Více místa a komfortu s delším doletem a efektivnějším provozem zároveň. To jsou trumfy, s kterými měl Boeing 787 Dreamliner přebít konkurenci. Poptávku po vlajkovém letounu americké společnosti ale nyní brzdí nízká cena pohonných hmot.
Problémy doprovázely Dreamliner již krátce po jeho uvedení do ostrého provozu. Potíž s bateriemi se projevily mimo jiné i v tom, že stroj nesměl několik měsíců vůbec létat. Finanční prostředky, které Boeing do vývoje letounu investoval, se pak i s vícenáklady věnovanými na analýzu a odstranění daných nedostatků vyšplhaly na astronomických 32 miliard dolarů.
Navzdory počátečním problémům však obraz nového letadla nedošel k úhoně a Dreamliner se zařadil mezi nejrychleji prodávaná dopravní letadla vůbec. Ani číslo 1154 k dnešnímu dni celkem prodaných letadel však k vytvoření finanční záplaty pro Boeing nestačí. Prodeje strojů začaly navíc v poslední době klesat, stejně tak jako akcie společnosti.
Aerolinkám se vyplatí starší stroje
Pro mnoho odvětví jsou nízké ceny pohonný hmot výhodné. V žádném případě to ale neplatí, co se týče zavádění nových technologií a celkové modernizace letecké dopravy. Právě díky levné ropě se totiž v poslední době leteckým společnostem více vyplatí provozovat starší a energeticky náročnější letadla, než aby investovaly do nového nákladného stroje. Platí to i u „leasingu“ letadel, kdy si některá z aerolinek dané letadlo pouze propůjčí.
„Aerolinky k nám přicházejí s tím, že by si rády prodloužily zapůjčení na dva až tři roky u starších letadel“, sdělil agentuře Reuters Aengus Kelly, výkonný ředitel koncernu AerCap Holding. Leasingová společnost se sídlem v Dublinu je největším pronajimatelem dopravních letadel na světě. Kromě starších strojů má k dispozici i celou osmdesátku letadel typu Dreamliner. Podle Kellyho se jich však dosud podařilo udat pouze malou část.
Dreamlinery jsou totiž drahé v pořízení tak i v leasingu. Ve světle nižší pořizovací ceny a levné ropy jsou tak starší stroje pro dopravce více ekonomické než jejich potenciálně úspornější následovník. Ten by přitom díky své lehké konstrukci a nové technologii umožnil létat až o 20 procent efektivněji. Jinými slovy by létal s více lidmi, na větší vzdálenosti a za menší náklady na spotřebované palivo.
Levnější letadla, nebo vyšší zisk?
Podle Reuters se Boeing v současnosti potýká také s tím, jak učinit výrobu Dreamlineru cenově dostupnější. Společnost již například z letadel odstranila nákladné materiály a zredukovala leteckou výrobní divizi o celou desetinu.
Otázkou zůstává, zda se dané úpravy promítnou i do cen letadel či pouze do zisku společnosti. Podle vyjádření Boeingu se totiž společnost bude snažit do konce dekády posunout od desetiprocentního zisku v tomto roce k číslům pohybujícím se někde okolo 15 procent.
Pomalé prodeje a neúspěšná snaha společnosti udat pro tento rok dalších 120 letadel tak, aby se alespoň zhruba pokryly výrobním náklady, se pomalu začínají projevovat i na trzích s cennými papíry. Akcie společnosti zaznamenaly 8procentní propad a to ve stejné době, kdy index celého odvětví vzrostl o celých pět procent.
__
Čtěte dále zprávy a komentáře ze světa byznysu