Mobilní operátoři ročně utrží za textové zprávy pět miliard korun
Fenomén textových zpráv ovládl Českou republiku. Internetový deník Mobil.cz odhaduje, že Češi pošlou měsíc co měsíc více než čtvrtmiliardu zpráv, což z celkového počtu esemesek ve světě představuje zhruba jedno procento. Z toho profitují firmy, které tyto služby poskytují – mobilní operátoři. Přesná čísla uvádí ovšem pouze společnost Eurotel. V prosinci loňského roku odeslali její klienti 119,8 milionu textových zpráv, což je o 41 milionů víc než v prosinci roku 2000. Společnosti RadioMobil a Český Mobil ovšem podrobné údaje neposkytly.
Výborný byznys.
Krátké textové zprávy jsou pro operátory obrovským byznysem. Investice do potřebného vybavení je v porovnání s náklady na ostatní zařízení minimální, výnosnost enormní. Například tržby za nehlasové služby společnosti Eurotel v roce 2000 tvořily desetinu obratu firmy. Většinu z těchto deseti procent přinesly právě SMS zprávy. David Gřunděl z české pobočky společnosti Nokia si myslí, že na konci letošního roku se budou textové zprávy podílet na příjmech českých operátorů více než patnácti procenty. Mario Mele, viceprezident společnosti Český Mobil pro rozvoj služeb, dokonce tvrdí, že do roku 2010 bude více než třicet procent všech příjmů operátorů pocházet z datových služeb.
Zatímco na počátku byly „textovky“ ryze doplňkovou službou, dnes je tomu zcela jinak. „Textové zprávy se co do oblíbenosti posouvají na úroveň hlasových služeb. Také my tyto dvě oblasti bereme naprosto rovnocenně. SMS a hlas jsou základem našeho podnikání,“ říká Igor Přerovský, tiskový mluvčí společnosti Český Mobil, která provozuje síť Oskar.
Jan Kučmáš z konkurenčního Eurotelu konstatuje, že počet esemesek na zákazníka roste mnohem rychleji než počet klientů. „Rozšiřuje se tak segment zákazníků, kteří za komunikační služby utrácejí méně peněz, a zároveň klesá průměrné množství provolaných minut na klienta,“ dodává. Martin Helikar z české pobočky společnosti Logica, která je světovým lídrem v poskytování služeb SMS zpráv, si nemyslí, že by to mělo pro operátory představovat problémem. „Lidé, kteří dříve telefonovali, rozhodně telefonovat nepřestali. Ale tím, že se mobilní telefony rozšiřují i do nižších příjmových vrstev, využívají lidé z nich levnější služby, což jsou právě textové zprávy,“ vysvětluje Helikar.
K tomu, aby operátor mohl poskytovat textové služby, musí vybudovat SMS centrum, které funguje jako ústředna, jež zprávy rozesílá. Cena jednoho centra se pohybuje kolem pěti milionů eur, což odpovídá přibližně sto šedesáti milionům korun. Eurotel i Oskar mají každý jedno, RadioMobil tři centra. Rostislav Kocman z internetového deníku Mobil.cz uvádí, že k SMS centru se dokupují licence - takzvané moduly - na určitý počet zpráv od dodavatelů SMS center, což jsou například firmy Nokia, Comverse či CMG. „Pokud se objem překročí, operátor dodavatelům doplácí. Dalo by se to přirovnat k systému volných minut u standardních tarifů,“ vysvětluje Kocman.
Mluvčí Eurotelu k tomu dodává: „Co se pošle nad kapacitu domluvenou s majitelem licence, zpětně dokupujeme. Většinou se to ale neděje. Před každými Vánoci totiž zvyšujeme výkonnost SMS centra zhruba o čtyřicet procent, přičemž taková kapacita na další rok vydrží.“
Nikdo ze zástupců operátorů se nevyjádřil k otázce návratnosti investice do SMS centra. Kocman ale tvrdí, že nové centrum se „velkým operátorům“ musí zaplatit nejdéle do jednoho roku. „Pokud se loni v Česku poslaly tři miliardy zpráv a operátoři za ně utržili přibližně pět miliard korun, jsem přesvědčen, že rok je u RadioMobilu a Eurotelu ještě nadsazená doba,“ míní Kocman.
Investicí do SMS centra výčet výraznějších nákladů na provoz systému prakticky končí, dále se platí jen údržba a energie. A generují se tržby. Odhady uvádějí, že operátoři mají rozpočítanou nákladovost na jednu zprávu na maximálně šedesát haléřů, přičemž ceny účtované zákazníkům se pohybují od 77 haléřů do 3,30 koruny.
SMS zákon.
Když německý operátor T-Mobile na přelomu roku ohlásil, že má v plánu zvýšit cenu „esemesek“ z osmi eurocentů na devatenáct, zvedla se proti tomu obrovská vlna odporu. K naštvaným německým textařům se tehdy přidali i zástupci několika politických stran. Ministryně pro ochranu spotřebitelů Renate Künastová dokonce chtěla prosadit zákon, který by v případě nouze plošnému zvyšování cen textových zpráv zamezil. Kritiku operátor nevydržel. Rozhodl se raději zůstat u původních cen a do budoucna se zdražováním nepočítá.
Je ovšem značně nepravděpodobné, že by se něco podobného mohlo stát v Česku, i když že Češi jsou po Němcích druzí nejpilnější „esemeskaři“ v Evropě. Při srovnání počtu poslaných textových zpráv na jednoho obyvatele Česká republika dokonce kontinentu vévodí. Nikdo ze zástupců mobilních operátorů neočekává, že by se v budoucnu cena SMS zpráv na českém trhu příliš měnila. „Ve srovnání se zahraničím patří ceny textovek k nejnižším v Evropě. Myslím, že se dá tato cena považovat za odpovídající,“ říká Kučmáš. „Současná cenová hladina odpovídá situaci na českém trhu i hodnotě, kterou zákazník dostává,“ dodává Petr Stoklasa z tiskového oddělení společnosti RadioMobil, provozující síť Paegas.
Ani Rostislav Kocman nepředpokládá výrazné změny. „Prostor pro zlevňování určitě je, ale na druhou stranu nevidím žádný tržní tlak, který by k tomu operátory donutil, textuje se čím dál více,“ tvrdí Kocman. Myslí si, že reálné je pouze snížení cen esemesek u předplacených karet a zpráv v rámci jedné sítě.
Placené propojení.
Pokud SMS zpráva míří do sítě konkurenčního operátora, platí se stejně jako u hlasových služeb propojovací poplatky. Martin Klocperk, ředitel telekomunikačních vztahů a strategie společnosti RadioMobil tvrdí, že jde přibližně o korunu a padesát haléřů za zprávu. Platí operátor, z jehož sítě zpráva odešla, inkasuje ten, který přijímá. Firmy si však „poplatky“ mezi sebou vypořádávají zápočtem, velké peníze tudíž mezi nimi za zprávy netečou.
Levnější esemesky do vlastní sítě zatím jako jediný nabízí Oskar. „Ten přišel jako poslední a za příchozí zprávy prakticky nic neinkasoval. Nižšími cenami do vlastní sítě vlastně pobízí své klienty, aby je neposílali ven,“ dodává Kocman.
Hlavním tahounem byznysu SMS jsou u všech českých mobilních operátorů předplacené karty. Všeobecně platí, že cena jedné textovky odpovídá přibližně půlminutě hovoru a že zprávy posílají převážně lidé používající předplacené služby právě kvůli cenovým argumentům. „Tarifní uživatelé nemají tolik důvodů na telefonátech šetřit, navíc pokud se oznámení vejde do sto šedesáti znaků, lze to vyřídit půlminutovým hovorem,“ soudí Kocman.
Jan Kučmáš uvádí poměr u Eurotelu zhruba dvě ku jedné ve prospěch předplacených karet. „Přibližně dvě třetiny textovek jsou poslány z Go karet, třetina připadá na smluvní zákazníky.“
Zlatým dolem jsou pro operátory Vánoce a Silvestr. Během loňského Štědrého dne si Češi poslali takřka třicet a půl milionu přání, při bujarém loučení se starým rokem bylo v Česku odesláno 31,3 milionu textovek. Například frekvence odeslaných zpráv u Oskara na Štědrý den dosahovala až sto dvaceti SMS za vteřinu. Třetím „esemeskovým“ vrcholem roku je poslední den školního roku, v němž se předávají vysvědčení. Za dobrá období považují operátoři také dny, kdy se konají významné sportovní akce s českou účastí, například olympiády či mistrovství světa v ledním hokeji.
Světlá budoucnost.
Nové služby v oboru textovek se objevují téměř neustále. RadioMobil například loni na podzim nabídl možnost posílat zprávy na pevné linky tak, že počítač v SMS centru „přemluví“ textovou zprávu na hlas (a sám ji doručí adresátovi). Královehradecká společnost Fincom dokonce vyvinula technologii pro zasílání SMS zpráv na vybrané telefonní přístroje v pevné síti ve formě textu. Všeobecně ale lze tvrdit, že se v SMS čím dál více objevují aspekty zábavy a že tento trend bude do budoucna stále sílit. Na nových telefonech podporujících vysokorychlostní přenos dat (GPRS) je již možné zasílat rozšířené a multimediální zprávy, takzvané EMS a MMS. Z mobilu na mobil je tak možné předat jednoduchý obrázek, do budoucna se počítá s videonahrávkami nebo například poznámkami z diktafonu.
„V hrubých rysech by se textování mohlo přiblížit tomu, co dnes představuje internet a e-mail na standardních počítačích. Jednoduše řečeno, co jsem schopný poslat elektronickou poštou, budu moci v budoucnu poslat MMS zprávou,“ tvrdí Helikar.
Graf: Měsíční počet odeslaných textových zpráv na světě (v miliardách)
Měsíc Počet
Leden 2000 4
Březen 2000 5
Červen 2000 7
Září 2000 10
Prosinec 2000 14
Březen 2001 18
Červen 2001 20
Září 2001 22
Prosinec 2001 30*
Poznámka: *odhad
Pramen: GSM Association