VYZKOUŠELI JSME - HYUNDAI I30 CW - V průběhu září chce korejský koncern Hyundai spustit zkušební výrobu v severomoravských Nošovicích. Co se tam bude vyrábět? Vůz s názvem i30, který se už v Česku prodává jako rodinné auto střední kategorie. Nedávno přišla na trh jeho dlouhá verze.
Hyundai i30 je zcela novým modelem, který se zatím dováží z Koreje jako sesterský vůz slovenského stroje Kia cee‘d. Koncern plánuje přesun výroby do Nošovic od konce letošního roku, takže se „ítřicítka“ stane domácím produktem, stejně jako škodovky nebo kolínská miniauta. Krátká verze se startovní cenou 345 tisíc korun už zhruba rok konkuruje hlavně Škodě Octavia, letos na trh přišel i kombík. Zhruba čtyři a půl metru dlouhé auto se prodává od 384 900 korun za nejslabší benzinovou variantu. Má i podnikatelskou verzi, bez DPH se cena dostane na 340 435 korun. Je to tedy jeden z nejlevnějších kombíků střední třídy, cenově umístěný o sto tisíc korun níže než nová Škoda Octavia Combi (i30 cw stojí zhruba stejně jako výběhová Octavia Tour).
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Hyundai i30 cw má podnikatelskou verzi, odpočet DPH je možný. Cena provedení N1 už zahrnuje posuvnou přepážku včetně montáže. Auto je typickým rodinným kombíkem, který je využitelný i pro převážení menších nákladů.
Jaké jsou naše dojmy z redakčního testu? Předností kombíku je elegantní karoserie s konvexními křivkami. Ocenili jsme například sofistikovaný detail v podobě třetího brzdového světla s LED. K plusům patří i velikost kabiny a jízdní komfort. V autě je dost místa pro pět cestujících, na levný asijský výrobek je zpracování interiéru poměrně velkorysé. Horší je to s kufrem. V základním provedení má jen 415 litrů, takže se nevyrovná ani krátké octavii. Prostor lze sice zvětšit sklopením sedáků na 1395 litrů, to ale neplatí o podnikatelské verzi, kde tomu brání pevná mřížka za sedadly. Velikost zavazadelníku je podle našeho názoru největším handicapem korejského kombíku.
TECHNICKÉ ÚDAJE
- *model - Hyundai i30 cw typ vozu - pětimístný kombík motor - přeplňovaný diesel objem válců - 1,6 litru max. výkon - 85 kilowattů max. rychlost - 188 km/hod zrychlení 0-100 - 11,9 sekundy spotřeba - 4,9 l/100 km kufr - 415/1 395 litrů cena (základ)** - 540 900 Kč
Jízdní vlastnosti auta jsou solidní. Náš turbodiesel o výkonu 85 kilowattů šel perfektně odspodu a dokázal nás na dálnici pohánět až 190kilometrovou rychlostí. Přitom v průměru nechtěl více než pět litrů nafty na sto kilometrů, což odpovídá údaji výrobce. Jako dobré jsme hodnotili odhlučnění kabiny. V zatáčkách se auto nehoupalo, v ostrých serpentinách ale ukazovalo nedotáčivost. Několikrát jsme si museli pomoci ostrým trhnutím volantu, abychom se s usedlou přídí vešli do stopy.
Hyundai i30 cw tedy nezastoupí dodávku ani závodní vůz, nabízí ale podnikatelům příznivý poměr ceny a výkonu. U Škodovky koupíte nejlevnější dlouhou octavii se slabým benzinovým motorem 1,4 za 465 tisíc korun, v případě Hyundai i30 cw je za výrazně nižší cenu jednašestka. K tomu lze připočítat solidní výbavu – všechny její stupně mají standardně šest airbagů a už druhý nejvyšší stupeň se chlubí elektronickou stabilizací. K tomu všemu je tříletá záruka bez omezení ujetých kilometrů a v letní akci i klimatizace zdarma. Korejský kombík lze tedy doporučit těm živnostníkům a majitelům firem, kteří hledají levné auto pro rodinu, využitelné pro občasné převážení zboží nebo nářadí.