Menu Zavřít

Liberalizace

27. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Od 1. července je vše jinak

Automobilky už nebudou určovat, kdo smí nebo nesmí prodávat lidem jejich výrobky. Je to dobrá nebo špatná zpráva? Z dlouhodobého hlediska rozhodně dobrá. Trh se bude liberalizovat, začne fungovat konkurence nejen mezi jednotlivými značkami, ale i mezi dealery stejných vozů, což vyvolá tlak na ceny a na kvalitu služeb. To je důležité hlavně pro časté návštěvníky servisů, člověk už nebude v opravně prosebníkem. Když mu někde odmítnou vyspravit jeho miláčka na počkání, další autorizovaný servis bude za rohem. Tak to alespoň funguje v Americe, ke spokojenosti všech. Krátkodobě ale může změna přivodit hodně zmatků a dokonce pád některých současných autosalonů.
Pro pochopení problému je třeba se podívat do historie. Od počátku automobilismu fungovala celá distribuce v Evropě tak, že výrobci přidělovali svým prodejcům území, na kterém tito obchodníci hospodařili beze strachu, že se jim v rajonu objeví nekalá konkurence. Věděli, že ve svém okrsku mají třeba dvacet tisíc lidí, a ti si ročně koupí 500 aut. Tito lidé budou chtít dalších sedm let po zakoupení vozu své stroje opravovat. Ze součtu výnosů z prodejů a servisu byli obchodníci schopni si spočítat možný zisk, o který je jiný obchodník téže značky nemohl připravit. Tento systém začal v osmdesátých letech odporovat evropské antimonopolní legislativě, dostal nicméně od Evropské komise v roce 1985 výjimku, která měla původně platit do roku 1997. Tehdy ale byla prodloužen o pět let, a v zemích unie tak omezovala konkurenci až do loňského roku. Unie uznala, že auto není mixér, ale specifický produkt, u kterého je důležitá bezpečnost a spolehlivost. Stejná pravidla jako v unii platila pro odvětví i v České republice.
A tak například NH Car v Praze na Strahově mohl nabízet mladoboleslavská auta lidem z celých Dejvic bez obav, že by mu nějaký jiný obchodník vypálil rybník. Nejbližší konkurencí NH Caru byl Autosalon Klokočka v Ruzyni, protože to tak určila Škoda Auto. Stejně tak Renault v Ďáblicích věděl, že může počítat se zájemci z celého pražského severního města, protože další obchodník je až u letiště na Evropské třídě. Výše zmíněný systém měl pro všechny zúčastněné své výhody a nevýhody. K plusům patřila skutečnost, že všichni měli všechno jisté – automobilky pevnou distribuční síť, obchodníci výnosy a zákazníci jistotu, že budou mít kde auta kupovat a opravovat. K minusům z hlediska spotřebitele patřily rigidnost cen a ztížená možnost srovnání. Obchodníci zase byli hodně svázaní s výrobcem. Automobilka určila prodejce, řekla mu, jak má vypadat jeho showroom, kolik musí prodat aut ročně, v jakém období a jakém okruhu může prodávat. Tento zvláštní status automobilového trhu bránil volné konkurenci, a to se liberálnímu světu nelíbí. A tak bude nyní vše jinak. Na trh zaútočí hodně nových prodejců, kteří se začnou drát o své místo na slunci. Jen Škoda Auto registruje pětinásobný počet žádostí o nové obchodní místo, než je současný počet jejích dealerů. Pokud by pouhá čtvrtina z tohoto počtu vyhověla podmínkám Škody, objeví se na trhu více než tři stovky dalších prodejců mladoboleslavské značky. Řada ze současných zavedených autosalonů musí nutně zkrachovat, protože nebudou moci v nové situaci splácet úvěry, s jejichž pomocí vybudovaly svá impéria. Počítaly totiž s jistým odběrem určitého počtu vozů, který jim zaručoval jejich status chráněné zvěře. „Teď, když bude konkurence tvrdší, nemusí řada z nich skutečně situaci ustát a zkrachují,“ míní šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. A tak zákazníkovi najednou zmizí ze sousedství opravna, do které jezdil už léta a která jeho vůz dobře znala. Kulhánek upozorňuje, že nová situace by v katastrofické variantě mohla vést až k rozpadu celé prodejní a servisní sítě. Kromě toho nyní přibývá riziko výskytu falešných náhradních dílů v servisech. Opravny už totiž nebudou muset objednávat náhradní díly přes centrální sklady automobilek, ale mohou je kupovat přímo od jednotlivých výrobců. Tím sic odpadne jeden zbytečný článek v dodavatelském řetězci a ceny dílů budou moci být nižší, protože i na trhu součástek začne fungovat soutěž, ale automobilky již nebudou moci garantovat originalitu dílů.
To všechno může motoristovi hodně znepříjemnit život. Změna systému může krátkodobě přinést katarzi a šok. „Časem dojde k vybalancování situace a systém začne opět pracovat,“ míní však Kulhánek. A má pravdu, vždyť v Evropské unii, v níž neplatí bloková výjimka už téměř rok, k žádnému marasmu či revoluci nedošlo. Trh hladce funguje, ke spokojenosti všech.

  • Našli jste v článku chybu?