Telekomunikace
Telekomunikace jsou prvním ze síťových odvětví, kde je možné si teoretické představy o liberalizaci porovnat s realitou. Ukazuje se, že v politické novořeči má asi zcela jiný význam, než v co mnozí doposud doufali.
Podle ministerstva dopravy a spojů, které připravilo návrh telekomunikačního zákona, znamená stav, kdy je za rovných podmínek umožněn vstup na trh každému podnikatelskému subjektu, který o to požádá a splní určitá kriteria. O tom, zd a má tento subjekt vytvořeny podmínky, aby mohl na trhu konkurenčně působit, a zda z toho také něco pozitivního budou mít lidé, se již nehovoří.
Zákon počítá s tím, že služby „volba operátora a „přenositelnost telefonního čísla budou zavedeny až od roku 2003, tedy dva roky po oficiálním startu liberalizace. Pověstná babička z Orlických hor, mající telefon od Českého Telecomu, ne bude po dva roky moci dceři do Brna, taktéž připojené na Telecom, volat přes patrně levnější přenosovou síť nového operátora. Na orlické ústředně a ústředně v Brně nebudou patřičné „výhybky , které by hovor odklonily. Zákazníci Telecomu budou s ice moci volat klientům nových operátorů (stejně jako dnes volají z pevné linky na mobil), ne však přes prostředníka. A přenositelnost čísla? Když se dcera přestěhuje do Vyškova, nebude si moci s sebou přestěhovat telefonní číslo, jak je v řadě zemí možné. Pro ni to zas tak bolestné nebude, pokud by však musela kvůli změně adresy či operátora měnit čísla velká firma, již to žádná legrace není.
Kde se zrovna nevyplatí natahovat nové telefonní linky, což se kromě větších firem nevyplatí, liberalizace roku 2001 asi žádný velký efekt nepřinese. Peltrámovo ministerstvo dopravy spolu s Českým Telecomem říkají, že jde jenom o třešinky na d ortu, nic podstatného pro liberalizaci. Hovoří o vysoké technické a finanční náročnosti zavedení nových služeb, kvůli čemuž bude třeba dva roky posečkat. Nejde ale přece o to, jestli na trhu bude pět, deset nebo padesát firem, ale služeb k olika z nich budeme moci skutečně využívat. Cílem není více firem, ale větší nabídka pro zákazníky.
Určitě by však bylo možné nalézt rozumný kompromis, který by nikomu příliš neublížil. Například zavést primitivnější způsob volby operátora (call by call) hned od roku 2001 a pohodlnější (pevná předvolba) o několik měsíců později. Přenositelno st čísla by následovala jako poslední. Pokud by byla dobrá vůle, jistě se lze dohodnout.