Menu Zavřít

Liberecko chce plynofikovat veškerou hromadnou dopravu

16. 9. 2002
Autor: Euro.cz

První vlaštovkou v hromadném zavádění plynového pohonu do veřejné dopravy se zřejmě stane Liberecký kraj. Převedení dopravy, zejména autobusů, z nafty na zemní plyn je obsahem projektu "Ekologizace dopravy v Libereckém kraji", který se nyní připravuje na Liberecku.

První vlaštovkou v hromadném zavádění plynového pohonu do veřejné dopravy se zřejmě stane Liberecký kraj.

Převedení dopravy, zejména autobusů, z nafty na zemní plyn je obsahem projektu „Ekologizace dopravy v Libereckém kraji“, který se nyní připravuje na Liberecku. Realizace projektu by měla vést ke snížení negativních dopadů na životní prostředí způsobené ve městech zejména naftovými motory. Liberecký kraj se tak jako první kraj v České republice přihlásil v rozvoji dopravy k trendům prosazovaným v Evropské unii. „Cílem je převedení veškeré hromadné dopravy na zemní plyn a výstavba čerpacích stanic na plyn,“ řekl Profitu zástupce libereckého hejtmana Luděk Suchomel.

Přidá se i železnice?

Projekt by se měl realizovat do dvou let. „Do budoucna se to může týkat i železnice,“ nevyloučil Suchomel, že záměr dostane širší uplatnění. Zatím se schází každý měsíc koordinační pracovní skupina složená ze zástupců odborů Krajského úřadu v Liberci, zástupců měst a ČSAD v Jablonci nad Nisou, Liberci a Semilech. Schůzek se zúčastnili rovněž zástupci ČSAD BUS v Ústí nad Labem. Tato firma na severu Čech realizuje rozsáhlý program plynofikace svého autoparku, který je třetí největší v České republice. V náročných podmínkách městského provozu v Liberci rovněž testuje tři autobusy na plyn. Podle Suchomela je projekt v tuto chvíli na začátku. Nejprve budou zpracovány vstupní informace a posouzen ekologický a ekonomický přínos plynu v dopravě. Následovat bude studie proveditelnosti. Zástupce hejtmana předpokládá, že nedojde k hromadné výměně autobusů, ale půjde se cestou postupných kroků. Místo vyřazených vozidel z provozu by dopravní podniky nakupovaly nové plynové autobusy. Kraj by se na nákupech finančně podílel. Dalšími finančními zdroji by měly být státní fondy pro dopravu a životní prostředí i podpůrné fondy EU. Postavit síť čerpacích stanic pro tento účel má Severočeská plynárenská. Ta v loňském roce ve spolupráci s ČSAD Liberec postavila nákladem 13 milionů korun čerpací stanici v Liberci a dopravci ji pronajala.

bitcoin_skoleni

Jeden autobus v Liberci, jeden v Jablonci

ČSAD Liberec provozuje zatím jeden plynový autobus. Podle ředitele firmy Petra Wasserbauera je provoz plynového autobusu, který zabezpečuje dopravu mezi Libercem a Frýdlantem, ekonomicky velmi výhodný. „Náklady na kilometr má o 40 procent nižší než naftové autobusy,“ uvedl k tomu Wasserbauer. ČSAD připravuje proto přestavbu dalšího autobusu na plyn. ČSAD Jablonec nad Nisou již rok testuje provoz plynového autobusu Karosa 934, který mu dodala firma EkoGas Auto. Vůz se osvědčil zejména v zimě, kdy zvládal i náročnou horskou linku z Jablonce do Bedřichova, kam se autobusy vybavené slabšími naftovými motory nemohly dostat. Nejedná se o přestavěný autobus z naftového na plynový pohon, ale zabudování již továrně vyrobeného plynového motoru Liaz do autobusu. Plynofikací autobusů s využitím motorů Liaz by se podle Suchomela také udržela zaměstnanost v jablonecké firmě Jamot, dříve Škoda motory, která plynové motory Liaz vyrábí. Podle expertů plynové motory Liaz patří k nejlepším v Evropě, při nízké spotřebě paliva jsou spolehlivé a mají dobrý výkon. Prodávají se nyní hlavně na Slovensko, kde se uskutečňuje rozsáhlá přestavba starších naftových autobusů na plynové. Na vývoji plynových motorů Liaz se podílel rovněž kolektiv pracovníků Technické univerzity v Liberci.

  • Našli jste v článku chybu?