Menu Zavřít

Libor Sečka: Čína - světlo, jež může spálit

13. 6. 2012
Autor: profimedia.cz

Co se vybaví obchodnímu řediteli exportní firmy, když se řekne Čína? Půldruhé miliardy Číňanů, armáda koupěchtivých zákazníků. Stoupající spotřebitelská poptávka, stabilní, na naše poměry závratně vysoký hospodářský růst. Stačí jen natáhnout ruku a dávat pozor, aby ji nedočkaví kupující neutrhli u ramene.

Prostě „kdo není v Číně, jako by nebyl“. Stokrát omletá fráze, kterou si řekne a uvěří, že je to návod k podnikání s vyšším ziskem. Stačí najít na internetu dodavatele z Číny, nakoupit levně a draze prodat. Jenže takhle to tu nefunguje.

Čína je obrovská země s obrovským ekonomickým potenciálem. O tom není pochyb. Stále je to ale země rozvojová, alespoň podle definice OSN. Průměrný výdělek v Pekingu dosahuje zhruba dvanácti tisíc korun, což je asi čtyřikrát víc, než za svou práci dostávají venkované, kteří stále tvoří polovinu populace.

Střední třída, která může utrácet za zbytné věci, dnes čítá 150 milionů lidí. Ještě menší část se řadí do vyšší střední třídy, která si může dopřát i výrobky z dovozu.

Jinými slovy, nahlédněme pod pokličku a z pohádky o půldruhé miliardě je tak rázem tvrdá realita – počet potenciálních kupců v Číně je na úrovni průměrného evropského státu. Jenže konkurence je tu mnohem dravější.

Platí přitom, že jsou to nejen Češi, kdo v Číně zaspal. V regálech tamních obchodů najdete zboží ze středu Evropy stěží. Přesto není nic ztraceno. Kdo chce ale uspět, musí nejprve něco vložit – být na trhu a být viděn, najít dobrého partnera, budovat image značky, bránit své know-how.

Podpora státu je při tom důležitá. Mýlí se však ten, kdo se domnívá, že je samospasitelná. Čínské podnikatelské prostředí pulzuje v rytmu tržní ekonomiky a pokud tam chcete uspět, nic jiného než kvalitní produkty světové úrovně vám nepomůže.


Čtěte také:

Brzdící Čína plánuje nebývalou podporu podnikání

Každá pátá firma zvažuje odchod z Číny

VW zřídil v představenstvu post pro Čínu, změny hlásí i Škoda

CIF24


Stručně, Čína je světlo na obzoru, jež láká mnohé noční můry. Většina nepřipravených se ale spálí. Čína není všelék, „jen“ velmi zajímavá obchodní příležitost, kterou lze uchopit různými způsoby.

Autor je velvyslancem ČR v Číně

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).