Menu Zavřít

Lidé chtějí ochutnávky a prezentace

19. 2. 2007
Autor: Euro.cz

NEJNOVĚJŠÍ PRŮZKUMLidé v Česku jsou přesyceni reklamou, a to zejména v soukromých televizích a letácích, které jim chodí do poštovních schránek. Také reklamy na internetu a v e-mailech je podle průzkumu agentury Factum Invenio příliš mnoho.Reklama musí být pravdivá, důvěryhodná a měla by obsahovat důležité informace.

NEJNOVĚJŠÍ PRŮZKUM

Lidé v Česku jsou přesyceni reklamou, a to zejména v soukromých televizích a letácích, které jim chodí do poštovních schránek. Také reklamy na internetu a v e-mailech je podle průzkumu agentury Factum Invenio příliš mnoho.

Reklama musí být pravdivá, důvěryhodná a měla by obsahovat důležité informace. Vyplývá to z výsledků průzkumu Češi a reklama 2007, který v lednu uskutečnila agentura Factum Invenio ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur, Českou marketingovou společností a Českým sdružením pro značkové výrobky. Lidé si dále v reklamách nepřejí násilí a vulgární slova.

„Češi vnímají reklamu na jedné straně jako potřebnou součást moderního života, na straně druhé se ale 80 procent z nich bojí manipulace,“ vysvětluje prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vasekalová. Pouze 30 procent lidí přitom přiznalo, že v poslední době nakoupili zboží či službu na základě doporučení reklamy.

LIDÉ JSOU PŘESYCENI NOVOU

Nasycenost lidí televizní reklamou se v průběhu devadesátých let 20. století stabilizovala na úrovni kolem 80 procent. Nejvíce lidí (89 procent) se cítí být nasyceno reklamou v televizi Nova. U Primy je to 72 procent, Česká televize dopadla s 42 procenty nejlépe. Množství letáků ve schránkách je příliš velké pro 68 procent respondentů, v časopisech pro 53 procent. Nejpříznivěji je vnímána reklama v rozhlase, přesyceno se cítí 38 procent dotázaných. Reklamy v novinách je příliš pro 38 procent lidí.

Co se týče internetu, množství reklamy ve formě inzerátů překrývajících obsah považuje za velké 28 procent oslovených.

Největší prostor pro reklamní aktivity pak podle průzkumu zůstává na místě prodeje, zejména ve formě ochutnávek a prezentací. REKLAMY NA PIVO NEVADÍ Nejvíce negativních reakcí stále vyvolává propagace cigaret. Pro její striktní zákaz se letos vyslovilo 36 procent lidí. Větší toleranci se těší alkoholické nápoje, z nichž nejhůře pochodil tvrdý alkohol a destiláty. Takovou reklamu by téměř čtvrtina (24 procent) lidí zcela zakázala. Pivo a víno ale dopadlo podstatně lépe. Zakázat by ji chtělo 14 procent občanů u piva a ještě o jedno procento méně u vína. „Především pivo vnímají Češi jako svůj národní nápoj a celkem 42 procent z nich žádné omezení nepožaduje,“ uvedla Martina Rubášová z Factum Invenio.

Předmětem zkoumání byly také reklamy s erotickými motivy. Pouze sedm procent občanů uvedlo, že pobuřují a měly by být zakázané. Největší části lidí (32 procent) se tyto reklamy líbí, musí se ale hodit k nabízenému výrobku.

Graf

VNÍMÁNÍ INTENZITY REKLAMY V JEDNOTLIVÝCH MÉDIÍCH (v procentech)

příliš mnoho přiměřeně mohlo by být více neví, neuvedl

Na Nově 79 19 1 1

Na Primě 72 25 2 1

Letáky v poštovních schránkách

68 26 4 2

V časopisech 53 40 3 4

V České televizi 45 50 3 2

Na plakátech a billboardech

44 45 5 5

V ostatních televizích

40 35 2 22

V novinách 38 55 3 4

Písemné povánky do spotřebitelských soutěží a loterií

37 43 8 12

bitcoin_skoleni

V rozhlase 33 56 3 8

Pramen: Factum Invenio

  • Našli jste v článku chybu?