Lidé jsou i v době krize ochotni nakupovat, ale přehodnocují, za co své peníze utratí. Vyplývá to z čerstvých výsledků průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2010.
Autor: Profit
Studie srovnává názory a postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích. Nejdůležitějším faktorem je cena, ale i to, zda mají produkty pro spotřebitele přidanou hodnotu. Lidé podle studie již nenakupují vše, ale snaží se nakupovat lépe. Odpadají útraty za zbytečnosti.
Evropané vlivem hospodářské krize změnili podle studie razantně svůj postoj ke spotřebitelským zvyklostem. Projevuje se to zejména snahou kupovat kvalitnější výrobky, ekologičtějším přístupem a nárůstem nákupů prostřednictvím internetu, ale na druhou stranu i zvýšeným zájmem o použité zboží. „Přes 63 procent českých domácností si myslí, že vlivem poklesu kupní síly budou muset změnit svůj přístup ke spotřebě,“ uvedl Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. Obyvatelé západní Evropy vnímají tuto otázku ještě mnohem intenzivněji.
I přesto, že je v Česku kvalita důležitá, domácnosti hledají a sledují nabídky a výhodné ceny, protože krize snižuje jejich rozpočet. To je vede i k nákupu a prodeji použitého zboží, nákupu výrobků on-line přes internet či v aukcích nebo v dražbách. „Nejběžnější kategorií použitých výrobků přitom pro Čechy jsou oděvy ze second handů, druhou skupinu tvoří knihy, CD nosiče a videohry; třetí jsou ojeté automobily,“ řekl Horák.
Více na NašePeníze.cz.