Menu Zavřít

Lidé hledají levnější obchody, věrnostní programy startují

9. 7. 2009
Autor: Euro.cz

Maloobchodní trh prochází velmi těžkou vývojovou fází – globální ekonomická krize již naplno dorazila i do střední a východní Evropy a začala ochlazovat doposud velmi dynamickou spotřebitelskou poptávku.

Autor: Luděk Vycpálek

Maloobchodníci této nové situaci musí přizpůsobit své strategie a taktiky. V každém případě by se přitom měli soustředit na to vůbec nejcennější, co mají - na své věrné zákazníky. Vyplývá to z analýzy GfK Praha.

Míra loajality českých nakupujících vůči jednotlivým řetězcům sice v uplynulých letech mírně vzrostla, ale ve srovnání s vyspělými trhy je stále extrémně nízká. V prvním čtvrtletí letošního roku navíc došlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku k jednorázovému poklesu loajality u všech významných řetězců – i ty nejúspěšnější řetězce získávají jen maximálně pětinu z celkového objemu relevantních výdajů svých zákazníků.

To zjevně souvisí s tím, že nakupující se pod vlivem nastupující krize ještě více než doposud soustřeďují na hledání optimální nabídky a při svých nákupech navštěvují ještě více prodejen než doposud.

MM25_AI

Řada obchodních řetězců si závažnost situace uvědomuje a přichazí s novými řešeními v oblasti loyalty managementu. Zavádí proto více věrnostní programy a motivuje své zákazníku k nákupu jen v jejich obchodech.

Mezi nejčastější formy věrnostních programů patří sbírání bodů, za které si zákazníci mohou nakoupit další výrobky, nebo na ně získat slevu. Podobné akce nabízí řetěce Interspar, nebo síť drogerií DM.

  • Našli jste v článku chybu?