Čtyřiadvacetihodinová prodejní doba prý vadí malým obchodníkům Velké supermarkety a hypermarkety umožňují nákupy sedm dní v týdnu, bez ohledu na svátky. Zákazníkům se to zamlouvá, konkurenci ovšem ne. Otázka, zda je vhodné či nevhodné upravovat prodejní dobu v maloobchodě, se v poslední době objevuje v tuzemsku stále více.
Čtyřiadvacetihodinová prodejní doba prý vadí malým obchodníkům
Velké supermarkety a hypermarkety umožňují nákupy sedm dní v týdnu, bez ohledu na svátky. Zákazníkům se to zamlouvá, konkurenci ovšem ne.
Otázka, zda je vhodné či nevhodné upravovat prodejní dobu v maloobchodě, se v poslední době objevuje v tuzemsku stále více. Od doby liberalizace obchodního podnikání, kdy zanikly všechny předchozí právní předpisy pro tuto oblast, je vymezení prodejní doby součástí vlastního marketingového jednání bez jakékoliv specifické úpravy. Existují tu však další právní předpisy, které se týkají například zaměstnanců v obchodě, a ty je třeba samozřejmě dodržovat. V praxi to pak vypadá tak, že obchodníci vycházejí vstříc potřebám a přáním spotřebitelů i rozšířením prodejní doby. Dávno pryč je doba, kdy potravinářské obchody zavřely v šest večer, do osmi bylo otevřeno maximálně jeden den v týdnu. Řada supermarketů a hlavně hypermarkety mají otevřeno sedm dní v týdnu i o svátcích. Vzhledem k tomu, že nákupy nejsou pro řadu lidí jen nutnou příležitostí pro opatření potřebného zboží pro spotřebu, je to od nich tah nejen vstřícný, ale rozhodně velmi rozumný. Není totiž tak málo lidí, kteří chápou nákupy jako „zážitkovou“ záležitost, pro něž jsou prodejní prostory oblastí trávení volného času, kam přijdou často s celou rodinou. Ale nejen pro ty, kterým je nákup zábavou, je skutečnost, že obchody jsou otevřené téměř pořád, velmi podstatná. Takže proč jim nevyjít vstříc a neumožnit jim utratit peníze tehdy, když mají čas. Utratí jich určitě víc, než kdyby nakupovali ve spěchu a stresu.
Široká prodejní doba lidem vyhovuje
Názory na šíři prodejní doby se liší mezi spotřebiteli i mezi obchodníky samými. Společnost GfK Praha provedla na konci loňského roku primární terénní výzkum týkající se prodejní doby na vzorku tisíce respondentů. Šlo o to zjistit, zda určité prodejní doby chápou lidé jako výhodné, nevýhodné, nebo zda jsou jim lhostejné. S nejpříznivějším ohodnocením prodejní doby se setkaly prodejny běžně otevřené v sobotu i neděli. Jako výhodnou tuto prodejní dobu označilo 60,4 procenta dotázaných. Jen 2,9 procenta respondentů ji považovalo za nevýhodnou a 36,7 procenta zaujalo postoj „je mi to jedno“. Prodejny běžně otevřené během státních a ostatních svátků považovalo při průzkumu 44,5 procenta dotázaných za výhodné, 6,3 procenta za nevýhodné a 49,2 procenta vyjádřilo lhostejnost. Prodejny běžně otevřené do 22 hodin označilo jedenačtyřicet procent respondentů za výhodné. Nicméně co do podílu odpovědí vyjadřujících zájem byly až na třetím místě. Podobné řešení prodejní doby označilo 8,1 procenta dotázaných za nevýhodné a jedenapadesáti procentům to bylo lhostejné. Hypermarkety a velké supermarkety běžně otevřené 24 hodin denně považuje za výhodu 34,4 procenta respondentů. Sedm a půl procenta respondentů považovalo toto řešení prodejní doby za nevýhodné a 58,1 procenta se vyjádřilo „je mi to jedno“. Podle Michala Ševery z GfK Praha je zřejmé, že odpovědi respondentů vypovídají o růstu zájmu na šířeji provozované prodejní době, vlastně na její větší kapacitě pro služby zákazníkům. Týká se to hlavně dotázaných z řad mladších vrstev obyvatelstva, vzdělanějších, s vyššími příjmy a z větších aglomerací.
Zákaz jen pro velké firmy
V omezení prodejní doby vidí například předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Petr Brožek větší šance pro malé obchodníky. To ovšem za předpokladu, že prodávat čtyřiadvacet hodin denně a prodej po 22 hodině vůbec nebudou smět velké supermarkety a hypermarkety, zatímco malí živnostníci budou mít výjimku. Pokud jde o spotřebitele, může si pak například zapomenutou kávu koupit ve večerce za rohem, ale těžko v ní najde takový sortiment, aby si udělal velký nákup. A autem za město do hypermarketu pojede pro zapomenutou kávu nebo pár rohlíků asi málokdo. Pro ty si zajde k nejbližšímu otevřenému obchodu i dnes. Omezení prodejní doby plošně tak bude znamenat menší komfort při nakupování. Omezení selektivní, které by zasáhlo jen velké firmy, by znamenalo mimo jiné poněkud podivný zásah do podnikání. Otázka je, zda by takové opatření malým podnikatelům opravdu pomohlo.