Zároveň pracujeme na digitalizaci callcentra i na dalším rozvoji možností přímého online nákupu se zachováním zákaznické podpory a klademe také důraz na komplexní nabídku pro klienty – nejen od lokálních partnerů, ale i od zahraničních cestovních kanceláří operujících lety z České republiky, aby zákazník nebyl při výběru dovolené ničím omezován.
Let na dovolenou od cestovky už tedy pro Čechy automaticky neznamená Smartwings?
Přesně tak. Díky přidání nabídky od německých a polských touroperátorů a zároveň napojení hotelových databází a letenkových systémů se nyní klient nemusí omezovat na konkrétní hotel ani dostupný termín od českých cestovních kanceláří. Může si stejnou nabídku najít od zahraniční cestovky, popřípadě si může dovolenou „dynamicky“ poskládat sám, a to i s odletem z České republiky bez přestupu.
Jak se za poslední dobu změnil přístup Čechů k dovoleným a cestování?
Zde vidím dva zásadní trendy. První je přesun poptávky od tzv. „first minute“ předprodejů opět více do režimu nákupu „last minute“. Netýká se to ale úplně všech, pro rodiny s dětmi má nákup ve first minute pořád velký význam a cestovní kanceláře na ně myslí třeba nabídkou změny termínu zdarma nebo vrácení peněz v případě neuskutečnění zájezdu.
Druhý je vlastně trošku paradoxní v tom, že ačkoliv v krizi bojovalo mnoho subjektů o přežití, tak vzniklá situace měla ten efekt, že se nyní k nákupu zájezdů přes kanceláře a agentury vracejí i klienti, kteří v minulosti preferovali čistě individuální způsob cestování. Je to dáno změnou jejich priorit především na bezpečný nákup celého balíčku včetně pojištění kryjícího rizika související s covidem a možností flexibilní změny termínu dovolené.
Kam konkrétně se přes léto jezdilo nejvíc?
Obecně se dá říci, že Češi kupují tradiční dovolenkové destinace, kde jsou nejpříznivější podmínky vstupu, ale i návratu do ČR. Exotické země, zejména ty ostrovní, jsou k pravidlům vstupu daleko přísnější než země evropské. Některé z nich požadují ukončené očkování v kombinaci s negativním PCR testem. Léto tak bylo převážně ve znamení Řecka, Bulharska, Egypta a Chorvatska. Trošku více bylo letos opomíjené Turecko.
Teď už jsme ale na prahu zimní sezóny, kdy se za teplem tradičně létá mimo Evropu. O které destinace bude největší zájem?
Z blízkých zemí bude v zimě nejprodávanější opět určitě Egypt a Kanárské ostrovy, kam se zatím na podzim nebo v zimě chystá přes 50 procent našich klientů. Z těch vzdálenějších zatím vedou Spojené arabské emiráty, kam míří 16 procent klientů, následují Maledivy s 13 procenty. Mezi stálicemi zůstává Dominikánská republika, kam se chystá 12 procent. Na začátku října se otevřel Omán a téměř po roce a půl i Mauricius.
Na žebříčku je vidět, že Češi se nerozhodují podle cen a nebojí se za cestování utrácet. Například za Egypt v průměru na osobu utratí 16 500 Kč, za Maledivy dokonce 60 000 Kč, dovolená v Emirátech je obvykle stojí 25 000 Kč, Dominikánská republika pak lehce ke 40 000 Kč. Zajímavou novinkou v portfoliu exotiky je nabídka přímých letů z Prahy do těchto destinací bez nutnosti přestupů.
Nejsou ale tyto vzdálené země rizikové z hlediska covidu?
Obecně určitě není k obavám důvod. Je potřeba se podívat na trendy, zda v dané zemi nedochází k nějakému rapidnímu nárůstu. Pokud je trend dlouhodobě stabilizovaný, tak při dodržení všech bezpečnostních opatření není třeba se bát vycestovat. Hotely mají nastaveny velmi přísná hygienická pravidla pro stravování a úklid. Většina z nich má cíleně omezené ubytovací kapacity a 90 % zaměstnanců v cestovním ruchu je povinně očkovaných.
Jako milovník cestování jste určitě projel velký kus světa. Jaké destinace doporučujete svým přátelům?
Osobní srdcovou záležitostí je pro mě ostrov Mauricius, který v sobě má vše od skvělého koupání, po zelené hory s treky až po rumové destilerie. Nečekaně, ale velmi mile mě překvapila Panama a nadšený jsem byl z Réunionu, což je ještě taková turisticky neobjevená perla. V neposlední řadě, tak jak někdo miluje New York, já se můžu kdykoliv vracet do Dubaje a Abú Dhabí.