Asociace obchodu ojetými
automobily, jíž jste mimo jiné členem, mluví o září z pohledu růstu prodejů
jako o měsíci zlomu. Vrátil se již trh na předpandemická čísla?
Zatím ne. Stále se pohybuje na
zhruba osmdesáti procentech prodejů v porovnání se stejným obdobím
loňského roku. Zároveň není jisté, jak se na těchto číslech projeví opět se
zhoršující pandemická situace.
Jak konkrétně se vládní
opatření, zejména pak uzavření provozoven, dotkla vašeho byznysu?
V okamžiku uzavření poboček
naše prodeje spadly zhruba na pětinu. Namísto 250 vozů denně na pobočkách jsme
najednou přes on-line kanál prodávali jen několik desítek. Navíc jsme museli
razantně snížit ceny, abychom on-line prodeje podpořili, a tím se naše marže
snížila prakticky na nulu. K tomu jsme museli ve skupině propustit
zhruba 700 zaměstnanců. Očekáváme zároveň i zásadní dopady na hospodářský
výsledek společnosti v tomto roce.
Dokážete už nyní vyčíslit
ztráty, které vám tím vznikly?
Jde o stovky milionů korun. Jsme proto v tomto směru vděčni za vládní program Antivirus, který nám pomohl zachránit řadu pracovních míst. Bez něj by bývalo muselo být propouštění mnohem razantnější.
V gastronomii, ale i dalších
oborech, se firmy velmi rychle začaly přizpůsobovat změnou konceptů či firemní
strategie. Učinili jste nějaké podobné kroky i vy?
Naše podnikatelské aktivity jsou
specificky zaměřené vždy na domácí trh, ať už jde o Českou republiku nebo
ostatní země, kde působíme. Podobně je to s naším portfoliem produktů a
služeb. Jsme největším středoevropským obchodníkem s ojetými a zánovními
vozy, a tuto pozici chceme dále posilovat.
Určité další oblasti rozvoje vidíme
ve zintenzivnění našich aktivit v oblasti vývoje IT technologií a
aplikací pro obchod s automobily a také v pronájmu vozidel. O ten
samozřejmě v době pandemie stoupl zájem zejména ze strany zásilkových
firem a internetových obchodů, se kterými spolupracujeme i nadále.
Mluvíte o zaměření se na domácí
trh. Uzavření hranic, které se podle Svazu dovozců automobilů výrazně podepsalo
i na nedostatku ojetin na trhu, se vás tedy nedotklo?
Uzavření hranic považujeme
z hlediska obchodu s ojetými vozy paradoxně za celkem pozitivní
opatření. Projevilo se snížením dovozu starších ojetin, které dlouhodobě
snižují kvalitu českého autoparku a zvyšují jeho stáří.
„Dovozovky“ jsou předmětem řady
podvodů, ať už jde o stáčení tachometrů, padělání roku výroby nebo pokoutné
opravy po těžkých haváriích. Snížení jejich dovozu tedy může českému trhu pouze
prospět.
Ona zpráva Svazu dovozců
automobilů ale mluví spíše o dalším stárnutí dovážených ojetin, nyní je v
průměru 10,6 roku...
Přivítali bychom v tomto směru legislativní aktivitu státu, například zavedení šrotovného nebo rozšíření emisních poplatků. Dnes je bohužel neplatí vozy, které jsou sice již na konci své životnosti, ale v době přijetí zákona v roce 2008 se s nimi nepočítalo – tedy automobily splňující jen emisní normy EURO 3 a EURO 4. Nyní už jde o 15 až 20 let stará auta, která dnešním požadavkům nevyhovují jak z hlediska ekologie, tak z hlediska bezpečnosti.
Jak se pandemie a opatření s ní
související podepsala na cenách ojetin?
V období nejtěžší koronakrize
ceny dramaticky klesly, protože obchodníci chtěli podpořit on-line prodeje. Po
opětovném otevření poboček a následných výprodejích vozů se naopak projevil
nedostatek ojetin a ceny začaly růst. Podle našich analýz budou ceny nadále
stoupat, během několika týdnů to může být až o desetinu.
Pozorujete změny v chování
zákazníků?
Ano. Letošní léto se historicky
nejvíce Čechů vydává za poznáváním po České republice nebo upřednostňují
dovolenou na chatách a chalupách. Proto také stoupá zájem o vozy kombi a SUV,
které mají pro tento typ dovolené ideální parametry. Poptávka po některých
modelech se až zdvojnásobila. Největším „skokanem“ léta je VW Tiguan, jehož
prodeje se za poslední měsíc více než zdvojnásobily.
Nějaké další příklady?
O více než padesát procent vzrostla
poptávka i po vozech Kia Ceed, SUV Škoda Karoq či Peugeot 2008. Celkově je
ovšem dlouhodobě stále nejpopulárnější Škoda Octavia. Roste také počet starších
„prvořidičů“ – zákazníků, kteří si pořizují své první auto třeba
v padesáti letech nebo i později. Dle našich zkušeností se obávají
možnosti nákazy koronavirem v prostředcích veřejné dopravy a auto
v tomto ohledu považují za bezpečnější způsob cestování.
Pomohla vám naopak pandemie v
něčem? Změnil se například přístup zákazníků k nákupu vozu?
Zásadní změnou pro nás bylo zjištění, že v případě krize lze ojetiny poměrně dobře prodávat online bez toho, aby zákazník musel navštívit pobočku. Ověřili jsme si, že jsme na tuto eventualitu připraveni a chceme jí i nadále podporovat a rozvíjet.
Jak moc se vás dotýkají přísná
hygienická opatření?
Zavedli jsme řadu nových procesů
v oblasti protipandemických opatření, jako je ozonová dezinfekce
nabízených vozů, poboček a dalších prostor. Pro tyto účely jsme zakoupili
příslušná zařízení a distribuovali je na pobočky ve všech zemích, kde působíme.
S dezinfekcí a distribucí ochranných pomůcek v rámci celé společnosti
samozřejmě pokračujeme i nadále, a to zejména nyní, kdy pandemie opět zesiluje.
A také jsme si uvědomili, jakou
hodnotou jsou pro společnost zaměstnanci, kteří museli po dobu pandemie
pracovat tvrději, než je běžné, přestože neměli jistotu, že jejich pracovní
místa zůstanou zachována.
Změnil se nějak samotný trh?
Určitou zajímavostí je trend
stoupajícího vývozu zánovních ojetin, který přišel uprostřed koronakrize díky
razantnímu poklesu kurzu koruny. Naše prodeje do zahraničí se zvedly o desítky
procent. Je to další z faktorů, který přispívá k nedostatku ojetých
aut na domácím trhu a tím i k růstu jejich cen. Nejzásadnější jsou ovšem
nízké prodeje nových aut, které zároveň brání přílivu čerstvých ojetin od
jejich dosavadních majitelů.