Zvyšující se poptávka po domech na vodě, posedech a teepee žene ceny za tuto formu ubytování vzhůru. Za originalitu jsou však Češi i nadále ochotní platit. Podle zakladatele Amazin Places Petra Kotíka má glamping určitě budoucnost. S vysokými cenami ale přežijí jen ti, kteří zákazníkům kromě originality nabídnou i služby, řekl v rozhovoru pro web Euro.cz.
V databázi Amazing Places máte momentálně zhruba 400 tipů na úžasná místa v Česku, Rakousku, Slovensku a Jižním Tyrolsku. Co musí takové místo splňovat, aby bylo skutečně amazing?
To je hodně subjektivní. Vždy na to koukáme z hlediska atraktivity, vkusu a citu, čímž se odlišujeme od ostatních portálů, kde si odškrtáte, jestli má mít zvolené ubytování například určitou velikost pokoje, klimatizaci, televizi s úhlopříčkou X palců nebo vanu či sprchový kout. Díváme se, jestli ta místa mají duši a přesah. Spíš než televizi hledáme emoce a detaily, včetně kvality služeb.
Jeden z partnerů teď například přidal nádhernou záležitost jménem Sborovna. Jedná se o starou vesnickou školu, která je přestavěná do moderna a zároveň obsahuje mnoho původních prvků. Celé to ladí jako starý naladěný klavír. Není to žádný luxus, ložnice jsou z bývalých učeben, ale od prvního okamžiku se tu cítíte skvěle. Protože to byla vesnická škola, jste uprostřed obce hned vedle kostela, ale má to určitý genius loci. Až z toho mrazí.
V katalogu máte i mnoho hotelů a penzionů. Je i v jejich případě prostor pro nevšední zážitek?
Tam už tolik místa pro kreativitu není, ale pořád se dá hrát s designem, architekturou, prostorem a službami. Ty jsou velmi důležité. Hotel se vždycky musí vtěsnat do nějakých škatulek a většinou nabízí něco, co člověk očekává, že hotel nabízet bude. My vesměs hledáme věci, za kterými stojí konkrétní lidé. Může to vypadat trochu obecně, ale máme to tak a baví nás to.
Jedním z fenoménů posledních let je glamping. Co na něm Čechy tolik láká?
Originalita. Zatímco dříve byl u nás glamping ekvivalentem stromového domu, teď je za ním více kreativního myšlení. Lidé už nelezou jen po stromech, ale lákají je například posedy nebo hodně oblíbené domy na vodě. Ostatně takovým otcem českého glampingu jsou Dobčické rybníčky, kde má každý rybník svou unikátní malou chatičku. Taková místa jsou vždy spjatá s přírodou. A lidé rádi hledají romantickou představu moderního českého chalupaření.
Patří glampingová místa k těm, která zájemci vyhledávají nejvíce?
Lidé to rádi zkoušejí, zejména mladší generace, ale nejžádanější to není, což je dáno tím, že glampingových míst na rozdíl od jiných ubytovacích zařízení tolik není. Řekl bych, že se jedná třeba o jedno procento celkové kapacity, a to jsem optimistický. V určitém smyslu to ale žádané je.
Lidé milují různé novinky, ať už se jedná o posed, teepee, nebo domek na vodě. Teď jsme například sdíleli novinku Hidden Retreat, kterou zájemci okamžitě ,vybookovali‘ do konce sezóny. Má to ale i odvrácenou tvář. A tou jsou často služby.
Není ale glamping spíše o přírodě a jedinečné atmosféře?
Záleží, jestli tam lidé ty služby očekávají, ale pořád se jedná o moderní kempování, takže minimálně v budoucnu budou určitě hrát rozhodující roli. Ti, co je budou nabízet, přežijí i s vysokými cenami. Protože jestli se glamping něčím vyznačuje, tak také tím, že je oproti jiným typům ubytování výrazně dražší.
Proč jsou lidé ochotní zaplatit i čtyři, pět tisíc za noc v iglú, maringotce či domě na stromě? Pokud chtějí trávit čas o samotě v přírodě, mohou si přeci postavit stan…
Když to vezmu podle sebe, ve stanu jsem spal po desetiletí zcela běžně, ale teď nevím, jestli bych ráno vůbec vstal. Zákazníci chtějí mít svůj komfort. Představte si, že si večer lehnete do nádherné postele, která se nachází v boudě, co z dálky vypadá jako kůlna na nářadí, ale vy tu spíte jako na zámku. A co víc, lákavý je i ten kontrast. Lidé vždy budou rádi cestovat, ať už budou chtít jen tak relaxovat, nebo třeba vyjet na kolo či za zážitkem.
Co vlastně dělá glampingová místa tak drahá?
Roli hraje spousta faktorů. V první řadě určitě poptávka. Když je někde velká poptávka, tak vám to logicky zvedá cenu. Existují krásné maringotky, které ještě před lety stály kolem 1200 a 1500 korun za noc, dneska za stejné místo a stejnou dobu zaplatíte třeba dva a půl nebo tři tisíce. Další věc je, že to místo je často opravdu jen jedno. A vy se o něj musíte postarat. Také tam bývá delší dojezd, kdy se objekt nachází v hůře dostupných podmínkách. Starat se o penzion s deseti pokoji je v tomto ohledu určitě snazší.
Většina glampingových míst je velmi fotogenická. Jak pomohl zvýšit poptávku fakt, že tyto fotky lidé sdílí na sociálních sítích?
Hodně. Koneckonců žijeme v instagramové a tiktokové době. Napadá mě například kouzelné místo, levitující dům v korunách stromů s vtipným názvem Ootoolno. Jakmile tam přijedete, první, co vás napadne, je: hele, vyfotíš mě tady? Lidé si z místa rádi odvážejí nejen zážitky, ale rádi sdílejí své zkušenosti v podobě různých ,storíček‘, instagramových fotek nebo selfie. To vše patří k tomu.
Během rozhovoru jste zmínil spoustu odlišných typů ubytování. Co musejí mít společného, aby se o nich dalo mluvit jako o glampingu?
Mám pocit, že je to podobné jako s hudebními žánry. Taky mají mnoho různých odnoží, které se neustále rozšiřují. Společnou mají glampingová místa určitě nevšednost a sepjetí s přírodou. Obecně se dá říct, že se jedná o domky velikosti 10 až 20 metrů čtverečních, kde máte všechno ve zmenšené podobě, od kuchyňky po toaletu. Důležitá je u těchto míst energetická soběstačnost. Někdy bývají tyto objekty stavěny tak, že je můžete převážet z místa na místo jako obytný dům. Určitě tu hraje roli i design, výběr materiálů, a hlavně co největší originalita. Místa by měla být snadno odstranitelná bez toho, že po sobě zanechají nevratné stopy.
Kvůli životnímu prostředí?
Ano. Glamping by měl splňovat maximální nároky na udržitelnost. Součástí bydlení proto bývají různé vychytávky, jako je úsporná elektřina spojená se solárním panelem. Šetrné je zpravidla i nakládání s odpadem a vodou. Díky tomu si člověk k místu vytvoří i nějaký vztah, navíc má pocit, že jeho ekologická zátěž není tak veliká. To všechno ale zároveň nevylučuje možnost, že zmíněné ubytování může být spojeno i s technologiemi, jak je typické třeba pro projekt Hideandseek, který má v sobě dokonce i malou saunu. Navíc je na kolech, takže se dá odvézt, a zároveň umožňuje rekuperaci vody a energií.
Je boom okolo glampingu jen dočasný, anebo se jedná o dlouhodobý trend?
Myslím, že v tomto okamžiku má stoprocentní budoucnost. Vidět to jde už na tom, kolik individuálních osobností se do nových projektů pouští a hledá vlastní cestu toho, co by je bavilo, a vymýšlí vlastní vychytávky. A co víc, začínají kolem toho kroužit i velcí investoři, kteří zjistili, že když se glamping udělá šikovně, nákladovost není nikterak velká. Výnosnost je oproti tomu větší než u jiných typů ubytování. Takže jsem přesvědčený, že tu s námi dlouho bude. Jen se nesmí zastavit.
Jak to myslíte?
Tak, že se musí neustále vyvíjet. Jinými slovy není možné dělat jednu a tu samou chatičku 10 let. Trendy, nároky i technologie se posouvají. A díky tomu, že za projekty stojí často mladí lidé, kteří vytváří moderní pojetí domova, budou nadále udávat trendy.