Diskontní německý řetězec Lidl, jenž je dobře znám i zákazníkům v České republice, chtěl ve Spojených státech mocně expandovat. Otevírá ale daleko méně obchodů, než si vytyčil v polovině roku 2017. Problémy má i sesterský řetězec Kaufland.
Vstup na obrovský ale vysoce konkurenční trh ve Spojených státech německému řetězci Lidl nevyšel podle představ. Německý časopis Manager Magazin použil dokonce slova o debaklu. Diskontní řetězec, který v České republice působí od roku 2003 a má tu 234 prodejen, chtěl první stovku obchodů otevřít ve Spojených státech během loňského roku.
Povedlo se to ani ne z poloviny, otevřeno bylo jen 47 obchodů. Klaus Gehrig, jenž vede firmu Schwarz -Gruppe, která vlastní řetězce Lidl a Kaufland, počítá s tím, že během roku 2018 Lidl otevře v Americe jen dalších dvacet nových prodejen. Původně naplánovaná expanze se tak nekoná.
Němci nechápou, proč řešit „potravinový rasismus“. Lidé mají různé chutě a umí snad číst, ne?
„Pokud člověk udělá chybu, musí ji napravit,“ řekl Gehrig pro Manager Magazin. Na vině jsou velmi mladé týmy, které ve Spojených státech expanzi připravovaly. Kromě výběru špatných lokalit se stavěly velké a drahé budovy samotných supermarketů. Rovněž tržby jsou zklamáním.
Firma z německého Neckarsulmu počítala s expanzí na trh ve Spojených státech s částkou dvou miliard eur (51 miliard korun), na počáteční ztráty nebudou podle manažera stačit.
Klum, víno a čerstvý chléb
Loni v červnu firma Lidl oznámila, že dobude také trh s potravinami ve Spojených státech. Pomoci k tomu měla i německá modelka Heidi Klum, která by v obchodech exkluzivně nabízela vlastní modelové řady oblečení. Modelka má rovněž americké občanství a je ve Spojených státech známá. Lidl chtěl dohnat hlavního německého rivala Aldi, který v Americe otevřel první obchod už v roce 1976.
V polovině loňského června americký šéf supermarketů s modro-žlutým logem Brendan Proctor sliboval, že expanze je dobře připravená a nemusí se čekat až na začátek roku 2018, jak bylo původně naplánováno. Očividně se mýlil.
Lidl, který má po celém světě přes deset tisíc obchodů, chtěl americké zákazníky přilákat na čerstvě pečený chléb, bio potraviny a široký výběr vín. Kromě kvality samozřejmě i nízkou cenou.
Největší maloobchodní řetězce podle tržeb za rok 2016 (v mld. USD) | |
---|---|
Walmart Stores | 485,8 |
Costco Wholesale Corporation | 118,8 |
The Kroger Co. | 115,3 |
Schwarz-Gruppe | 99,3 |
Walgreens Boots Alliance | 97,1 |
Amazon.com | 94,7 |
The Home Depot | 94,6 |
Aldi Gruppe | 84,9 |
Carrefour | 84,1 |
CVS Health Corporation | 81,1 |
Zdroj: wuv.de
Už loni ale investiční banka Sanford C. Bernstein varovala před tím, že maloobchodní trh s potravinami je v USA velmi konkurenční. Kromě jedničky Walmartu je ve Spojených státech populární diskont Dollar Tree. Proto ani Aldi po 40 letech nezískalo více než jednoprocentní podíl na trhu.
Loni měl problém sesterský řetězec Kaufland v Německu kvůli nedostatečným investicím a špatné politice v sortimentu, dodal Gehrig. Finanční rok 2017/2018, který končí v únoru, zakončí se ztrátou. Celkově Gehrig pro Schwarz-Gruppe odhaduje tržby pro finanční rok 2017/2018 na 105 miliard eur (2,7 bilionu korun).
Dále čtěte: