Vypadá jako Concorde, ale není to Concorde. Je totiž o něco menší a pomalejší – byť stále nadzvukový. Ale také daleko tišší a úspornější. A právě proto by se mohl těšit o poznání delší „životnosti“ než jeho nepřímý předchůdce.
Letoun Overture od americké společnosti Boom Supersonic je už několik let považován za největší naději lidstva na návrat k nadzvukovému komerčnímu létání. A koncem minulého týdne dostala tato naděje zase o něco reálnější obrysy. Bylo totiž oznámeno, že United Airlines si u denverského výrobce objednaly ne jedno nebo dvě, ale hned 15 letadel, jejichž uvedení do provozu mají aktuálně naplánované na rok 2029.
Cena jednoho stroje Boom Overture činí 200 milionů dolarů, přičemž žádné množstevní slevy – v branži jinak poskytované běžně –firma nabízet neplánuje. Z toho vyplývá, že hodnota celé objednávky se vyšplhá v přepočtu na nějakých 63 miliard korun. Pokud se navíc letouny osvědčí, může dojít ze strany United Airlines k využití opce na nákup dalších pětatřiceti kusů.
Concordu srazily vaz vysoké provozní náklady
Na palubu 62,5 metru dlouhého stroje Overture se v závislosti na konfiguraci vejde od 65 do 88 cestujících. Letoun se bude nejčastěji pohybovat ve výškách kolem 18 kilometrů nad zemí a bude schopen dosáhnout rychlosti 1,7 Machu, respektive 2100 kilometrů v hodině.
Legendární Concorde, který v barvách Air France a British Airways létal mezi roky 1975 až 2003, pojal pasažérů o něco víc – až 120. Byl rovněž rychlejší, jelikož se dokázal pohybovat i dvojnásobnou rychlostí zvuku (2,04 Machu). Současně byl ovšem až neuvěřitelně neekonomický. Za vše mohly motory s takzvaným přídavným spalováním, které používal během vzletu a při překonávání zvukové bariéry. V rámci tohoto procesu dochází ke vstřikování paliva přímo do výtokové trysky, díky čemuž dokáže motor vyvinout dodatečný tah. Stinnou stránkou je enormní nárůst spotřeby.
Ostatně, právě velké provozní náklady spojené s „nenasytností“ čtyř pohonných jednotek Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 byly tím hlavním důvodem, proč slavný Concorde brázdil nebe jen necelé tři dekády. Krize v letectví způsobená teroristickými útoky z 11. září z něj učinila v případě francouzských a britských aerolinek (které jej používaly jako jediné na světě) luxus, jež si vzhledem k tehdy přechodně nižší poptávce už nadále nemohly dovolit, proto se rozhodly ho ze svých flotil v roce 2003 definitivně vyřadit.
Z New Yorku do Londýna za 3,5 hodiny
V případě Overture inženýři s žádným přídavným spalováním nepočítají, letoun má být schopen díky technologickému pokroku dosáhnout nadzvukových rychlostí i bez něj. Ve srovnání s Concordem má být stroj od Boomu navíc údajně až 30krát tišší a daleko přívětivější k životnímu prostředí. Bude totiž poháněn udržitelným leteckým palivem, které se dá vyrobit v podstatě z čehokoliv – zbytky jídla počínaje, starými novinami konče.
Že něco takového je prakticky možné, doložila během uplynulých týdnů znovu například společnost Air France-KLM, jejíž Airbus A350 uskutečnil první dálkový let s SAF vyrobeným v zemi galského kohouta. Palivo vyprodukoval francouzský ropný gigant Total, a to tak, že obohatil standardní kerosin 16 procenty udržitelných pohonných hmot, jejichž základ tvořil použitý kuchyňský olej. V případě letounu od Boomu má být tento podíl stoprocentní, uvádí agentura Reuters.
Právě dálkové lety přitom budou doménou stroje Overture. United Airlines jej totiž plánují nasazovat mimo jiné na linky z New Yorku do Londýna či ze západoamerického San Franciska do Tokia. První zmíněnou štaci má letoun stihnout urazit za pouhé 3,5 hodiny.
Chicagské aerolinky mají být sice první leteckou společností, která bude tento „novodobý Concorde“ používat, zdaleka však ne jedinou. Boom už z minulosti eviduje předobjednávky od Japan Airlines a Virgin Group miliardáře Richarda Bransona. Nutno ale podotknout, že ani jeden z těchto dvou dopravců, na rozdíl od United Airlines, podle dostupných informací denverskému startupu ještě žádnou zálohu nezaplatil.
Konkurence selhala
Ne všechny pokusy o návrat nadzvukového komerčního létání jsou tak úspěšné, jak se aktuálně jeví v případě společnosti Boom Supersonic. Příkladem budiž konkurenční firma Aerion, která se zabývala vývojem svého „byzjetu“ AS2.
Tento zajímavě pojatý koncept, jehož hlavním charakteristickým prvkem byla vedle „nadzvukovosti“ i velmi nízká hluková zátěž, měl poprvé vzlétnout již během příštích tří let s tím, že první cestující se na jeho palubě měli svézt v roce 2026. Minulý týden nicméně vedení nevadské společnosti televizi CNBC oznámilo, že se jí nepodařilo sehnat prostředky na další vývoj a následnou výrobu, a proto se rozhodlo od svých plánů definitivně upustit.