Rostoucí ekonomika a zlepšující se podnikatelské prostředí do České republiky vábí další zahraniční firmy. Mezi jinými i sítě restaurací nebo škol fungující na principu franšíz.
Důvodem zvyšujícího se zájmu o Česko je i rostoucí koupěschopnost obyvatel. Zejména restaurační licence přibývají v Česku jako houby po dešti a tento trend nezpomalí ani letos. Hned začátkem roku je známo několik nových expanzí zahraničních značek.
Partnery na tuzemském trhu hledá například společnost Edwards Global Services, která zastupuje globální gastronomické značky Dairy Queen, Arby´s, Denny´s, pizzerii Grimaldi´s nebo sportbary v keltském stylu The Tilted Kilt a síť trampolínových center Sky Zone.
„Prostřednictvím master-franšízové licence usilují o proniknutí na český trh kromě gastronomických gigantů například i portugalské salony krásy BodyConcept a DepilConcept. Svého master-franšízanta na tuzemském trhu hledá také původem britský systém školek pro komplexní pohybový rozvoj dětí Socatots,“ říká šéfredaktorka portálu Franchising.cz Barbora Štanglová. Pojmem master-franšízant se rozumí franšízant, který může dál poskytovat franšízové licence.
Obsluha v baru The Tilted Kilt
U školek výčet nových franšíz ani zdaleka nekončí. Další značky přicházejí také ze sousedních zemí. Třeba z Polska do Česka míří obchodně-kavárenská síť BikeCafé či prodejce bytových doplňků DUKA.
„Uspět v Česku chtějí také značky jako Lody Bonano (síť zmrzlináren) nebo fastfoodový koncept Ráj Klobás. Jednou z módních značek, která má v plánu působit na tuzemském trhu prostřednictvím franšízových licencí, je i značka Regatta, která již v Česku provozuje jednu pobočku,“ pokračuje Štanglová.
Značky mířící do Česka | ||
---|---|---|
Značka | Stát | Předmět činnosti |
Arby´s | USA | fastfood |
Denny´s | USA | fastfood |
Grimaldi´s | USA | pizzerie |
The Tilted Kilt | USA | restaurace |
Sky Zone | USA | relax |
BodyConcept | Portugalsko | lifestyle |
DepilConcept | Portugalsko | lifestyle |
Socatots | Polsko | dětské potřeby |
BikeCafé | Polsko | kavárna |
DUKA | Polsko | kuchyňské potřeby |
Ráj Klobás | Polsko | lahůdky |
Lody Bonano | Polsko | zmrzlinárna |
Regatta | Velká Británie | oblečení |
I Love Veggie Burger | Rakousko | fastfood |
Noa Noa | Dánsko | oblečení |
Boco | Francie | restaurace |
Loni se v Praze konala Master-franšízová konference, která představila zahraniční subjekty, hledající vhodné partnery v České republice. Své záměry prezentovaly například restaurace I Love Veggie Burger z Rakouska, dánské ženské oblečení Noa Noa či francouzské restaurace s Michelinskými hvězdami Boco, uvedl Aleš Tulpa, zástupce společnosti Avex systems, jednoho z pořadatelů akce.
Ze strany českých provozovatelů je největší zájem o franšízy, kdy se licenční poplatek pohybuje v rozmezí 0,5 až 1,5 milionu korun s návratností investice do třech let. V současnosti se daří zejména oblasti zdravé výživy, fitness, ale také vzdělávání.
„Stabilně je největší zájem o koncepty z oblasti gastronomie. Negativem je však vysoká počáteční investice a také doba její návratnosti. Přesto o vstup na český trh usiluje mnoho zahraničních konceptů z USA, ale i Evropy,“ potvrzuje Petra Ritschelová, výkonná ředitelka České asociace franchisingu.
Čtěte také: