V Česku se daří rozvoji soukromé předškolní výchovy. Stát chce proti školkám „pro bohaté“ zasáhnout a hodlá investovat do rozvoje sítě státních zařízení.
Za loňský rok narostl počet školek v soukromých rukou o více než deset procent. Za posledních pět let se dokonce zdvojnásobil. Z dnešních 333 soukromých předškolních zařízení jsou nejrozšířenější koncepty Montessori, Daltonské a Waldorfské mateřské školky.
Jejich rozmach se ministerstvu školství nelíbí. „Dělám všechno pro to, abych zajistila každému dítěti a jeho rodičům možnost vzdělávání dítěte ve veřejné mateřské škole. Rodiče mě o to žádají. Dlouho si stěžují na nedostatek míst a vysoké školné soukromých škol a jiných podobných alternativ,“ říká pro Euro.cz ministryně školství mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
Expanze soukromých konceptů je podle sociálnědemokratické ministryně způsoben předešlými pravicovými vládami, které prý investice do veřejných školek zanedbaly.
Od roku 2020 bude navíc konkurence narůstat. Předškolní vzdělávaní bude totiž umožněno již dětem od dvou let. Bojovat s edukačním byznysem hodlá stát rozšířením počtu veřejných školek.
Školka pro každého
„Ministerstvo školství proto vyhlásilo několik programů na zajištění dostatečných kapacit ve veřejných mateřských, ale i základních školách tak, aby byla místa pro všechny děti garantována. Program pro rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol je plánován až do roku 2021,“ uvádí resort školství bez toho, aby upřesnil počet nově plánovaných školek.
Veřejných mateřských škol je v letošním školním roce téměř pět tisíc a navštěvuje je kolem 350 tisíc dětí. Ministerstvo školství si podle ministryně troufá vytvořit místo ve školce pro každé dítě v Česku. Termíny ovšem chybí.
Dalším nástrojem, kterým stát tlumí soukromé školky, je od roku 2014 možnost vytvoření dětských skupin, případně lesních mateřských škol. Dětských skupin, tedy státem podporovaných školek pro zaměstnance, které provozují firmy, je v současnosti 272 s kapacitou přes 3700 míst.
Sporný přínos
Ačkoli soukromé koncepty zdůrazňují hlavně kvalitu a inovativní přístup vzdělávaní dětí v jejich zařízeních, podle většiny odborníků bodují jednoduše proto, že ve státních školkách není dost míst.
„Nejsem zcela přesvědčen, že by opravdu soukromé mateřské školy nabízely větší možnosti pro rozvoj dětí. Jejich velká šance je ve skutečnosti v tom, že ve státních mateřských školách není dostatečný počet míst pro děti a rodiče mohou třeba z tohoto důvodu využívat a poptávat soukromé,“ říká ředitel Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl.
Zájem soukromníků o vzdělávací byznys však zřejmě jen tak neopadne ani v případě dobudování dostatečných veřejných kapacit. O tom, že vychovávat děti se vyplatí, svědčí statistiky. K velikosti sektoru se sice pro Euro.cz nevyjádřila Asociace předškolní výchovy, ani zástupci soukromých školek, z účetních závěrek některých z nich však vyplývá, že úspěšná školka dokáže za rok vydělat i více než deset milionů korun.
Čtěte také: