Gatesův vstup na antivirový trh straší soupeře
Výrobci antivirových programů mají žně. V srpnu dva různé viry napadly miliony počítačů po celém světě a škody, které napáchaly, se odhadují na dvě miliardy dolarů. Oba zákeřné programy využily mezer v operačním systému Windows společnosti Microsoft. Vzápětí - 10. září - Microsoft varoval před novou bezpečnostní slabinou ve Windows, která může vést k dalšímu náporu virů. Prodej antivirových programů strmě stoupá. A víte, která společnost má největší prospěch z poptávky po bezpečnostním softwaru? Správně: Microsoft.
Softwarový obr nedávno uzavřel smlouvu, která mu pomůže ovládnout trh s antivirovým software pro spotřebitele. Za neuvedenou cenu získal 3. září technologii rumunského výrobce softwaru GeCAD Software. Analytici očekávají, že Microsoft přidá software GeCAD do balíku k další verzi Windows, kterou má uvést v roce 2005. Tím by prakticky vymazal konkurenci na zákaznickém trhu antivirů, v současné době ovládaném společnostmi Symantec, Network Associates a dalšími. Jak prohlašuje Laura Koetzleová, hlavní analytička společnosti Forrester Research: „Microsoft nakonec celé tohle podnikání zmonopolizuje.“
V těchto slovech je více než jen trochu ironie. Kritici už dlouho obviňují Microsoft z většiny virových epidemií, a jsou přesvědčeni, že společnost zajímá jen chrlení nových produktů a s jejich bezpečností si hlavu příliš neláme. Slabiny udělaly z Windows a kancelářského balíku Office oblíbené cíle hackerů. Kritici argumentují, že kdyby Microsoft sestavil lepší program, problém by z větší části zmizel. Představa, že by Microsoft mohl vydělávat na vlastních nedostatcích, podnítila mezi odborníky různé cynické poznámky. „Vzbuzuje to obavy, že se kozel stane zahradníkem,“ poznamenává Bruce Schneier, ředitel technologií společnosti Counterpane Internet Security.
O peníze přitom nejde: antivirový byznys o objemu 2,2 miliardy dolarů je jen soustem pro společnost, která vloni dosáhla příjmu 32,2 miliardy dolarů. Microsoft se ale zoufale snaží napravit si svou viry pošramocenou reputaci. Může se mu to povést, když přesvědčí uživatele, aby využívali antivirus a pravidelně si stahovali jeho aktualizace. Průzkum Microsoftu zjistil, že 63 procent domácích uživatelů počítačů buď antivirový software nemá, nebo ho má zastaralý. „Mou cílovou skupinou jsou lidé, kteří v současné době nejsou chráněni,“ prohlašuje Mike Nash, viceprezident bezpečnostní divize Microsoftu.
Microsoft svou antivirovou strategii příliš neodhaluje. Analytici ale předpokládají, že sleduje obvyklý model: prodávat předplatné ke službě, umožňující zákazníkům aktualizovat antivirovou ochranu ihned po nástupu nové skupiny zákeřných programů. „Jistěže o tom uvažujeme,“ dodává Nash.
Konkurenti samozřejmě nevyklidí trh bez boje. Jsou ale natolik realističtí, aby věděli, že největší šanci mají u zákazníků z řad podniků. Firemní servery často používají jiné operační systémy než Windows, a Microsoft rozhodně nemá v úmyslu nabídnout ochranný software kompatibilní s konkurenčními produkty. A co víc, mnozí majitelé takových serverů jsou vůči technologickým schopnostem Microsoftu skeptičtí. „Ve firmách panuje všeobecná nedůvěra v bezpečnost produktů Microsoftu,“ domnívá se Gene Munster, hlavní analytik průzkumu americké společnosti Bancorp Piper Jaffray.
Na spotřebitelském trhu naopak platí, že čím snadněji se software používá, tím spíš vyhraje, i kdyby nebyl technicky tolik na výši. A protože produkty Microsoftu budou nejspíš v jednom balíku s Windows, budou mít velkou výhodu. Jen málo lidí je přesvědčeno, že začleněním antivirového programu do Windows budou porušeny protitrustové zákony. Potenciální soupeři se obávají, že Gates využije svou tržní sílu k tomu, aby je zlikvidoval. „Otázkou je, zda budou hrát fér nebo zneužijí své monopolní pozice,“ poznamenává generální ředitel Symanteku John W. Thompson.
On i ostatní konkurenti vědí, že čelí síle hrozivější než všechny viry dohromady. „Když do některého oboru vstoupí Microsoft a začlení odpovídající software do Windows, celý sektor zmizí,“ obává se Steve Chang, generální ředitel výrobce antivirů Trend Micro. Je to lekce, kterou softwarový průmysl zná až příliš dobře.
Tabulka: Bojovníci s viry Jak si konkurenti Microsoftu stojí na trhu s antivirovým softwarem o objemu 2,2 miliardy dolarů
Společnost Podíl
Symantec 36 %
Network Associates 24 %
Trend Micro 14 %
Computer Associates 5 %
Sophos 3 %
Ostatní 18 %
Pramen: IDC
Praporek:
Produkty Microsoftu budou nejspíš přibaleny k Windows a softwarový gigant tak získá značnou výhodu.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com