VYŘÍZENÍ POJISTNÉ UDÁLOSTIObáváte se zdlouhavého jednání s pojišťovnou při vzniku nějaké škody? Najměte si poradce!Kromě úspory času vám zajistí, že vás pojišťovna nevezme na hůl.Dokonce vám pomůže i s novým rozjezdem podnikání.Vyřízení pojistné události dokáže pěkně zkomplikovat chod firmy.
VYŘÍZENÍ POJISTNÉ UDÁLOSTI
Obáváte se zdlouhavého jednání s pojišťovnou při vzniku nějaké škody? Najměte si poradce!
Kromě úspory času vám zajistí, že vás pojišťovna nevezme na hůl.
Dokonce vám pomůže i s novým rozjezdem podnikání.
Vyřízení pojistné události dokáže pěkně zkomplikovat chod firmy. Kontaktování pojišťovny, zdokumentování všech škod nebo například zajištění vytopené provozovny proti dalším škodám či krádežím - to vše musíte stihnout v relativně krátké době. Navíc jednání s likvidátorem pojišťovny vyžaduje jisté zkušenosti. To vše však za vás může vyřídit specializovaná firma.
„Samozřejmě, že základem úspěchu je dobrá pojistná smlouva a výběr kvalitní pojišťovny. U výběru pojišťovny ovšem platí, že teprve při řešení nějaké obtížné situace poznáte, jak je opravdu klientsky zaměřena,“ vysvětluje Tomáš Kratochvíl, šéf společnosti Claims Adjusters, která pomáhá firmám při řešení pojistných událostí.
NENECHTE SE OBLAFNOUT
„Naši společnost si najal klient, kterému vznikla škoda, při níž došlo k poměrně rozsáhlému požáru budovy. Pojišťovna, jak to v takových případech bývá, si najala odbornou externí firmu, takzvaného loss adjustera, který měl za úkol stanovit výši škody. Protože hrozilo, že kvůli povětrnostním podmínkám se škoda zvýší, loss adjuster vyvíjel na našeho klienta dost velký tlak, aby začal s opravami. Jenže ten ještě nebyl rozhodnut, zda chce nemovitost dále opravovat, či nikoliv,“ popisuje ilustrační případ Kratochvíl. Podle jeho slov je právě v tomto okamžiku vhodné kontaktovat poradenskou firmu. „Pro klienta jsme vypracovali rozvahu o tom, jak bude pojišťovna plnit, když opravovat nebude - v pojistných smlouvách je o tom většinou speciální ustanovení, a jak tomu bude, pokud opravy zahájí,“ vysvětluje.
Poradenské firmy, které na zakázku pomohou s pojišťovnou vyjednat pojistnou událost, tedy nejsou makléři pracujícími pro pojišťovnu. Naopak stojí na opačné straně pomyslné barikády.
RYCHLEJŠÍ PAPÍROVÁNÍ
Takováto firma zjistí rozsah škod, zdokumentuje je, připraví veškeré podklady pro pojišťovnu a je schopná zajistit i veškeré expertní zprávy. Podle Kratochvíla se však často stává, že pojišťovna sice dodá přehled potřebných dokumentů, ale postupně si vyžádá další doplnění, čímž se okamžik výplaty zpozdí. „Vzhledem ke zkušenostem rovnou dodáme pojišťovně veškeré dokumenty v kvalitě, které termín výplaty co nejvíce urychlí. Pro podnikatele totiž není důležité jen kolik dostane, ale také kdy to dostane. Obzvlášť když jde řádově o měsíce,“ zdůrazňuje.
Poradenská firma zároveň udělá pro podnik rozvahu: Podle svých zpráv a zjištění předloží optimistickou a pesimistickou variantu sumy, kterou lze se stávající pojistkou a rozsahem škody předpokládat. V rámci této rozvahy uvede i předpokládaný termín, kdy peníze přijdou na účet. To je například důležité jako podklad při jednání s bankami o překlenovacích úvěrech určených na obnovu výroby.
Obvykle se stává, že firma, která „vyhoří“, čeká, až co jí předloží pojišťovna. Ovšem schopný poradce může například zajistit výplatu zálohy. Může také pomoci při obnově vlastní činnosti podniku. Třeba tím, že sežene firmu, která do druhého dne odstraní popílek z počítačů. Platbu za tuto službu lze pak zpravidla odsunout až do doby, kdy přijdou peníze z pojišťovny.
Vyřízení pojistné události takzvaně na klíč by tedy v každém případě mělo zkrátit termín, kdy bude vyplaceno pojistné. Může také zabránit jakýmkoliv snahám pojištovny zkrátit pojistné plnění. Jednoznačnou výhodou je pak pomoc s vytvořením rozvahy a nového podnikatelského plánu. To zkrátí dobu, kdy výroba „stojí“ a ubíhají fixní náklady. Často hraje podle Kratochvíla roli i to, že pojišťovnu popožene aktivní postup poradce, takže likvidace škody neleží někde v šuplíku.
KDYŽ POJIŠŤOVNA OTÁLÍ
Vyřízení pojistné události není vždy bez problémů. Zkrátit pojistné plnění si u nás většinou pojišťovny nedovolí, ale pochyby o kvalitě jejich práce se přesto mohou vyskytnout. Jako poněkud odstrašující příklad uvádí Kratochvíl kauzu jednoho ze svých klientů, který byl pojištěn u jistého menšího pojišťovacího ústavu.
Pojistka se vztahovala na objekt bývalé přádelny, kde již neprobíhá výroba. Pojišťovna přitom smlouvu s klientem uzavřela, aniž by si její zástupci objekt prohlédli.
Problémy nastaly poté, co budova vyhořela. „Škodu jsme vyčíslili na několik milionů korun, také jsme zpracovali rozpočet nákladů na opravu a pojišťovně jsme předložili vypočtený nárok na náhradu škody. Předpokládali jsme, že i pojišťovna si najme experta, který společně s námi tuto škodu stanoví,“ popisuje Kratochvíl. Pojišťovna si nejdříve najala soudního znalce, pak se ale rozhodla, že si škodu vyčíslí sama. Celý tento proces se přitom táhl několik měsíců.
Podle Kratochvíla škodu nakonec počítala likvidátorka, která na místě škody nikdy nebyla. „Bohužel kalkulace byla provedena špatně, ve staré cenové úrovni, která neodpovídala roku vzniku škody. A aby toho nebylo dost, snížila klientovi plnění se zdůvodněním, že budova byla nedostatečně zajištěna proti vniknutí cizích osob. Podotýkám, že žádné takové ujednání nebo podmínku pojistná smlouva neobsahovala,“ uzavírá. Celý případ není vyřešen dodnes. *
CO DĚLAT PŘI POJISTNÉ UDÁLOSTI
* kontaktovat pojišťovnu a nahlásit škodu
* kontaktovat policii
* zajistit vlastní dokumentaci, fotografie, videonahrávku
* zajistit prostor
* co nejrychleji shromáždit veškerou dokumentaci k poškozenému majetku
* je-li to jen trochu možné, pak vyčkat příchodu likvidátora, aniž by se s poškozeným objektem cokoliv dělalo
* vyplatí se pojišťovnu popohánět
* ve většině případů lze požádat pojišťovnu o výplatu zálohy
Tabulka
KURZY DEVIZOVÉHO TRHU / DEVIZY - STŘED
země/měna množství kód 12. 2. 13. 2.
Austrálie/dolar 1 AUD 16,897 16,791
Dánsko/koruna 1 DKK 3,797 3,788
EMU/euro 1 EUR 28,300 28,235
Japonsko/jen 100 JPY 17,916 17,874
Maďarsko/forint 100 HUF 11,110 11,117
MMF/SDR 1 XDR 32,530 32,354
Norsko/koruna 1 NOK 3,496 3,482
Polsko/zlotý 1 PLN 7,215 7,223
Slovensko/koruna 100 SKK 81,556 82,090
Švédsko/koruna 1 SEK 3,106 3,080
Švýcarsko/frank 1 CHF 17,422 17,393
USA/dolar 1 USD 21,836 21,680
Velká Británie/libra 1 GBP 42,502 42,145
14. 2. 15. 2. 16. 2.
16,889 16,913 16,911
3,792 3,794 3,790
28,265 28,280 28,250
17,825 17,925 18,076
11,148 11,230 11,185
32,337 32,222 32,312
3,494 3,501 3,512
7,221 7,252 7,230
82,249 82,273 82,350
3,093 3,066 3,049
17,375 17,386 17,426
21,605 21,529 21,534
42,233 42,142 41,971
Pramen: ČNB