Menu Zavřít

LIMUZÍNA NABITÁ ELEKTRONIKOU

8. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Vůz má sedm set kontrolních funkcí

Zbrusu novou vlajkovou loď představila před deseti dny v Mnichově bavorská automobilka BMW. Jde o limuzínu třídy 7 v nejvyšší třídě velkých luxusních aut. Tvůrci nové „sedmičky o svém automobilu tvrdí, že představuje vrchol současné úrovně manažerských limuzín. Chlubí se nejen novým podvozkem a avantgardní zádí, ale i spoustou elektroniky a neotřelých nápadů. Řidič například v novém BMW řadí pomocí tlačítek na volantu, také ruční brzda se spouští spínačem na palubní desce. Auto má na sedm set kontrolních funkcí, které zobrazuje centrální displej. Na veřejnosti se nový bavorák představí poprvé v září ve Frankfurtu, jeho cena zatím není přesně stanovena.

Design. Konstruktéři nového BMW říkají, že designově udělal vůz takový skok dopředu, jaký se ještě nepodařil žádnému z předchozích „bavoráků . Reklamní brožura ho dokonce označuje za revoluční vůz, který nabízí přehršli technologických inovací, a prý dokonce hovoří novým „designovým jazykem . Pravdou je, že se nové auto od předchozích modelů zase tak radikálně neliší. Získalo sice kulatější tvary poplatné současným trendům, ale tradiční prvky náležející ke značce BMW zůstaly. Čelní maska si zachovala agresivní tvar s neodmyslitelnou dvojitou mřížkou a čtyři čiré světlomety. Také ze strany je to jasný bavorák, který svojí zádí lehce připomíná kupé. O radikalismu lze hovořit jedině v případě zadní části. Splývavá záď se zajímavě tvarovaným víkem kufru a masivními kulatými blatníky jako by vyšly z projekční kanceláře některé z francouzských automobilek. Jde totiž o avantgardní tvary, se kterými v posledních letech koketují hlavně Renault s Peugeotem. O novém BMW třídy 7 lze říci, že jde o robustní limuzínu s čistými a harmonickými tvary, které lahodí oku. Nese jasné prvky německé designové školy, která klade důraz na solidnost a pocit bezpečí. Masivní karoserie zároveň vyvolává v člověku dojem síly a praktičnosti. To vše je střiženo francouzskou elegancí, která dává tušit, že bavorská automobilka už příliš netrvá na tradičních hranatých tvarech svých výrobků. Také barvy jsou odvážnější než v minulých letech. „Vyvinuli jsme nové kombinace barev, které budou vyhovovat jak milovníkům klasických odstínů, tak zájemcům o moderní životní styl, říká návrhářka Annette Baumeisterová, která se podílela na vývoji auta. „Budoucí majitelé vozu si budou moci vybírat pro vnějšek i vnitřek z tolika odstínů, že každé auto bude vlastně originální exemplář.

MM25_AI

Interiér. Popisování ergonomických sedaček, výběrového dřevěného čalounění či automatické klimatizace je u současné luxusní limuzíny vcelku zbytečné. Zajímavé je spíše uspořádání některých ovládacích prvků. Ruční brzda se například neovládá pákou mezi sedadly, jak je tomu u běžných aut, ale tlačítkem na palubní desce. Brzda se přitom automaticky spustí při každém zastavení, takže automobil při rozjíždění do kopce necouvne. Také řazení je poněkud neobvyklé. Řadicí páku nahrazují tlačítka na volantu, kterými řidič volí mezi šesti rychlostmi na sekvenčním principu. Pokud mu nevyhovují tlačítka, může si vybrat řazení jakýmsi joystickem umístěným na středovém panelu mezi sedadly. Zcela nové pro značku BMW je také takzvané kontrolní centrum, v rámci kterého jsou kontrolní funkce automobilu soustředěny na jeden displej. Sledování těchto činností umožňuje množství senzorů rozmístěných po celém automobilu. Velká pozornost byla při vývoji nového BMW věnována hladině hluku. „To se zdaleka netýká jen motoru, ale všeho, co se v automobilu hýbe, říká technik výzkumného ústavu automobilky Helmut Roithenagel. „V novém voze třídy 7 je rozmístěno více než 180 elektromotorků, které vykonávají nejrůznější práce. Chloubou auta je malý ventilátor, který nahání vzduch z interiéru pod palubní desku, kde je umístěn senzor klimatizace. Elektromotorek ventilátoru je tak tichý, že jej lidské ucho uslyší teprve ze vzdálenosti zhruba pěti centimetrů. „Není divu, stejné motorky pohánějí špičkové magnetofony a další hi–fi techniku, u níž jsou požadavky na nízkou hladinu zvuku extrémní, říká Roithenagel.

Motory. Nové BMW pohání poslední generace osmiválcových a dvanáctiválcových motorů, které jejich konstruktéři označují za nejlepší ve své třídě. Na první pohled už tyto agregáty jako motory nevypadají – pod kapotou je pouze jakýsi plastový „kopeček , který připomíná stroj jen vzdáleně. Pod umělohmotným krytem je ale výkonný motor plný elektroniky, který řidič ovládá systémem „drive by wire . To znamená, že přenos povelů nezprostředkovávají mechanická táhla, ale elektronické impulsy. Takže například sešlápnutím plynového pedálu přechází impuls do motoru, kterému předá instrukci v elektronické podobě. Motor ji „přečte a vpustí do válců více paliva. Plusem nových motorů je také jednoduchá údržba. Majitel musí počítat s výměnou oleje až po 40 tisících kilometrech. Mnichov

  • Našli jste v článku chybu?