Nový šéf Zentivy a Sanofi v Česku se snaží nastartovat churavějící byznys s generiky
Farmaceutická firma Zentiva prochází těžkými časy. Vyrábí totiž levnější generické léky, tedy ty, které vznikají po vypršení patentu inovativního léku se stejnou účinnou látkou. Právě na generika ale nejvíce dopadají úsporná opatření, která zaváděly státy po krizi. Šetří a utrácejí méně i za léky. Navíc je mezi generickými léky velká konkurence. Výsledkem jsou velmi nízké marže.
Majitel Zentivy, skupina Sanofi, se i proto před časem rozhodla zaměřit prioritně na zavádění inovativních léků. Změnila také strukturu a po dlouhých letech i v Česku vyměnila od ledna šéfa. Dost důvodů, aby kolem Zentivy byla hustá atmosféra. Loni navíc podle informací týdeníku Euro byl pražský výrobní závod na prodej, nikdo ale neměl o churavějící podnik zájem. „Pro nás je to obchod, u kterého absolutně nevychází ekonomika. Z výroby generických léků se v Evropě stává málo výdělečná záležitost,“ řekl loni týdeníku Euro jeden z potenciálních kupců.
Už před čtyřmi lety společnost Sanofi prodala výrobní závod ve slovenském Hlohovci. Některé výrobky od něj dál odebírá. O tom, že by v Praze nastal podobný scénář, nechtějí lidé z vedení firmy mluvit.
Dražší kopie
Nový šéf firmy Mykola Melnyk chce Zentivu vzkřísit. „Chceme, aby Zentiva nabízela českým pacientům takzvaná generika s přidanou hodnotou, která mají komplexnější a efektivnější účinek ve srovnání s běžnými generiky,“ říká Melnyk. Jde zkrátka o to, nabídnout pacientům něco, za co si budou ochotni připlatit. Přidanou hodnotou může být rychlejší nástup účinku léku nebo jednodušší užívání.
U volně prodejných léků tady je podle průzkumů firmy poměrně slušná šance, že se novinka uchytí. Čtyřicet procent pacientů v Česku prý přichází do lékárny nerozhodnutých, jaký konkrétní lék si koupí. Melnyk tvrdí, že právě tito lidé mohou být otevření ke změnám, k řešení, které doporučí lékárník.
Výrobní závod má pak z krize dostat větší specializovanost. A možná už se začíná blýskat na lepší časy. Po několika letech restrukturalizace se přestalo propouštět. Závod loni přibral zhruba 60 nových zaměstnanců do výroby. Oproti roku 2014 také Zentiva v Praze vyprodukovala o 12 procent balení více než v předchozím roce. „Je to zásluhou zavedení nových produktů z vlastního vývoje, teritoriální expanzí na mimoevropské trhy Východu a Afriky nebo přesunem výroby z jiných závodů,“ vysvětluje Jaroslav Chylík, ředitel výrobního závodu.
Nové přípravky přitom přišly zejména ve druhém pololetí. Čísla za letošní rok by tedy měla být ještě lepší. Závod se dostal z podstatně nižšího vytížení na zhruba 70 procent svojí výrobní kapacity, do konce roku chce dosáhnout 80 procent. Linky a stroje, které míchají, tabletují a balí dovezené látky, jedou v pražských Horních Měcholupech bez zastavení vždy od nedělní do páteční noci.
Obrat
S velkou škálou léků nemůže továrna uspět. „Výroba širokého portfolia deseti různých lékových forem nás nečiní v některých případech příliš konkurenceschopnými,“ říká Chylík.
Středobodem mají být jednak pevné tablety, kterých se tu vyrobí nejvíce, a jednak specializovaná produkce hormonů nebo sterilních mastí a očních kapek, jakou hned tak někde nemají.
Výkonný manažer Melnyk vystřídal v čele české pobočky Sanofi dřívějšího generálního ředitele Iva Žídka. Ten působil ve vedení společnosti od roku 1999. Zentivu koupila firma Sanofi v roce 2009, značku Zentiva dnes nesou její generické léky v 50 zemích světa. l •
Výrobní závod Zentiva v Praze – Horních Měcholupech
• Letos slaví 85 let od svého vzniku.
• Má 700 zaměstnanců, z toho 510 ve výrobě,
190 ve vývoji.
• Sanofi má ve světě 112 výrobních závodů, ten pražský patří svou rozlohou mezi ty větší. Zároveň je jedním ze tří nejkomplexnějších závodů skupiny Sanofi a významný díky jedinečné specializované hale na výrobu hormonálních přípravků.
• 61 procent produkce jde do střední a východní Evropy (30 procent ČR, 15 procent SR), 17 procent do západní Evropy, 16 procent na mimoevropské trhy (Rusko, Střední a Blízký východ, Afrika).
• Zdejší vývojové centrum je v rámci skupiny Sanofi největší. Ročně podává 50 patentových přihlášek.
Sanofi ČR
• Sanofi je především díky Zentivě v ČR podle počtu balení jedničkou na trhu, loni prodala společnost 50 milionů balení léků. Vyrábí se v ní pět z deseti nejprodávanějších léků v ČR. Každé páté balení léků, které se v Česku prodá, má značku Sanofi nebo Zentiva.
• Průměrný roční obrat Sanofi v ČR je šest miliard korun.
• Za loňský rok hlásí Sanofi v Česku růst počtu prodaných balení o 3,8 procenta, zatímco celý trh rostl tempem 1,8 procenta.
O autorovi| Adéla Čabanová, cabanova@mf.cz