Dle většiny manažerů bývalé zaměstnání pro výkon politické funkce nediskvalifikuje
Myslíte si, že minulé zaměstnání, například poradenství ve stejném oboru či lobbing, diskvalifikuje pro výkon politické funkce?
- Ano 14,7 %
- Ne 79,3 %
- Nevím 6 %
Čeští politici se začali obviňovat z lobbingu. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) obvinil ministra obrany Alexandra Vondru (ODS) z lobbingu ve prospěch firmy General Dynamics. Lídr komunistů Vojtěch Filip v souvislosti s vyšetřováním pochybných armádních zakázek zase obvinil Vondru ze spojení s americkou lobbistickou společností Dutko. Dle 79,3 procenta manažerů však bývalé zaměstnání, jako je poradenství nebo lobbing, pro výkon politické funkce nediskvalifikuje.
Jedním z nich je i tento respondent: „O obsazení politických pozic rozhodují především voliči. Začneme-li vytvářet byrokratická omezení, proč ten nesmí dělat to a jiný zase ono, jen zvětšíme prostor, ve kterém Big Brother může strkat ,pracky‘ do toho, co mu nepřísluší. Kdo a dle jakých pravidel posoudí, zda nějaká činnost je, nebo není poradenstvím?“
Jednoznačná je následující záporná odpověď: „Pokud tato činnost není spojená s korupcí nebo jinými nekalostmi, pak nikoli. To by politikem nemohl být v České republice skoro nikdo nebo jen nějací zemití ,strýcové‘. Ti sice možná také lobbují – třeba za vyšší dotace na zatravnění zemědělské půdy či za příspěvek na opravu školy v obci – ale dokud se to neví v Praze nebo o tom nepíší noviny, není to asi lobbing. V obecném smyslu lobbuje každý, protože tak je to na světě zařízeno a bez lobbingu to nikdy nepůjde.“
Kvalifikovaná je tato záporná odpověď: „Nediskvalifikuje. Naopak. Kdo jiný, než ten, kdo zná lobbing nebo poradenství, bude lepší? Nikdo. Budou lepší ti, kteří o tom nic neví, či ti, kdo se strachují, aby nebyli spojeni s čímkoli? Nebudou. Problém není předchozí zaměstnání, ale aby to bylo dotyčným jednoznačně řečeno. A dále, aby bylo zamezeno protěžování. Důležitá je i kontrola, zda byl vybrán nejlepší. Uvedené se týká skutečných poradců a lobbistů. Každý z nás někde pracoval, to je znakem kvality. Pokud nepracoval, je to spíš znakem jeho neúspěšnosti. Vždy je třeba se zajímat o minulost člověka a o jeho schopnosti. V České republice je 80 procent takzvaných poradců nebo lobbistů pouze mluvkami, chcete-li hochštaplery. Například jeden kdysi významný pražský starosta vytvářel mýtus o své moci, všechny zná, všechno zařídí. Tento mýtus byl přibarven jistou kontroverzností. Každý, kdo měl možnost ho poznat, potvrdí, jaká byla pravda. O svých schopnostech často hovoří ti, kteří na to nemají a něco maskují, zejména svou bezmoc. Nejde o lobbisty a poradce velkého formátu. Těch několik málo na to skutečně má, ale nikdy do toho nepůjdou, protože jsou chytří a milují anonymitu. Znají je pouze ti, kdo je mají znát. Často je vytvářen mýtus o některých lobbistech, ale při bližším zkoumání zjistíte, že jde pouze o loutky a nitky vedou jinam. Proto zbude odpad, který bych k ničemu nepustil. Všichni jsme nedávno viděli profesionalitu takzvaných lobbistů v souvislosti s ministerstvem obrany. To nebylo tragikomické, ale tragické.“
Záporný názor vyjadřuje i další manažer: „Právě naopak. Čím víc zkušeností z oboru, tím lepší ministr. Pokud je to poctivý člověk a nepůjde do ministerského křesla s úmyslem rozkrádat veřejné zdroje.“ Podobný postoj zaujímá i následující respondent: „Naopak to může kvalifikovat pro výkon politické funkce. Musí však být zcela zřetelné oddělení bývalé činnosti, například poradenství či lobbingu, od výkonu politické funkce. Aby nemohlo vznikat podezření, že v politické funkci dotyčný skrytě pokračuje v původní činnosti.“
Záporně odpovídá i tento respondent: „Do veřejné funkce by měl vstupovat člověk s předpokladem budoucí bezúhonnosti, tedy i s bezúhonným minulým záznamem. To znamená, že v praxi by do takové funkce neměl být jmenován nájemný vrah, šéf drogové agentury, ředitel nevěstince, vyhazovač, exekutor, advokát gangsterů, člen české justiční mafie ani nevěrohodný politik. U poradců a lobbistů je třeba zvažovat míru a čistotu jejich angažovanosti pro určitou skupinu, v zásadě by však mohli takovým sítem projít a funkci zastávat. Ve výkonu funkce je třeba dávat velký pozor na všechny politiky bez rozdílu včetně andělů – s uplatněním presumpce viny. Nevysvětlitelné, záhadně nabyté majetky po výkonu funkce stoprocentně zdanit nebo rovnou zabavit. A jsou-li důkazy, bývalého politika i zavřít.“
Odpovídalo 150 manažerů