Menu Zavřít

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

18. 4. 2018
Autor: CC0 via Pixabay

Mezinárodní obchod se z drtivé většiny odehrává na moři. Dostupnost tohoto způsobu přepravy zboží si ale vybírá daň v podobě obrovské klimatické stopy. Segment námořní nákladní dopravy se podílí třemi procenty na celkových globálních emisích CO2 a jeho příspěvek je tak vyšší než objem připadající na celé Německo a srovnatelný s Japonskem. Mezinárodní námořní organizace (IMO) proto chystá rázné opatření k omezení skleníkových plynů.

Po moři cestuje 90 procent zboží v rámci světové obchodní výměny. Jedním z důvodů, proč je lodní přeprava takovým zdrojem emisí, je fakt, že jako pohon pro lodní motory slouží odpadní palivo, které vzniká při rafinaci. Podřadné palivo snižuje náklady na přepravu, a zatraktivňuje tak tento způsob transportu pro zákazníky.

V letech 2007 a 2012 přeprava po moři vyprodukovala v průměru 1 miliardu metrických tun CO2 ročně, což znamená podíl 3,1 % na světových emisích. S tímto výkonem se toto odvětví může měřit s celými státy, a to velmi úspěšně, jak uvádí web Quartz. Se svým výsledkem by se zařadilo na 6. místo mezi průmyslové giganty Japonsko a Německo.

Podíl lodní dopravy na globálních emisích ve srovnání se státy

bitcoin_skoleni

Země Objem emisí CO2 (v miliardách metrických tun)
Čína 10,43
USA 5,01
Indie 2,53
Rusko 1,66
Japonsko 1,23
Lodní přeprava 1
Německo 0,78
Kanada 0,68
Írán 0,64
Jižní Korea 0,6

Tato nelichotivá statistika rejdařům kazí reputaci. Členské státy Mezinárodní námořní organizace proto přijaly poprvé společnou mezinárodní strategii pro omezení emisí CO2 z námořní dopravy. Do roku 2050 mají rejdařské společnosti snížit objem emisí o 50 procent proti roku 2008.

IMO uvádí, že chce produkci emisí snižovat, jak nejrychleji to bude možné, ale je zřejmé, že se to neobejde bez zásadních změn v celém odvětví. Letos má začít platit systém povinného hlášení spotřeby paliva. Pokroky dosažené v redukci emisí chce IMO vyhodnotit v roce 2023 a poté případně strategii upravit.

Nejen CO2
Kontejnerové lodě jsou vedle CO2 významným producentem i dalších skleníkových plynů. Lodní palivo může obsahovat až 3500krát více síry než diesel pro auta. Sektor je zodpovědný za 13 % globálních emisí oxidu siřičitého a 15 % emisí oxidů dusíku. Tyto látky jsou považovány za původce řady onemocnění.

  • Našli jste v článku chybu?