Mezinárodní obchod se z drtivé většiny odehrává na moři. Dostupnost tohoto způsobu přepravy zboží si ale vybírá daň v podobě obrovské klimatické stopy. Segment námořní nákladní dopravy se podílí třemi procenty na celkových globálních emisích CO2 a jeho příspěvek je tak vyšší než objem připadající na celé Německo a srovnatelný s Japonskem. Mezinárodní námořní organizace (IMO) proto chystá rázné opatření k omezení skleníkových plynů.
Po moři cestuje 90 procent zboží v rámci světové obchodní výměny. Jedním z důvodů, proč je lodní přeprava takovým zdrojem emisí, je fakt, že jako pohon pro lodní motory slouží odpadní palivo, které vzniká při rafinaci. Podřadné palivo snižuje náklady na přepravu, a zatraktivňuje tak tento způsob transportu pro zákazníky.
V letech 2007 a 2012 přeprava po moři vyprodukovala v průměru 1 miliardu metrických tun CO2 ročně, což znamená podíl 3,1 % na světových emisích. S tímto výkonem se toto odvětví může měřit s celými státy, a to velmi úspěšně, jak uvádí web Quartz. Se svým výsledkem by se zařadilo na 6. místo mezi průmyslové giganty Japonsko a Německo.
Podíl lodní dopravy na globálních emisích ve srovnání se státy
Země | Objem emisí CO2 (v miliardách metrických tun) |
---|---|
Čína | 10,43 |
USA | 5,01 |
Indie | 2,53 |
Rusko | 1,66 |
Japonsko | 1,23 |
Lodní přeprava | 1 |
Německo | 0,78 |
Kanada | 0,68 |
Írán | 0,64 |
Jižní Korea | 0,6 |
Tato nelichotivá statistika rejdařům kazí reputaci. Členské státy Mezinárodní námořní organizace proto přijaly poprvé společnou mezinárodní strategii pro omezení emisí CO2 z námořní dopravy. Do roku 2050 mají rejdařské společnosti snížit objem emisí o 50 procent proti roku 2008.
IMO uvádí, že chce produkci emisí snižovat, jak nejrychleji to bude možné, ale je zřejmé, že se to neobejde bez zásadních změn v celém odvětví. Letos má začít platit systém povinného hlášení spotřeby paliva. Pokroky dosažené v redukci emisí chce IMO vyhodnotit v roce 2023 a poté případně strategii upravit.
Nejen CO2 |
---|
Kontejnerové lodě jsou vedle CO2 významným producentem i dalších skleníkových plynů. Lodní palivo může obsahovat až 3500krát více síry než diesel pro auta. Sektor je zodpovědný za 13 % globálních emisí oxidu siřičitého a 15 % emisí oxidů dusíku. Tyto látky jsou považovány za původce řady onemocnění. |