Čínská lodní společnost Cosco Shipping Holdings koupí za 6,3 miliardy dolarů (144,2 miliardy korun) svého hongkongského konkurenta Orient Overseas International (OOIL). Cosco se díky převzetí stane třetím největším lodním přepravcem kontejnerů na světě. Dohodu však musí ještě schválit antimonopolní úřady v Číně, Evropě a USA.
Dohoda je další z vlny fúzí akvizic na globálním trhu nákladní lodní přepravy, díky kterým šest největších lodních firem nyní kontroluje 63 procent trhu. OOCL, dceřiná přepravní společnost OOIL, kontroluje 2,7 procenta trhu.
Cosco Shipping bude mít po dokončení fúze více než 400 plavidel a kapacita přesáhne 2,9 milionu TEU, což je standardizovaná kontejnerová jednotka, odpovídá jednomu dvacetistopému kontejneru. Cosco se tak stane třetím největším lodním přepravcem kontejnerů za dánskou Maersk Line a švýcarskou Mediterranean Shipping Company (MSC). V současnosti jí patří čtvrtá pozice, před ní je ještě francouzská společnost CMA GCM.
I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut
OOCL založil v roce 1969 hongkongský lodní magnát Tung Chao-yung a jeho rodina stále vlastní podíl 69 procent ve firmě. Cosco Shipping vznikla státem kontrolovanou fúzí bývalých konkurentů China Ocean Shipping Company a China Shipping Group.
Akvizice přichází v době, kdy se odvětví lodní přepravy potýká celosvětově s problémy kvůli stagnujícímu globálnímu obchodu a poklesu cen. Dánská Maersk koupila v prosinci německou firmu Hamburg Sud a francouzská CMA CGM loni převzala singapurskou Neptune Orient Lines. Korejský přepravní gigant Hanjin loni zkrachoval, upozornily BBC a agentura Reuters.
Čtěte také: