Podnikatel, který si chce vypůjčit automobil, má v současnosti širokou škálu možností. V poslední době je trendem nástup poboček velkých mezinárodních půjčoven. Těm malé lokální autopůjčovny nemohou příliš konkurovat.
foto: Profit - Martin Siebert
Podnikatel, který si chce vypůjčit automobil, má v současnosti širokou škálu možností. V poslední době je trendem nástup poboček velkých mezinárodních půjčoven. Těm malé lokální autopůjčovny nemohou příliš konkurovat.
Na českém trhu existují stovky půjčoven automobilů. Obecně se dělí na tři typy - lokální, národní a mezinárodní. Pro každou kategorii platí jiná specifika. Malé místní jsou většinou cenově poměrně příznivé, mají však maximálně jednu nebo dvě pobočky a velmi omezenou nabídku motorových vozidel. Půjčení auta je pak poměrně velkým rizikem, neboť smlouvy o pronájmu vozidla nejsou příliš dokonalé a většinou nepostihují všechna možná rizika. Podobné je to s technickým stavem vozů.
Podstatně lepší je to u velkých národních autopůjčoven, které mají několik poboček, dobře podchycenou servisní síť a širší nabídku služeb. Nabízejí sice vyšší ceny za pronájem, mají ale také širší portfolio vozů a propracovanější podmínky půjčení auta.
NADSTANDARDNÍ SLUŽBY Na samém vrchu stojí velké mezinárodní autopůjčovny jako je Hertz či Sixt, které jsou schopny zajistit nadstandarní služby, mezi které patří zapůjčení luxusních vozů. Za ně se však také nadstandardně platí a jednodenní pronájem se pohybuje řádově kolem deseti tisíc korun. Tyto firmy umožňují rovněž vrácení zapůjčeného vozu v cizině. Velkou výhodou mezinárodních autopůjčoven je i pomoc v zahraničí. Lokální autopůjčovna jen velmi těžko zajistí nájemci auta pomoc v případě poruchy půjčeného vozu na druhé straně Evropy. AUTOMOBILOVÝ LOW COST
Co se týče cen, v českých autopůjčovnách jsou srovnatelné se zahraničím a významně se neliší ani v rámci republiky. Vedle standardních autopůjčoven se však poměrně nedávno objevila v Praze i nová služba - nízkonákladová autopůjčovna, kterou provozuje společnost Sixt.
Objednávka je možná pouze přes internetovou síť a celá služba je nabízena stejně jako u low cost leteckých společností, kde také není možné přijít na přepážku bez předchozí rezervace.
Zhruba týden starým produktem je pak autopůjčovna pro teenagery. Koupě auta vyžaduje mnohdy značné investice a zapůjčení vozu je pak zajímavou službou, bohužel ale někdy méně praktickou. Náš nedávný test (Profit č. 7/2005) ukázal, že půjčit si okamžitě konkrétní typ užitkového vozu nemusí být snadné. Nejsnadnější je to v Praze, v jiných regionech musí zájemce mnohdy čekat.