Menu Zavřít

London Calling. Český Eurowag podnikatele Martina Vohánky vstupuje na tamní burzu s cílem vybrat pět miliard korun

14. 9. 2021
Autor: Archiv
  • Firma Eurowag, kterou v roce 1995 založil Martin Vohánka a která pro silniční dopravce vyvinula systém sloužící třeba k bezhotovostnímu placení pohonných hmot či mýta, se chystá nabídnout své akcie na londýnské burze

  • Část cenných papírů dodají stávající vlastníci, část bude nově emitována. Vedení firmy odhaduje, že se jí tak podaří vybrat částku 200 milionů eur, respektive více než pěti miliard korun

  • Pokud se tak skutečně stane, bude mít Česko ve Vohánkově osobě s největší pravděpodobností nového dolarového miliardáře

  • Agentura Reuters již před několika měsíci uvedla, že by podnik mohl být oceněn na dvě miliardy eur (51 miliard korun)


O čem se několik dlouhých týdnů jen spekulovalo, se nyní stává realitou. Český Eurowag, který pro tuzemské i zahraniční dopravní společnosti zajišťuje mimo jiné jednotný platební systém na mýto, pohonné hmoty a spoustu dalšího, vstupuje na londýnskou akciovou burzu (LSE). V dopise adresovaném zmíněné instituci to potvrdil sám majoritní vlastník firmy Martin Vohánka.

„Jedná se o další důležitý a vzrušující krok na naší cestě,“ uvedl pětačtyřicetiletý podnikatel. „Pětadvacet let využíval Eurowag technologií k tomu, aby ulehčil život komerčním silničním dopravcům a řidičům, kteří tvoří páteř evropských ekonomik. Coby podnik založený v České republice v roce 1995 jsme rostli společně s našimi zákazníky a stali se jednou z předních evropských platebních platforem, jež obsluhuje na sto tisíc kamionů ve třiceti zemích,“ doplnil s tím, že cílem jeh záměru je vybrat dodatečné zdroje financování na další rozvoj firmy.

Investice do Aukra byla drsná škola, říká Matěj Boruta ze skupiny Leverage
Přečtěte si také:

Investice do Aukra byla drsná škola, říká Matěj Boruta ze skupiny Leverage

V rámci takzvaného primárního úpisu akcií (IPO) vydá společnost cenné papíry v hodnotě za 200 milionů eur, tedy v přepočtu něco přes pět miliard korun. Část z nich Eurowag emituje nově, o zbytek se s veřejností podělí současní akcionáři tuzemské firmy. Těch je podle výroční zprávy za rok 2020 hned několik: vedle Vohánky, který drží ve společnosti 59,1procentní podíl, sem od roku 2016 spadá i americká investiční firma TA Associates (32,67 procenta) a také pár členů nejužšího vedení Eurowagu. Jak moc se toto rozložení sil po vstupu na burzu změní, je však prozatím nejasné.

Na obzoru je další český dolarový miliardář

Sám Vohánka platí za jednoho z nejvlivnějších zdejších byznysmenů. S odhadovaným majetkem 7,5 miliardy korun je podle Forbesu 31. nejbohatším mužem v Česku. Vzhledem k jeho aktuálnímu podílu ve firmě a květnové zprávě zpravodajské agentury Reuters, která naznačovala, že Eurowag míří k valuaci dvou miliard eur, by se z něj tak již brzy mohl stát další tuzemský dolarový miliardář. Těch mělo Česko loni podle uvedeného časopisu devět.

Úpis akcií budou podle webu Finance.Yahoo.com, jenž se odkazuje na informace Reuters, koordinovat investiční banky Citigroup, Morgan Stanley a Jefferies. Podílet se na něm ale budou rovněž švýcarská UBS a společnost Numis Securities.

Dlouhodobě zisková

Loňské tržby Vohánkova nuselského podniku, jenž před dlouhými šestadvaceti lety vznikl ještě pod názvem W.A.G. a jehož pole působnosti se rozkládá od Portugalska po Turecko a od Řecka po Norsko, dosáhly úrovně 125 milionů eur. Provozní zisk firmy před zdaněním (EBITDA) činil sedmapadesát milionů, přičemž v kladných číslech se pohybuje dlouhodobě.

bitcoin_skoleni

Do pěti let budeme globálním hráčem s miliardovými tržbami, věří manažer z Tesly. Řeč není o autech, ale o chytré domácnosti
Přečtěte si také:

Do pěti let budeme globálním hráčem s miliardovými tržbami, věří manažer z Tesly. Řeč není o autech, ale o chytré domácnosti

Platforma, kterou Eurowag svým zákazníkům poskytuje, dokáže vedle již zmíněných bezhotovostních plateb mýtného a pohonných hmot nabídnout i celou škálu dalších možností, například zefektivnění plánování tras. To speditérům zajistí, že jejich kamiony jsou vždy optimálně vytíženy a nevznikají zbytečné prostoje.

  • Našli jste v článku chybu?