„Devadesát osm firem ze sta by nejspíš padlo,“ přemítá Jaroslav Skalka, spoluzakladatel českého e-shopu 4camping.cz. „Dodavatelé bohužel nevěřili, že my patříme k těm dvěma procentům, která to zvládnou,“ dodává. Přesto se v přednáškovém sále veletrhu Czech Online Expo 2022, konaném v polovině února v pražských Letňanech, objevili. Kolega Petr Burian, druhý do party, tu přednášel a účastnil se diskuzí jakožto majitel internetového obchodu, jenž se v rámci tuzemského e-commerce sektoru může pyšnit jedním z nejpůsobivějších příběhů vůbec.
Obchod plný turistického a kempingového zboží s velkým přesahem do outdoorového vybavení byl veřejnosti známý především jako pořadatel legendární prodejní Výstavy stanů a vybavení do přírody. Ta po více než dvacet roků proměňovala každé léto již zmíněné letňanské výstaviště v obří kemp. Vloni však shořela na popel. Stalo se to v noci na 2. července a příčinou podle vyšetřovatelů byla technická závada elektroinstalace.
Rozhodně nešlo o malý táborák, který se vymkl z rukou. Plameny strávily celou halu včetně většiny skladových zásob největšího českého prodejce vybavení do přírody. Škoda za 90 milionů. „Myslel jsem si, že je to konec,“ říká prostě Burian. „Dokud něco podobného nezažijete, nevidíte na vlastní oči, vůbec si to nedokážete představit. Ta hala měla velikost dvou fotbalových hřišť, přesto shořela během několika desítek minut a s ní vše, co bylo uvnitř,“ pokračuje.
Pro oba podnikatele to byl obrovský šok. Čtyřiadvacet hodin předtím oznamovali svým zaměstnancům nejsilnější prodejní měsíc v historii e-shopu, a najednou stáli před hromadou trosek, jež nešlo zachránit. Několik dní se Skalka s Burianem vzpamatovávali a snažili se sami sebe přesvědčit, že má smysl pokračovat. To byla ta snazší část. Horší bylo přesvědčit ostatní.
Od státu nic nečekejte
Stát v nastalé situaci nijak nepomohl a většina dodavatelů se k nim obrátila zády. Podnikatelé nežádali o daňové úlevy či smazání dluhů, pouze o odložení daňové povinnosti o několik měsíců a nastavení rozumných splátkových kalendářů. Nepovedlo se ani to. Pojistné plnění je teprve ve fázi řešení, ale už teď je zřejmé, že pokryje jen zlomek ztrát. 4camping uzavřel loňský rok s tržbami 552 milionů korun a hypotetickým ziskem okolo 40 milionů, od něhož se ale škoda odečítá.
„Měli jsme štěstí, že e-shop byl velký. Kdyby se nám to stalo před rokem nebo dvěma, tak bychom to nepřežili. Dodavatelům i bance jsme říkali, že nám shořely zásoby, ale přitom ,jen‘ 20 procent tržeb. V danou chvíli je to průšvih, ale v kontextu dvou nebo tří let se to dá s dostatečně velkým e-shopem ustát,“ vysvětluje Skalka. Kdo ale 4camping skutečně podržel, byli jeho zákazníci.
Webová stránka obchodu se spolu se skladem ze dne na den vyprázdnila, jelikož majitelé e-shopu od začátku podnikání razí heslo, že vše, co nabízí, by měli být schopni rychle doručit. Ale klienti nakupovali dál z toho, co bylo. Prémiové i obyčejné značky. Zbytky z minulých sezón. S průměrnou hodnotou objednávky dva tisíce korun udrželi podnik v chodu. 4camping tak, aniž by chtěl, uvedl do praxe okřídlenou větu Davida Ogilvyho, že značka je to, co vám zůstane, když shoří továrna. Výborná reputace, zavedené jméno a několikanásobná ocenění kvality v anketách Shop roku a Křišťálová lupa firmu zachránily.
Národ turistů a milovníků přírody
Výstava stanů vloni nebojovala se živly poprvé. V roce 2013, což byl celkově 16. ročník akce a druhý, který organizovala dvojice Burian - Skalka, ji pro změnu málem vyplavila velká voda. Povodně ochromily dopravu, takže do Letňan se několik týdnů nedalo dostat metrem ani autobusem. Vzhledem k tomu, že pod hladinou skončila i spousta kempů, nacházejících se většinou u vody, neměli lidé ani zájem si stany kupovat. Místo tisíce návštěvníků jich tam najednou denně chodilo deset, takže personál převažoval nad zákazníky.
Tehdy to společnost tolik nebolelo, jelikož měla malé fixní náklady. Dnes nicméně zaměstnává 112 pracovníků v šesti zemích střední a východní Evropy a provozuje 18 výdejen s doplňkovým prodejem v krajských městech Česka, Slovenska i Maďarska a ve velkých kempech. Jinými slovy, fixní náklady už jsou obrovské, protože místo pár desítek objednávek denně, jež měla firma před deseti lety, jich nyní každých čtyřiadvacet hodin odbavuje necelé dva tisíce.
Češi jsou zkrátka národem turistů a milovníků přírody. Projevuje se to například tím, že kempy jsou každé léto přecpané k prasknutí a že podle průzkumu jsme pátými největšími milovníky lyžování v Evropě – předčí nás jen alpské státy a Skandinávie. Platí to i pro zaměstnance 4campingu, kteří ve firmě pracují právě proto, že mají blízko k přírodě. Jsou mezi nim profesionální sportovci, lezci, cyklisté nebo, jako například sám Burian, hráči lakrosu. Ve znamení sportu se odehrávají i teambuildingy společnosti.
Z pouhého doplňku stěžejním byznysem
Koneckonců samotný 4camping vznikl z projektu několika nadšenců do outdoorových dovolených. Těm v roce 2006 vadilo, že v Česku neexistuje žádný pořádný webový katalog kempů, a proto se rozhodli jeden takový založit. K akci se nachomýtl jakožto programátor i Petr Burian, který pomáhal se vznikem portálu DoKempu.cz, jak katalog nazvali. Tam se seznámil s Jaroslavem Skalkou i s budoucí cílovou skupinou e-shopu. Firma se pak rozrostla na desítky webů s hodnocením restaurací či tipy na výlety. Přejít od doporučování míst na stanování k prodeji samotného vybavení už bylo snadné.
V roce 2012 se navíc oba obchodní partneři setkali s Janem Holanem, který organizoval Výstavu stavů a po 15 letech už mu docházela inspirace. Burian se Skalkou proto převzali napřed minoritní podíl, aby akci pomohli ,nakopnout‘. Rok na to se pak stali jejími hlavními organizátory, a aby něčím zaplnili zbytek roku (jelikož veletrh se koná pouze v létě), založili internetový obchod. Původní doplněk k akci ji však rychle přerostl, a tak si vyměnily pozice – Výstava stanů se stala nepostradatelným doplňkem e-shopu.
Znovu a jinak
O to překvapivěji zní, že v podobě, jak ji známe, už se konat nebude. „Výstavu jsme milovali a nesnášeli zároveň. Byl to outdoorový svátek, na který ve firmě všichni těšili, ale zároveň to každý rok obrovsky nabouralo procesy ve firmě a celou firmu to na tři měsíce obrátilo vzhůru nohama. Tohle rádi oželíme, ale velká akce nám chybět bude,“ vysvětluje Burian. Dalším faktorem, jenž k tomuto rozhodnutí přispěl, byla i skutečnost, že už dosáhla svého limitu. Poslední roky nerostla, protože stotisícovou návštěvnost ani překonat nešlo, zato e-shop, především tedy segment oblečení a obuvi, stoupá i z vysokých čísel geometrickou řadou dál.
„Do budoucna máme v hlavě projekty, které nám přijdou dokonce i zajímavější než zmíněná výstava. Teď pracujeme na dalších projektech, které nás mohou posunou k celoročnímu velkému showroomu,“ konstatuje Skalka. „Samozřejmě jsme nečekali, že to dopadne tak dramaticky, ale samotnou akci jsme už rozvíjet nechtěli. Stalo se něco, co jsme nečekali, ale na druhou stranu jsme byli připraveni to překonat,“ doplňuje.
Mezi první vlajkové lodi následující etapy 4campingu patří například nová prodejna v Budapešti, která byla otevřena po mnoha peripetiích na konci loňského roku. Podnikání v Maďarsku totiž provází kromě problémů s jazykem těžko představitelné množství byrokracie, a tak i maličkost, jako je zavedení EET, zabere spoustu času. „Oddřeli jsme si to, tak si teď jedeme užít přestříhávání pásky,“ směje se Burian.