Menu Zavřít

LOSY PROTI DAŇOVÝM ÚNIKŮM

26. 9. 2001
Autor: Euro.cz

O účtenky stojí zákazníci i podnikatelé

Jak donutit malé obchodníky, aby stát nešidili na daních? Na Tchaj–wanu na to přišli: účtenky zákazníků jsou rovněž lístky do loterie, a zákazníci tak sami mají zájem na tom, aby za každý nákup účtenku dostali. Vždy po dvou měsících se všechny účtenky slosují a vítěz získá dva miliony tchajwanských dolarů. Zatím poslední slosování se uskutečnilo v polovině března. V roce 1950 proběhla na Tchaj–wanu rozsáhlá daňová reforma. Měla donutit prosperující podniky, které se často úspěšně vyhýbaly placení daní, aby tuto povinnost plnily, a na druhé straně měla prostřednictvím daňových ulev zlepšit situaci chudých zemědělců. Reforma zavedla celkem čtrnáct druhů daní. Jejich správa byla rozdělena do tří úrovní, a to státní, oblastní a místní. Největší výnosy pro oblastní správu představuje daň z obratu, která činí pět procent. Zákon obsahuje přesný výčet případů, ve kterých je povinnost platit daň z obratu zrušena. Mezi takovéto výjimky patří například zemědělci, kteří přímo prodávají úrodu, rybáři prodávající úlovky, na polovinu byla snížena daň z obratu pro společnosti, které obchoduji s rýží a dalším obilím. Všechny podnikatelské subjekty podléhající dani z obratu jsou povinny – až na výjimky vyjmenované v zákoně – vydávat účtenky při každé obchodní operaci. Mezi výjimky například patří obchodníci, kteří nedosahuji zákonem určeného minimálního měsíčního obratu. V dobách, kdy se ještě nepoužívaly elektronické pokladny, účtenky tisklo a distribuovalo ministerstvo financí. Každé dva týdny museli obchodníci zaslat příslušným daňovým úřadům čísla vydaných a zbývajících stvrzenek a všechna čísla vydaných stvrzenek byla pak slosována. V době elektronických pokladen a internetového obchodu účtenky při každé transakci vytiskne elektronická pokladna. Výherce si odměnu vyzvedne během tří měsíců od zveřejnění v novinách. V mnoha obchodech jsou vystaveny trezory, kam může zákazník účtenku vhodit, když se nechce loterie účastnit, a případné výhry z těchto účtenek jdou na dobročinné účely. Loterie se může zúčastnit každý bez ohledu na statní příslušnost. Vždy je též zveřejňován seznam bank, kde je možné nárok na finanční odměnu uplatnit. V souvislosti s rozvojem internetu kvete na Tchaj–wanu i elektronický obchod. Podle vládních údajů bylo v roce 1999 na internet připojeno 4,32 milionu Tchajwanců, tedy dvacet procent obyvatelstva. V loňském roce vláda vydala seznam opatření, která mají napomoci dalšímu rozšíření e–obchodu. Jedním z nich je i povolení vydávat elektronické účtenky, které jsou také každé dva měsíce slosovatelné. Již v prvním roce se potvrdilo, že nápad s losováním účtenek byl dobrý. Během jednoho roku vzrostl objem vykázaných obchodů o 300 procent. Na vydávání účtenek mají totiž zájem nejen zákazníci, ale i podnikatelé. Pokud poctivě vydávají účtenky, je to signál, že nejsou pouze malým podnikatelským subjektem s minimálním měsíčním obratem a že jejich činnost je legální a že poctivě odvádějí daně.

  • Našli jste v článku chybu?