Spolupráce s vysokými školami se úspěšně rozvíjí
Z českého headhuntingového trhu v minulém roce odešly dvě největší společnosti zabývající se Executive Search, Korn/Ferry a Heidrick & Struggles (EURO 1/2002). To byla pro konzultantské firmy, jež mají na trhu střední a východní Evropy vybudovanou pevnou pozici, více než vítaná zpráva. Jednou z nich je Arthur Hunt.
Českou pobočku společnosti založil v roce 1993 Jacques André Mertzanopoulos jako třetí v oblasti východní Evropy (po Maďarsku a Bulharsku). Mertzanopoulos v tehdejším Československu podnikal již od roku 1989. V té době působil jako vyhledávač pracovních sil pro zahraniční headhuntingové firmy. V roce 1991 založil v pražském paláci Adria svou první reprezentační kancelář. Díky němu česká pobočka společnosti Arthur Hunt vznikla podle klasického scénáře: zahraniční společnosti, které ve svých řadách neměly odborníky na personalistiku v zemích bývalého východního bloku, a přitom svou působnost do regionu chtěly rozšířit, se snažily kontaktovat zavedené personalisty. Mertzanopoulos byl díky kontaktům na trhu schopen mezinárodním společnostem nabídnout právě takové služby.
V pražské kanceláři pracuje v současnosti osm lidí, přičemž na každém případu pracují vždy minimálně dva konzultanti. Základní činností Arthur Hunt je vyhledávání manažerů pro zahraniční zákazníky. Podle Alžběty Hesové, jež zastává pozici Managing Partner of Arthur Hunt Czech Republic, tvoří zahraniční klientela 99 procent. V ní je možné nalézt například společnosti z automobilového průmyslu, jako Johanson Controls, z informačních technologií World Com a dále Vivendi, Tesco Stores nebo společnost Puma.
Náplň práce společnosti je rozdělena do několika divizí. První se zabývá vyhledáváním vyšších manažerů (Executive Search). O vyhledávání nižších manažerů či specialistů se stará Placements. Podmínkou pro vyhledávání do takových pozic je právě úzká specializace hledaných pracovníků. Divize Consulting slouží klientům, pokud mají jakékoliv problémy v personální oblasti. Arthur Hunt pro ně například vypracovává platové studie, vede agendu, organizuje konkursy či provádí pohovory s vytipovanými adepty. O tyto služby mají zájem většinou firmy, které jsou tak malé, že pozici personalisty vůbec nemají, nebo takovou práci nikdy nedělaly. Samostatnou divizí je také umisťování absolventů škol. Arthur Hunt ve školách navazuje kontakty se studenty – potenciálními pracovníky. „Největší zájem je o technicky zaměřené studenty a spolupráce se velmi dobře daří i v oblasti bankovnictví. Studenti v Česku zatím nejsou zvyklí společnosti kontaktovat, takže se o to snaží firmy,“ říká Hesová. Výborně se zatím osvědčuje spolupráce s ostravskou technikou.
Evropská síť Arthur Hunt má dvoustupňový systém řízení – centrálu v Paříži a pobočky, jež jsou dceřinými společnostmi. Ty působí ve státech střední a východní Evropy – kromě zmíněných také v Rakousku, Polsku, Rumunsku, Jugoslávii v Rusku a na Slovensku.