Spolupráce Kamila Vacka se společností HTC je natolik úspěšná, že tchajwanský výrobce chce část jeho firmy odkoupit
Životním údělem Kamila Vacka se staly mobilní telefony. Za pár dnů sedmatřicetiletý podnikatel kvůli byznysu s mobilními přístroji opustil vysokou školu a během své kariéry vybudoval tři firmy dovážející do Česka telefony. Ta nejnovější, společnost TCCM, je jednoznačně nejúspěšnější. Tchajwanskou mobilní značku HTC zastupuje nejen v domovské České republice, ale i v dalších devatenácti zemích východoevropského regionu. Letos by měla dosáhnout tržeb ve výši 4,5 až pěti miliard korun.
Hotel musí počkat
Impérium TCCM v současnosti zahrnuje všechny země od Česka na východ, na sever k Pobaltí a na jih až na Balkán. Vyjma Polska a Ruska čítá všechny země bývalého komunistického bloku a patří do něj i Malta. Celkem dvacet zemí, patnáct jazykových oblastí, třináct poboček TCCM, 57 obsluhovaných mobilních operátorů a padesát distributorů, tedy prodejců značky HTC. Přitom nechybělo mnoho a z Vacka se před necelými pěti lety stal hoteliér. Když na začátku roku 2007 společnost Samsung otvírala svou pobočku, převzala i Vackův dosavadní byznys, tedy zastupování této korejské značky na českém trhu mobilních telefonů. „Já chtěl tenkrát z telekomunikačního byznysu zcela odejít. Koupil jsem si pozemek v Tatrách, kde jsem měl úmysl postavit a provozovat hotel,“ vzpomíná. Pak ho však oslovil jeden z evropských manažerů Samsungu, který přecházel do HTC a Vacka šéfům tchajwanské korporace doporučil pro zastupování značky v Česku. „Udělal jsem si analýzu, jak HTC vypadá, co nabízí, a zjistil jsem, že je to extrémně profitabilní firma. To je v našem oboru základní premisa pro přežití, neboť se neomezují výdaje na vývoj nových produktů. To mne přesvědčilo, že to zkusím,“ tvrdí.
Do Rumunska autem
Začátky TCCM, nově založené firmy, byly náročné. HTC měla pro celou východní Evropu jednoho partnera, společnost Brightpoint, takže Vackova firma musela s největším světovým distributorem mobilů na malém českém trhu soupeřit o náklonnost zákazníků i šéfů HTC. „Nešlo bojovat přes objemy prodejů a drahé marketingové kampaně. Zkusil jsem je proto porazit jinými zbraněmi – specializací na HTC, kvalitními lidmi v téměř rodinné firmě a obrovskou flexibilitou,“ vypráví s odstupem. Vyplatilo se. TCCM objem prodejů HTC zdvojnásobila, na konci roku 2007 Tchajwanci přidělili Vackovi lokální exkluzivitu a navrch mu přidali zastupování na rumunském trhu. „Moc jsem si na to nevěřil, celou dosavadní kariéru jsem podnikal jen v Česku a na Slovensku. Měl jsem vůči tomu respekt, ale zkusit jsem to musel,“ říká Vacek. Do Rumunska se vydal autem, aby cestou do Bukurešti poznal tamní kulturu a potenciální zákazníky. Během roku zvedl odbyt HTC na rumunském trhu na čtyřnásobek, takže nebylo překvapením, že TCCM dostala do své působnosti i Maďarsko.
Mnoho trhů, jedno IČO
„Dodalo mi to sebevědomí a začal jsem chtít dělat další a další trhy,“ popisuje podnikatel. Následovaly pobaltské země, všechny státy bývalé Jugoslávie a naposledy Ukrajina s Běloruskem. Během tří let se TCCM stala exkluzivním zastoupením HTC pro devatenáct východoevropských zemí a Maltu. „Tchajwanci jsou rádi, že se jim někdo stará o malé trhy, na které nemají interně kapacitu, respektive nechtějí do nich investovat, protože prodeje nedosahují hodnot jako ve větších či bohatších zemích. Jednoduše řečeno se zabýváme trhy, kde se HTC nevyplatí držet vlastní lidi, a přitom agregujeme poptávku v celém regionu,“ popisuje.
Výhodou pro HTC je, že s Vackovými lidmi komunikuje jako s jedním partnerem, přitom ale TCCM prodává mobily na dvaceti trzích. „Mimo operátory a vlastní pobočky HTC jsme nyní jejich druhým největším distributorem v Evropě, jedno IČO,“ směje se Vacek. Všechny přístroje z Tchajwanu nejdříve putují do Prahy, kde je TCCM upraví pro potřeby jednotlivých trhů jak po stránce vizuální, tak především softwarové, což obsahuje především nahrání příslušné jazykové verze programů. Teprve poté telefony míří na svůj cílový trh. „Výhodou Česka je, že spoustu aktivit můžeme outsourcovat, od logistiky až po sklad. To je například na Ukrajině nemožné, protože tam musíte mít člověka takřka na všechno, a dokonce i vlastní dopravu,“ říká.
Pět miliard za mobily
Právě Ukrajinu, která je s Českem a Slovenskem největším trhem TCCM, a případně další zajímavé postsovětské země si chce Vacek ponechat ve svém manažerském portfoliu. Řízení již zaběhnutého byznysu by rád předal svému nástupci v pozici obchodního a marketingového ředitele TCCM. Jeho jméno tají, ale vhodného člověka prý již vybral. „Ve své podstatě jsem podnikatel lovec, co nejradši hledá nové trhy. A také cítím, že po čtyřech a půl letech nedávám firmě takovou hodnotu, jakou přinese nový člověk,“ uznává Vacek.
Pochvaluje si, že prodeje rostou i v době, kdy na trhu chytrých telefonů, takzvaných smartphonů, výrazně vzrostla konkurence a zároveň klesají jejich ceny. „Musím prodat zhruba o polovinu více přístrojů, abych se dostal na loňský obrat,“ vypočítává Vacek. TCCM však roste rychleji než trh, loni například o 350 procent z pohledu prodaného počtu telefonů. Zatímco loňské tržby vystoupaly na přibližně tři miliardy korun, pro letošek Vacek odhaduje, že TCCM utrží zhruba 4,5 až pět miliard korun. „Těžíme z výborné pozice HTC jakožto prémiové značky mezi smartphony, ale i z dobré práce lidí v jednotlivých zemích. Například na Slovensku máme největší tržní podíl a v Srbsku zase nejvyšší známost značky,“ tvrdí. Definitivní podobu ekonomickým datům dají, stejně jako jindy, prodeje v posledních dvou měsících roku. „Vánoce rozhodnou. V dobrých letech tvoří 35 až 40 procent celoročního odbytu,“ vypočítává.
Ze zákazníka společníkem
Vacek se během letošního roku vypořádal s 30procentním podílníkem TCCM Petrem Syrůčkem. Ten svůj podíl vyměnil za sesterskou firmu Kiboon Electronics, která na bázi frančízingu provozuje patnáct značkových prodejen O2 a také český e-shop a značkovou prodejnu HTC. „Teď děláme to, v čem jsme každý lepší,“ uvádí Vacek pragmaticky.
Přestože TCCM nyní plně ovládá, do budoucna o část svého podílu přijde. A rád. „HTC projevilo zájem získat minoritní podíl v TCCM,“ řekl Vacek týdeníku Euro. Zatím nebylo rozhodnuto, kolik procent Tchajwancům přepustí, jisté však je, že to nebude více než pětina firmy. „Aby nemuseli výsledky konsolidovat do svých čísel, podíl HTC by neměl překročit 20 procent. Ostatně cílem tohoto kroku není snaha vydělávat peníze. Je to gesto pevného, dlouhodobého vztahu,“ vysvětluje.
První myšlenka na vstup HTC do Vackovy firmy padla na mobilním kongresu v Barceloně, na kterém se podnikatel setkává s výkonným ředitelem korporace. „Pravidelně jednou za rok mám hodinovou schůzku s tímto manažerem. Letos jsem mu prezentoval, jak na tom jsme a že bych chtěl vztah posunout z pozice distributora do roviny partnera, což se dosud nikomu na světě nepodařilo. Načež on sám přišel s návrhem získání podílu v naší firmě, což by v duchu konfuciánské filozofie mělo potvrdit naše spojenectví,“ říká Vacek nadšeně.