Menu Zavřít

Lovec příležitostí

20. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Manažer inovací sonduje ve firmě své okolí a identifikuje nové podněty

Klíčová role inovací při získávání nebo udržování konkurenční výhody je všeobecně známá. Může za to především vyšší sofistikovanost spotřebitelů a zkracující se životnost produktů související s rychlejším technologickým zastaráváním. Proto některé firmy v České republice dohánějí trend úspěšný v západní Evropě a zřizují pozici manažera inovací. Jaká je jeho role ve firmě? Jaké schopnosti by měl mít vhodný kandidát na tuto pozici?

bitcoin_skoleni

Role

Klíčovou rolí manažera inovací by samozřejmě měla být identifikace příležitostí k novým procesům. Manažer inovací je jakési tykadlo, které sonduje své okolí a identifikuje inovační podněty, ať už přicházejí z podniku nebo z vnějšího prostředí. Primárním zdrojem inovací jsou samozřejmě zaměstnanci firmy. Proto musí každý zaměstnanec vědět, na koho se může se svými nápady obrátit ohledně toho co, jak, kde, kdy a proč zlepšit. Manažer inovací by měl být naopak schopen poskytnout rychlou odpověď, jak bude s nápadem zaměstnance naloženo, případně jaká bude jeho odměna. Pokud nemá firma jasně stanovená pravidla, zaměstnanci ztrácejí motivaci k inovacím. Kromě interních podnětů musí manažer inovací sledovat nápady přicházející z vnějšího prostředí. Zdrojem inovací totiž mohou být například dodavatelé, partneři nebo zákazníci firmy.
Manažer inovací by také měl hrát zásadní roli při vyhodnocování shromážděných podnětů a provádění takzvaného screeningu - tedy prvního výběru nápadů, které jsou vhodné uskutečnit. Účelem je vytvořit portfolia inovačních projektů. Při následném provádění projektů pak pracovník pověřený řízením inovací navrhuje projektové manažery a členy týmů. Ty by pak měly konkrétní projekty uskutečnit. Manažer inovací sleduje průběh provádění projektů a přijímá potřebná rozhodnutí nutná k jejich uskutečnění.
Manažer inovací je také zodpovědný za koordinaci profesního růstu pracovníků, hledá příležitosti k osvojení nových znalostí a dovedností, organizuje workshopy, semináře a další školící a vzdělávací akce pro novátory. Sleduje možnosti podpory inovačních projektů a legislativní změny. A zapojením se do informačních sítí získává informace o možnostech podpory. Jaké schopnosti by měl manažer inovací mít, aby tuto funkci mohl úspěšně vykonávat?

Schopnosti

V hierarchii firmy by měl manažer inovací zastávat pozici v rámci nejužšího vedení, aby mohl komunikovat s pověřenými řediteli jednotlivých oddělení. Dostává se však také do styku s vnějším okolím firmy, například s klienty společnosti. Proto by měl mít výborné komunikační schopnosti. Musí být nejen schopen naslouchat podnětům ze svého okolí, ale i vnímat reálné limity společnosti. Dále musí umět řídit lidi a mít velmi kreativní myšlení využitelné pro transformaci prvotních idejí do konkrétních inovačních projektů. Kvůli školení pracovníků v rámci nových procesů a metod ve firmě musí disponovat školícími dovednostmi.
Najít vhodného kandidáta nemusí být jednoduché ani levné. Především malé a střední podniky si jen zřídka mohou dovolit zaměstnat takového manažera na plný úvazek. Proto je tato role je v rámci firmy často sdílená.

  • Našli jste v článku chybu?