Menu Zavřít

Lovecká sezona pro internetové záškodníky

3. 2. 2009
Autor: Euro.cz

Kvůli překotným změnám v oblasti finančnictví a snižování výdajů v IT sektoru...

Celý podtitul:
Kvůli překotným změnám v oblasti finančnictví a snižování výdajů v IT sektoru vznikly ideální podmínky pro on-linové podvodníky

Když se začala koncem září šířit nepotvrzená zpráva, že regulační orgány zprostředkovaly pro Citigroup koupi banky Wachovia, dokázali ze vzniklého chaosu profitovat internetoví piráti. Podle odhadů dostalo pět tisíc zákazníků Wachovie podvodný e-mail, který vyzýval klienty, aby aktualizovali své účty v souvislosti s očekávanou fúzí. Mnozí z nich poskytli hackerům čísla svých sociální pojistek a další citlivé finanční informace. Wachovia rozeslala varování během následujících 24 hodin a o pár dnů později se jako kupující objevila banka Wells Fargo. Škody však byly napáchány. „Jsme to my, kdo čelí těmto kriminálníkům,“ říká Matt Wadley, mluvčí Wachovie, která pomáhá klientům, jež podvodníci napálili.
Nebezpečná kombinace slabé ekonomiky a všeobjímající bankovní krize otevírá dveře podvodníkům, kteří pomocí internetu kradou cenné finanční údaje. Ze zprávy od výrobce komplexní antivirové ochrany McAfee vyplývá, že internetová zločinnost stoupla v roce 2008 o 53 procent. Nikos Passas, profesor Northeastern University, jenž se zaměřuje na organizovaný zločin, říká: „S rostoucí nezaměstnaností a prohlubující se recesí stoupá počet zoufalých lidí schopných čehokoli.“
Je to další rána pro banky a finanční instituce, které nesou celou tíhu nákladů spojených s útoky internetových pirátů. Jakmile jsou ohroženy informace o klientovi, banky ve většině případů berou podvodné transakce na sebe, dávají klientovi nový účet a poskytují službu kontroly úvěrů. Z výzkumu společnosti Ponemon Institute vyplývá, že náklady spojené s nezákonně získanými údaji činí 197 dolarů na osobu. Podle odhadů poradce na počítačové zabezpečení Lance Jamese, mezi jehož klienty patří nejznámější makléřské firmy a banky, dosáhly celkové ztráty způsobené počítačovými piráty v sektoru finančních služeb za minulý rok 20 miliard dolarů.
Internetoví piráti využívají běžné prostředky. Banky a další finanční instituce každodenně odrážejí útoky hackerů, kteří se snaží prolomit jejich systémová omezení nežádoucích přístupů. Heartland Payment System, který zpracovává měsíčně více než 100 milionů transakcí prováděných pomocí kreditních karet, v lednu oznámil, že se gangu hackerů podařilo vloni proniknout do jejich databáze. Jiní podvodníci se zaměřují na zákazníky. Používají padělané e-maily a internetové stránky, aby od lidí podvodně získali finanční údaje. Mnohé z posledních útoků měly aktuální tematický charakter. Přiživovaly se na tom, že spotřebitelé se nevyznají ve zmatku způsobeném náhlým přívalem bankovních fúzí a zastavováním činnosti různých podniků. V jednom případě podvodníci spustili internetové stránky, jež údajně měly spojovat uchazeče o zaměstnání se zaměstnavateli, a snažili se od potenciálních uchazečů získat čísla kreditních karet a sociálních pojistek.

NÁKLADNÉ SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ Finanční instituce problém nadále vyostřují. Vzhledem k tomu, že některé banky balancují na hraně ztrátovosti, snaží se ušetřit tím, že snižují výdaje oddělení technické podpory. Citigroup vloni oznámila, že pro rok 2009 radikálně sníží výdaje na informační technologie o 20 procent. Odborníci jsou přesvědčeni, že podobný druh úspor může způsobit nižší spolehlivost zabezpečení. „Společnosti jsou v pokušení omezit výdaje na IT, protože na ně nahlíží jako na náklady, a nikoli jako na prostředek přinášející užitek,“ říká Mark Rasch, specialista na IT v poradenské firmě FIT Consulting. „Současné podmínky jsou ideální pro internetové zločince,“ dodává. Mluvčí Citi Janis Tarterová uvádí, že banka je uznávána pro své programy na prevenci a odhalování internetových podvodů. Dále říká, že se Citigroup bude i nadále na počítačové zabezpečení zaměřovat.
Přesto mohou být spotřebitelé méně chráněni před případnými útoky. Jedenapadesátiletá spisovatelka Christine Tetreaultová, se dvakrát nerozmýšlela, když dostala e-mail, který se tvářil, že je od Bank of America, a týkal se „podezřelých“ transakcí na jejím účtu. Vyplnila on-line formulář, potvrdila ho svým čtyřmístným PIN kódem a číslem účtu. O několik dnů později Tetreaultová zjistila, že z jejího účtu bylo neoprávněně převedeno tisíc dolarů. Bance, která ztráty pokryla, trvalo dva dny, než problém vyřešila. „Ochrana informací o spotřebiteli je naší nejvyšší prioritou,“ uvádí mluvčí Bank of America. Tetreaultová říká: „Cítila jsem se trapně, když jsem zjistila, že jsem naletěla na podvodný e-mail. Mám štěstí, že jsem dokázala svůj účet ochránit.“

* TABULKA s. 056
Internetová kriminalita
miliony
Počet on-line požadavků na vyhledání osobních finančních údajů*
2007
2008
*Včetně kreditních karet a čísel sociálních pojistek
**Do konce listopadu
Pramen: LifeLock

FIN25

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

  • Našli jste v článku chybu?