Menu Zavřít

Low-cost za dvanáct miliard

30. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Akvizice farmaceutických firem ve východní Evropě eskalují

I natolik odlišné trhy, jako jsou letecká doprava a farmaceutický průmysl, řeší v současné době podobné problémy. Zavedené letecké společnosti rozšiřují své služby a kupují či zakládají nízkonákladové aerolinky. Nutí je k tomu vlastní vysoké náklady a především levná konkurence. Motivem pro ně nejsou ani tak nové výnosy a zisky, ale především tlak soutěžního prostředí. Spojování firem působících ve stejném oboru, avšak v odlišném segmentu trhu, charakterizuje v poslední době mimo jiné také farmaceutický průmysl. Firmy vyrábějící originální léky se snaží vstoupit do low-cost oblasti, tedy do společností vyrábějících generika. Vzhledem k částkám, které výrobci originálních léčiv dávají na výzkum v porovnání s „nízkonákladově“ vyráběnými generiky, je to pochopitelné. Farmaka s prošlou patentovou ochranou při vhodné formě prodeje a masivního marketingu přinesou do pokladen nových originálně-generických společností značné zisky. Propojování byznysu s originálními a generickými léčivy je celosvětový trend, v posledních týdnech se však ukazuje, že zájem je především o střední a východní Evropu. Například islandská společnost Actavis Group nabídla v polovině března 1,6 miliardy dolarů za chorvatskou Plivu a největší indická farmaceutická společnost Ranbaxy Laboratories, patřící do skupiny deseti největších výrobců generik na světě, oznámila akvizici společnosti Terapia, největšího rumunského producenta generických léků. Zaplatí za ni 324 milionů dolarů a má se stát vstupenkou indické firmy na evropský trh. Je nasnadě, že nezůstane pouze u rumunské akvizice. Nakonec zavedeným firmám ani nic jiného nezbývá, když nových léků je méně a méně a zvláště v poslední době roste počet těch, které ztrácejí patentovou ochranu. Po východní Evropě se poohlížel také francouzský Sanofi-Aventis. Nejprve zahájil výrobu vlastních generik, zároveň v duchu své tradice hledal další příležitost pro akvizici. A našel českou Zentivu.

Odkup asi nebude.

Sanofi-Aventis uplynulý týden oznámil koupi 24,9 procenta akcií Zentivy. Od investičního fondu Warburg Pincus získal 19,6 procenta, od managementu Zentivy 4,5 procenta a od bývalých manažerů Zentivy 0,7 procenta akcií firmy. Francouzská farmaceutická firma za podíl zaplatila přibližně 12,3 miliardy korun, což v přepočtu na jednu akcii představuje 1301 korun. Hodnota cenných papírů Zentivy na pražské burze se v době transakce pohybovala téměř na stejné úrovni. Francouzi tedy za získání čtvrtinového podílu v Zentivě nevyplatili žádnou prémii oproti ceně na veřejném trhu. S případným výkupem dalších akcií to však tak jednoduché mít nebudou. Zatím informace o chystaném odkupu akcií Zentivy z veřejného trhu Sanofi-Aventis nepodal. Odborníci, které týdeník EURO oslovil, se domnívají, že Sanofi-Aventis s výkupem pospíchat nebude. Získal významnou část firmy, navíc objem volně obchodovatelných akcií je natolik vysoký (více než 56 procent), že balík téměř 25 procent akcií ve vlastnictví Sanofi-Aventis může těžko někdo přehlasovat. Pro získání významného podílu bez dobrovolného výkupu by se Francouzi rovněž mohli domluvit s firmami ze skupiny PPF, které dohromady vlastní 12,4 procenta Zentivy. V případě, že je skutečně Sanofi-Aventis osloví, budou mít finančníci těžké rozhodování. Akcie Zentivy jsou jedny z nejperspektivnějších farmaceutických titulů, potenciální výnos může za několik let dosáhnout velmi zajímavých hodnot. Jen od svého uvedení na burzu v polovině roku 2004 vzrostla hodnota akcií Zentivy o 150 procent. Na druhé straně, České pojišťovně a Penzijnímu fondu České pojišťovny vydělaly akcie Zentivy za necelých šest měsíců, po které je drží, přibližně 30 procent. Pro finančního investora, kterým PPF, potažmo pojišťovna a penzijní fond jsou, může být třicetiprocentní výnos za půl roku více než dostatečný.

bitcoin_skoleni

Perspektivy spojení.

Získání strategického partnera může Zentivě v budoucnu významně pomoci nejen v odbytu jejích výrobků, ale také v úspoře nákladů. Tuzemská farmaceutická jednička se v současné době orientuje na východoevropské trhy, významný potenciál skýtá například její nedávná rumunská akvizice Sicomed. Rovněž odbyt na polském či ruském trhu poroste v budoucnu výrazně vyšším tempem než v téměř saturované České republice. Přínos Sanofi-Aventis, který je třetím největším výrobcem léků na světě, však bude především v otevření západoevropských trhů. Své portfolio založené zejména na prodeji vlastních originálních léků pravděpodobně doplní o generika vyráběná Zentivou. „V návaznosti na transakci se společnosti Zentiva a Sanofi-Aventis dohodly na tom, že vyhodnotí příležitosti k dalšímu využití dovedností a marketingové zkušenosti Zentivy ve střední a východní Evropě. Dále také zváží možnosti podpory rozvoje obchodních aktivit Zentivy na nových trzích při využití farmaceutických zkušeností společnosti Sanofi-Aventis a jejího mnohem širšího zastoupení v Evropě,“ uvádí Zentiva v komentáři k majetkovému převodu. S podrobnostmi plánovaných synergií však Zentiva ani Sanofi-Aventis zatím investory seznámit nehodlají. V oblasti nákladů by mohl být vstup francouzské firmy přínosem především v platbách za suroviny, ze kterých vyrábí léky. „Dá se předpokládat, že Sanofi-Aventis nabídne Zentivě výhodnější ceny, než jaké má u konkurenčních firem v současné době,“ uvedl analytik společnosti Atlantik FT Milan Vaníček.

Generika táhnou.

Podíl v generických firmách získávají nebo o něj usilují všichni největší hráči na světovém trhu s léky. To mluví ve prospěch předpokladu, že se Sanofi-Aventis bude snažit svou angažovanost v Zentivě, jedné z největších generických firem ve střední a východní Evropě, dále posilovat. Ostatně už v roce 2001 v Česku Sanofi-Aventis, dnes největší evropská farmaceutická firma a světová „trojka“, založila dceřinou firmu Winthrop Pharma ČR, která se zaměřuje výhradně na generická léčiva. Ivo Žídek, šéf české pobočky Sanofi-Aventis, proto v žertu říká, že ho nelze podezřívat z toho, že by stranil výrobcům inovativních léků, protože je současně i šéfem genericky zaměřené firmy a má zájem na tom, aby se uplatnily i léky patentově nechráněné. Týdeník EURO má informace, že podíl Winthrop Pharma ČR na českém trhu s léky se pohybuje těsně pod jedním procentem, obchoduje zhruba s dvaceti generickými léčivy a každoročně uvádí na trh nové produkty.
Česká pobočka Sanofi-Aventis patří společně se Zentivou, Novartisem a GlaxoSmithKline k největším hráčům na českém farmaceutickém trhu. V alianci se Zentivou by obě firmy mohly utvořit výrazně nejsilnější uskupení. O propojování korporativních struktur však v současné době nelze hovořit. Obě firmy deklarují, že nadále budou na českém trhu působit samostatně. Faktem ale je, že plánují vytvoření strategické komise pro střední a východní Evropu, jejímž prostřednictvím mají být aktivity na tomto teritoriu koordinovány.
Čtyři sta deset milionů eur, za které Sanofi-Aventis vstoupila do Zentivy, může ve srovnání s akvizicemi firmy v nedávné minulosti vyhlížet zanedbatelně. Předloni, ještě jako Sanofi-Synthélabo, získala německo-francouzskou společnost Aventis za 55 miliard eur. Účast v Zentivě však slibuje francouzskému gigantovi hodně muziky, protože dobře řízená Zentiva trh střední a východní Evropy „umí“. Je největší firmou na trhu s léky v Česku a Slovensku a po loňské akvizici firmy Sicomed i v Rumunsku. Silná je i v Rusku, Polsku, Bulharsku, na Ukrajině a v Pobaltí. Tyto trhy mají přitom v rámci Evropy nejvyšší potenciál růstu.

  • Našli jste v článku chybu?