Menu Zavřít

Low costů se nebojíme!

31. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Český národní dopravce zůstává v segmentu dálkové dopravy

Ještě loni zaznamenal tuzemský národní dopravce - společnost České aerolinie (ČSA) - za leden až červenec ztrátu 175 milionů korun, letos za stejné období dosáhl zisku 182 milionů. „Podařilo se nám meziročně zvýšit výnosy jak z pravidelné, tak i charterové letecké přepravy. Zároveň jsme i přes rostoucí výkony meziročně uspořili provozní náklady. Od konce loňského roku zásadně měníme distribuci a probíhá intenzivní restrukturalizace prodejního personálu. Na straně nákladů se nám zase daří dostávat pod kontrolu jednotlivé výdaje. Rovněž dosahujeme úspory v personálních nákladech, údržbě, leteckých pohonných hmotách a v dalších oblastech,“ vysvětluje zlepšení výsledků viceprezident ČSA pro prodej Petr Řehák.

EURO: Mluvíte o změnách v distribuci, můžete být konkrétnější? ŘEHÁK: Museli jsme například nahradit přibližně polovinu obchodních manažerů na zahraničních trzích. Také jsme zefektivnili motivační schémata jak pro naše vlastní prodejce, tak pro naše partnery a zahájili vzdělávací a tréninkové kurzy zaměřené na prodejní dovednosti. Aktivovali jsme též spolupráci s některými významnými prodejními agenturami, které letenky ČSA prodávaly dosud jen minimálně. Zároveň se soustředíme pouze na trhy, kde dokážeme vydělávat peníze, a také proto nyní již nemáme žádné ztrátové střednětraťové linky. Významné z pohledu výnosů je také to, že došlo k radikální změně ve struktuře našich cestujících. Ve srovnání s loňskem s námi létá výrazně více obchodních cestujících, kteří plně využívají všech výhod produktu a služeb ČSA. Novou obchodní aktivitou, kterou jsme v závěru roku 2006 nastartovali a nyní intenzivně rozvíjíme, jsou ACMI (z anglických slov Aircraft, Crew, Maintenance a Insurance – pozn. red.), pronájmy volné kapacity našich letadel umožňující maximálně efektivní využití našich letadel. Letos nám již přinesly stovky milionů korun ve výnosech.

EURO: Základním problémem všech aerolinek je vytíženost letadel. Máte plány na její zvýšení? ŘEHÁK: Vytíženost našich letadel dosahuje sedmdesáti procent. Podstatná je však zmíněná meziroční změna struktury cestujících ve prospěch bonitnějších zákaznických segmentů a také, že počet cestujících mírně roste. Nemá totiž ekonomický smysl ve stávajícím obchodním modelu prodávat letenky cestujícím, pro něž nejsou výhody produktu a služeb ČSA důležité, a platí tedy za něco, co nepotřebují. Pro tyto zákazníky jsme spustili virtuální aerolinku Click4Sky (C4S). ČSA i C4S si však zachovávají tradiční hodnoty ČSA: pravidelnost letů, pestrou síť spojení na hlavní letiště s vysokou četností letů, standardy bezpečnosti a kvalitu služeb na palubě.

EURO: Před časem se hovořilo o pronájmu letadla A310 do Indie. Jak se vám v Indii daří? ŘEHÁK: S provozem našeho dálkového letadla A310 jsme velmi spokojeni. Do výsledků ČSA přinese za dobu nájmu několik set milionů výnosů. Zatím máme pouze jeden jediný zrušený let z důvodu závady na letadle, což svědčí o dobré práci našich provozních složek působících v Indii. Pronájmy dálkových letadel v době slabší sezony na dálkových destinacích pro nás mají klíčový význam z pohledu rozvoje dálkové flotily. Bez možnosti kombinace vlastních letů a pronájmu volné kapacity lze jen obtížně při naší velikosti provozovat dálkovou flotilu ziskově.

EURO: Kromě pravidelné provozujete i charterovou přepravu. Jak se ČSA vede v tomto segmentu? ŘEHÁK: Předpokládali jsme meziroční růst výnosů z charterové přepravy včetně pronájmů letadel o dvacet procent, což se potvrdilo. Charterové „operování“ je sezonní záležitostí, meziročně zvyšujeme využití kapacity charterové flotily, ať už formou vlastních letů nebo pronájmů. Společně s partnery také připravujeme pro operování některé nové destinace včetně dálkových, například San Salvador či ostrovy Lesbos a Santorini. Pro příští léto bude naše charterová flotila v reakci na poptávku ze zahraničí posílena o jeden airbus.

EURO: Řešili jste, zda neopustit segment dálkové přepravy. ŘEHÁK: Dálkovou přepravu v ČSA chceme rozvíjet i nadále. Pro ziskové provozování dálkové přepravy jsou rozhodující čtyři hlavní faktory. První jsou destinace s dostatečným potenciálem cestujících nejen nyní, ale zejména do budoucna, protože záměna jedné dálkové destinace za druhou je omezena jejich počtem ve smyslu doletu a obchodní návazností na střednětraťové linky. V současné době již máme vybráno několik dálkových destinací splňujících naše očekávání. Druhou věcí jsou letadla pro dálkové linky, která jsou výrazně dražší při pořízení a provozování než stroje pro střední tratě. Zároveň tyto letouny musejí být dostatečně komfortní, aby cestující zvládli mnohahodinový let přes několik časových pásem. Proto budeme modernizovat jedno ze stávajících dálkových letadel a hledáme možnosti pořízení nových dálkových strojů. Za třetí je vhodné mít možnost flexibilně využít dálkovou kapacitu v období, kdy mají dálkové destinace nižší sezonu například formou ACMI pronájmu letadla. A čtvrtým faktorem je prodej našich letenek na vybraném trhu. Je naivní si myslet, že pro úspěšné „rozlétání“ a rentabilitu nové destinace stačí otevřít na cílovém trhu pobočku ČSA o několika lidech. Je nezbytné spolupracovat s významnými agenturami na trhu i s místními leteckými společnostmi.

EURO: Zmínil jste program Click4Sky, nebojíte se, že povede jen k přesunu stávajících cestujících mezi prodejními kanály? ŘEHÁK: Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by docházelo k jisté „kanibalizaci“ zákaznických segmentů. Důležitý rozdíl mezi produktem ČSA a C4S je fakt, že každý cestující dostává od ČSA produkt a služby, které využije, a neplatí za ty, které pro něho mají minimální nebo žádný užitek. Program Click4Sky zatím překonává všechna naše očekávání, věříme, že i nadále budeme v prodeji tohoto produktu úspěšní.

EURO: Click4Sky nás dostává k nízkonákladovým linkám, nakolik je silná jejich konkurence v Praze? ŘEHÁK: Konkurenci nízkonákladových přepravců na Ruzyni vnímáme jako silnou pouze ve vybraných segmentech zákazníků. V případě obchodních cestujících poskytujeme celou řadu služeb, které lowcostoví přepravci nemohou z podstaty svého podnikání ve stejné kvalitě a při cenách letenek nabídnout. Naopak pro cestující, kde si s low costy konkurujeme, je naší odpovědí Click4Sky. Při pohledu do letového řádu C4S je zřejmé, že z Prahy neoperuje žádná jiná nízkonákladová společnost, jež by nabízela tak širokou paletu destinací, vysokou pravidelnost, produkty a služby na úrovni standardní letecké společnost, a to vše transparentně za konečnou cenu necelé dva tisíce korun za letenku do některé ze 36 destinací ve 22 zemích.

MM25_AI

EURO: Prodali jste cargo terminál. Chcete skončit s nákladní přepravou? ŘEHÁK: Prodali jsme cargo terminál, jelikož pro něj nemáme využití. Ostatně nevlastníme ani žádné nákladní letadlo, náklad vozíme na palubách našich letadel určených především pro přepravu cestujících a přeprava nákladu je doplňkovou činností. Segment nákladové dopravy však určitě opouštět nebudeme, naopak jsme v průběhu letošního roku rozšířili aktivní prodej naší nákladové kapacity na další trhy, například do Káhiry a Záhřebu. Tento obchodní model se osvědčil a zavedeme jej v dalších významných cargo destinacích. Aktuálně pracujeme na zahájení spolupráce s významnou zahraniční leteckou společností v oblasti dálkové cargo přepravy, která by měla spojit Prahu s Dálným východem.

EURO: Uvedli jste nové logo. Proč s ním přicházíte, kolik bude stát rebranding a co si od něj slibujete? ŘEHÁK: Spíše než rebranding je přesnější název změna vizuální identity. Výzkumy v Česku i zahraničí jasně ukázaly, že ČSA jsou se stávajícím logem vnímány jako strnulá, nepružná a nemoderní společnost s nižším východoevropským standardem služeb. Přitom zejména v posledních dvou letech jsme prošli řadou významných změn s cílem posílit orientaci na zákazníka. Nové logo má tuto změnu vyjádřit. V poslední době stejný krok učinily i další aerolinie. Náklady budou minimální. Vše proběhne postupně s přirozenou obměnou laku letadel a propagačních materiálů. Pro mě osobně je velmi důležité, že novou vizuální identitu vytvořil zaměstnanec ČSA, což svědčí také o lidském potenciálu, jímž disponujeme. Další takto zásadní změnu designu letadel nepřipravujeme, není k ní důvod. Naše flotila výrazně omládla nasazením nových letadel Airbus do provozu, čímž jsme se zařadili mezi společnosti s moderní flotilou střednětraťových letadel.

  • Našli jste v článku chybu?