Slovensko i Česko patří bez debaty mezi automobilové velmoci. Přímý podíl automobilového průmyslu na HDP se v obou zemích blíží pěti procentům a je jednoznačně nejvyšší v Evropě. V počtu vyrobených nových osobních aut na obyvatele loni obě země suverénně obhájily první dvě místa na světě.
Náskok Slovenska na první příčce se ještě zvýšil. Tamní závody automobilek však již pracují blízko svých maximálních produkčních kapacit a bez dalších investic do rozšíření, podobných ohlášené investici do nové výroby ve východočeských Kvasinách, bude udržení růstu počtu vyrobených aut na Slovensku obtížné, ne-li nemožné.
Přesto si tento sektor může na Slovensku zachovat pozici jednoho z lídrů růstu domácího průmyslu, a to díky dalšímu rozvoji sítě subdodavatelů. V posledních letech pozorujeme u slovenského automobilového průmyslu klesající náročnost na dovoz právě díky vyšší míře zapojení domácích subdodávek.
Sílu automobilového průmyslu potvrzuje i pohled na slovenskou průmyslovou produkci v úvodu roku. Právě výroba dopravních prostředků přispěla k jejímu růstu největší měrou. Pozitivní zprávou však je, že se dařilo i ostatním exportně orientovaným odvětvím, v únoru dokonce všechny zaznamenaly dvouciferný meziroční nárůst produkce. Sílící zahraniční poptávka podpořená zotavující se domácí spotřebou by tak v tomto roce měla růst slovenské ekonomiky znovu přiblížit úrovni tři procenta potřebné pro růst zaměstnanosti.
Autor je analytikem slovenské pobočky UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia
Čtěte také:
Slovenský export táhla tradičně auta, letos porostou jiná odvětví
Potvrzeno: Škoda bude vyrábět v Kvasinách nový model
Škodovky táhnou Evropou. Automobilka zažila rekordní čtvrtletí