Zlaté časy letecké dopravy jsou ty tam, alespoň prozatím. V důsledku přetrvávající pandemie čeká celé odvětví spíše pozvolný návrat k normálu. Novému normálu, v němž už bohužel nebude místo pro některé ikonické stroje včetně obřích letounů A380 či 747. Záměr na radikální zeštíhlení a modernizaci flotily oznámila tento týden i Lufthansa.
Méně čtyřmotoráků i emisí
Dvoupodlažních Airbusů A380 mají německé národní aerolinky ve flotile celkem 14. Osm je však dlouhodobě uzemněných a zbylých šest půjde nejpozději do roku 2023 pryč. Šéf Lufthansy Carsten Spohr se navíc podle uznávaného leteckého novináře Andrease Spaetha nechal slyšet, že návrat jejich strojů A380 zpět na oblohu je „z dnešní perspektivy nepravděpodobný“.
https://twitter.com/SpaethFlies/status/1367417401940320262
Obří airbusy nicméně nebudou jedinými širokotrupými letadly, kterých se tradiční dopravce hodlá v nejbližších letech zbavit. Celkem jeho řady a řady dceřiných aerolinek prořídnou o osm různých typů. Vedle A380 půjde o stroje Boieng 747-400, 777-200, 767-300, MD-11F, Airbus A340-600, A340-300, A330-200 a potenciálně i čtyřicítku letounů z rodiny A320 a několik kanadských bomardierů CRJ.
Do poloviny dvacátých let by tak skupina Lufthansa chtěla prodat hned 250 letounů. Ve srovnání s dobou předcovidovou by se tak její flotila smrskla bezmála o třetinu. Roli „třistaosmdesátky“ postupně převezme o něco menší B747-8. Jeho starší verzi 747-400 pro změnu nahradí novější dvoumotorový typ B777-9, v důsledku čehož se zastoupení čtyřmotorových letadel ve flotile Lufthansy sníží na méně než 15 procent. O zhruba stejnou cifru by se dle propočtů společnosti měl díky obměněné flotile snížit i objem vyprodukovaných emisí přepočtených na osobokilometr.
V dálkových letech bude německý dopravce nadále spoléhat kromě výše zmíněných strojů na letouny Airbus A350 – těch má prozatím ve svých řadách 17 – a jejich přímé konkurenty v podobě B787-9. Vedení Lufthansy si dokáže představit, že celá skupina, do níž patří i Swiss International Air Lines, Austrian Airlines, Brussels Airlines a nízkonákladovky Eurowings, bude v budoucnu provozovat až 40 dreamlinerů. V rámci kontinentu pak vsadí na úspornější stroje z rodiny A320neo, jež postupně nahradí jejich starší, méně úsporné varianty.
Rekordní ztráta
Nově zveřejněné finanční výsledky odhalily, že v sektoru nákladní dopravy si Lufthansa vedla velmi dobře. Její loňský zisk EBITDA v tomto segmentu výrazně vzrostl na 772 milionů eur (zhruba 20 miliard korun). Bohužel to byla zřejmě jediná pozitivní zpráva, o niž se mohl tradiční dopravce s veřejností podělit.
Celková loňská ztráta Lufthansy se totiž vyšplhala na 6,7 miliardy eur (přibližně 175,5 miliardy korun), což je nejhorší hospodářský výsledek v bezmála 70leté historii firmy. Do černých čísel by se navíc společnost, kterou německá vláda v návaznosti na dopady pandemie podpořila devítimiliardovou státní pomocí, neměla dostat ani letos. Vedení odhaduje, že jen v prvním kvartálu roku 2021 přijde měsíčně zhruba o 300 milionů eur (cirka 7,9 miliardy korun). Nabídka letů dosáhne podle aktuálních propočtů 40 až 50 procent úrovně z roku 2019 s tím, že v hlavní sezóně se může vyšplhat nejvýš k hranici sedmdesáti procent předloňského stavu.
Letadlo, které nikdy nebylo dost „in“
Že se nad velkými vícemotorovými letouny smráká, bylo jasné už delší dobu. Koneckonců v případě dvoupodlažního Airbusu A380 se pochybnosti o jeho relevanci pro trh komerční letecké dopravy vedou prakticky už od okamžiku, kdy se bezmála 600tunový kolos poprvé odlepil země – tedy od roku 2005.
Přestože jde o snad nejimpozantnější dopravní letoun, jaký kdy lidstvo stvořilo – pochopitelně po legendárním Concordu, jeho vznik přišel s několikaletým zpožděním. Už na přelomu století bylo totiž jasné, že nejde ani tak o to, kolik pasažérů se dokáže vměstnat na palubu jednoho letadla, jako spíše o to, jak daleko s nimi stroj doletí a kolik během cesty ušetří paliva. A v takovém ohledu obří A380 rozhodně nevynikal, zejména pokud se ho nedařilo plně obsadit. Není tedy na místě tvrdit, že by to byla jen pandemie, kvůli čemu největší Airbus najednou mizí ze scény. Koronavirus mu spíše jen zasadil pomyslnou ránu z milosti.
Evropský výrobce se kdysi dušoval, že hodlá na trh dodat až 1200 takovýchto letadel. Realita však za původními plány výrazně zaostávala. Když loni sjíždělo z montážní linky ve francouzském Toulouse poslední superjumbo, zastavil se jejich počet na hranici 242 kusů, tedy pouhé pětině. Být vedení Airbusu před 20 lety trochu obezřetnější, možná by oněch 25 miliard dolarů, jež na vývoj A380 padly, nasměřovalo někam jinam.
Největším odběratelem 73metrů dlouhých letadel teoreticky schopných přepravit až 853 cestujících se staly aerolinky Emirates. V současnosti jich provozují hned 118. Dubajská společnost se sice nedávno podle webu Simple Flying nechala slyšet, že je plánuje provozovat až do poloviny třicátých let, patří však v tomto ohledu spíše mezi výjimky. Někteří dopravci, jako třeba Air France, se svých „třistaosmdesátek“ již zbavili definitivně. Jiní – vedle Lufthansy například i Thai Airways – se k tomu v nejbližší době chystají.