Menu Zavřít

Lukáš Novák: Letos čekáme skokový nárůst prodejů e-knih

26. 6. 2012
Autor: E15 Anna Vacková

Prodeje elektronických knih ve světě trhají rekordy. Na světě není jen Amazon, i když to tak v Česku někdy vypadá. Hráčů je více a velmi silný je třeba Kobo, působící v Kanadě a v Austrálii, nebo Barnes & Noble, který je silný v USA. Podobným lokálním hráčem se chce v Česku a Slovensku stát společnost Wooky, která nabízí vlastní čtečky a největší knihovnu e-knih v češtině.

Wooky navíc právě vstupuje na burzu, kde by prodejem 11 procent akcií chtěla získat 50 milionů korun. Předsedou představenstva společnosti Wooky je Lukáš Novák.

* E15: Mám za sebou stovky přečtených papírových knih, ale ani jednu elektronickou. Jak mě přesvědčíte, že si mám koupit čtečku a pustit se do čtení e-knih?

Výhod je celá řada. Třeba naše čtečka váží 260 gramů a na toto zařízení se vám v základu vejde osm tisíc knih, a když do něj dáte kartu a rozšíříte ji o 32 giga paměti, jste na 64 tisících knih. Jejich dostupnost je navíc okamžitá, a to kdekoli. Ve věcičce vážící čtvrt kilogramu máte knihovnu, jakou ve většině domácností nenajdete. Běžná kniha váží zhruba půl kilogramu. Výhodou elektronické knihy je i to, že si ji můžete otevřít také na tabletu, mobilu nebo na počítači. A tam, kde jste skončil se čtením na čtečce, můžete pokračovat. Všechny tyto systémy mají jeden účet, jednu cloudovou knihovnu, můžete si do knih dávat poznámky, záložky, můžete je sdílet na sociálních sítích. Jedinou nevýhodou je, že si na knihu fyzicky nesáhnete a může vám chybět její vůně.

* E15: Proč u nás lidé zatím e-knihy nečtou? Vždyť v Americe se už jejich prodej rozvinul natolik, že je s tištěnými knihami půl na půl.

Tak to platí jen pro Amazon, který dělá elektronické i papírové knihy, globálně činí prodej e-knih zhruba 20 procent. Ovšem u žánru lovestory je to už 40 procent. V Česku a na Slovensku trh s elektronickými knihami zatím neexistuje, jejich prodeje dělají na celkovém odbytu knih nějakého půl procenta. Amerika prostě hraje prim, vpředu je i západní Evropa a Austrálie. Do Česka to přijde se zpožděním, ale až se zájem o e-čtení rozjede, půjde to stejně rychle jako v Americe či v Německu, kde po krátkém váhání nastal růst třeba i o čtyři sta procent za jeden rok. To nás ještě čeká.

* E15: Proč to zpoždění?

Velkou roli hraje rozvoj technologií, ve kterých jsme pozadu, ale významnou příčinou je i to, že u nás čtenáři zatím nevyžadují při čtení elektronických knih takový komfort. Lidem často stačí, že knihu dostanou třeba staženou na flash disk. Navíc tak vzniká problém s autorskými právy, takže se čeští nakladatelé dlouho bránili knihy v elektronické formě poskytovat. Proto stále není dostatečná nabídka. Vznikl tak začarovaný kruh. Když půjdete do Neoluxoru, můžete si vybrat ze třiceti tisíc knih, ale v elektronické podobě vám jich nabídnou sotva desetinu. A když nebude váš vyhlédnutý titul k dispozici elektronicky, koupíte si ho v tištěné verzi.


Čtěte také:

Čtečka Wooky míří na burzu

Pro české nakladatele jsou e-knihy zatím jen přivýdělkem


* E15: Takže zaspali také nakladatelé?

Nakladatelé v Česku s elektronickými knihami moc nepočítali, nikdo na to nebyl připraven a teď s tím mají problémy. Smlouvy s autory mají uzavřeny jen pro tisk. Naším strategickým partnerem je například Euromedia Group, jenže aby nám mohli poskytnout v elektronické podobě svých zhruba tři a půl tisíce titulů, museli by zpětně nakoupit autorská práva za nějakých 50 milionů korun. Což se jim nevyplatí, protože ty knihy už jsou často za zenitem a oni jich neprodají tolik, aby se jim to vrátilo.

* E15: Přesto se domníváte, že nastane onen zlomový skok, který dostane prodeje e-knih z marginálních čísel na nějaká slušná procenta?

Ano, myslím, že je to otázka jednoho dvou let. Nakladatelé už to řeší, lidé začínají nakupovat čtečky a tablety. Neoluxor třeba používá systém Wooky, ale netlačil ho, protože zatím byla malá nabídka knížek a nebyly čtečky. Ale to se teď změnilo, protože jsme Neoloxoru či Knižnímu klubu a dalším silným hráčům dodali čtečky Wooky a také rychle pracujeme na tom, aby v naší nabídce přibylo velké množství knih, ne ve stovkách, ale v tisících. Takže se blíží chvíle, kdy vzniknou v knihkupectvích koutky elektronických knih, což zavádí třeba Neoluxor či síť obchodů BUX. Už v tom konečně vidí byznys.

 Lukáš Novák

* E15: Kolik knih nabízíte prostřednictvím vaší platformy?

V současné chvíli máme v nabídce 3900 knih, přičemž 1300 z nich je ke stažení zdarma. A nemusíte mít ani naši čtečku. Stačí mít počítač s Windows, zařízení s Androidem či Apple, a můžete si zdarma stáhnout aplikaci Wooky čtečka, tedy software, který si nainstalujete do mobilu či do počítače, zadáte uživatelské jméno a heslo, čtečka se připojí a vy si můžete knihu koupit nebo ji stáhnout zdarma. V libovolném pořadí. Takže si klidně nejdřív můžete přečíst všech tisíc tři sta knih zdarma a až pak začít něco nakupovat. To je ideální třeba pro starší lidi, kteří nemusí chodit do knihovny, navíc si mohou pohodlně zvětšit písmo a mají požitek ze čtení.

* E15: O kolik mají být e-knihy levnější než knihy tištěné? Přece jen, pokud si pořídím za tři tisíce novou čtečku, měl bych mít vedle knihovny v kapse i ekonomické výhody.

Cena je nastavená zhruba na 70 procent ceny papírové knihy. Některé odhady říkají, že by mohla klesnout až na 50 procent, jiné mluví jen o patnáctiprocentní slevě třeba u populárních zahraničních autorů.

* E15: Jak se elektronické knihy platí?

Knihy se dají platit platební kartou, převodem a mobilním telefonem. Máme dohodu se všemi operátory, takže si můžete ke svému účtu na čtečce Wooky napárovat mobilní číslo, což se poprvé ověří přes SMS zprávu, a když potom platíte, hradíte přímo ze čtečky příslušnou částku. Tu vám operátor strhne z telefonního účtu. Nově nabízíme i kupony, které fungují stejně jako dobíjecí kupon na mobil.

* E15: Nebojíte se, že Češi jsou zvyklí na pdf knihy zdarma a moc nerozlišují mezi klasickou e-knihou a naskenovanou verzí tištěné knihy, kterých jsou na internetu na nejrůznějších fórech ke stažení tisíce?

To je obrovský problém. Přitom z uživatelského hlediska je to naprosto zásadní rozdíl. A nejde jen o pirátská pdf. Na českém trhu jsou dokonce firmy, které se tváří jako prodejci elektronických knih, ale přitom prodávají pouze printová pdf, které se posílají do tiskárny. Ale doufám, že až lidé začnou kupovat e-knihy, budou chtít skutečné e-knihy a nikoli pdf. I když určitě zůstane velká skupina lidí, jejichž jediným kritériem je, že nechtějí nic platit. Ti si budou dále stahovat knihy v pdf kvalitě. To máte stejné jako s filmy, které jsou zdarma na internetu. Seženete všechno, ale v mizerné kvalitě. Přitom to jde proti trendu doby. Koupíte si velkou televizi, pořídíte si domácí kino a pak si budete pouštět nekvalitní filmy?

 Lukáš Novák

* E15: Kolik máte v současné době prodaných knih?

V loňském roce jsme za devět měsíců prodali dvacet osm tisíc knih. Letos jsme na platformě Wooky prodali za prvních pět měsíců patnáct tisíc knih. Náš letošní cíl je 50 tisíc knih, což se nám snad podaří, protože největší obrat je před Vánocemi. Předpokládáme, že konec roku a začátek nového roku bude oním momentem, kdy prodeje elektronických knih začnou růst skokově. Masově se rozšíří tablety, naši partneři mají naplánovanou silnou podporu, proto bereme rok 2012, respektive 2013 jako přelomový. A výhledově věříme, že v roce 2017 budou dělat prodeje elektronických knih 15 až 20 procent českého knižního trhu.

* E15: Co může přilákat pozornost k e-knihám vedle nižší ceny? Jaké marketingové akce chystáte?

Připravujeme celou řadu marketingových aktivit. Jednou z nich je třeba předprodej, kdy budeme nabízet e-knihu 14 dní před prodejem papírové, konkrétně jde o knihu od Michala Viewegha, což by mohlo zákazníky nalákat. Na podzim budeme také uvádět na trh první digiromán, kde bude mít čtenář možnost ovlivňovat různé záležitosti, ale kniha bude i sama reagovat na různé situace, například pokud bude v dané kapitole napětí, tak se k tomu spustí určitý druh hudby, pokud někoho zabijí, tak na stránkách v knize poteče krev a tak dále. Tento projekt se spustil v Německu a byl velice úspěšný. Uvidíme, jak na to zareagují zákazníci u nás. Připravujeme samozřejmě i další aplikace – třeba interaktivní kuchařky. A také budeme nabízet audioknihy, u kterých bude navíc povoleno vypálení na CD či přenos na flashku, aby je bylo možné poslouchat například v autě.

* E15: Co e-učebnice pro gymnazisty a středoškoláky?

Jednali jsme s ministerstvem školství o projektu Wooky do škol, jenže pak se tam vyměnili lidé a bude třeba začít jednat znovu. Navíc teď mají mnoho jiných starostí s maturitami. Nicméně jednáme s šesti univerzitami v Česku i na Slovensku, kde je poptávka vyšší, a na podzim se chystáme spustit pilotní projekt elektronických skript. Tady vidíme velkou budoucnost, navíc se tím budou vychovávat lidé, kteří si dále budou kupovat elektronické publikace.

* E15: Vedle platformy Wooky, kterou využívá Knižní klub, Neoluxor a další velcí hráči na knižním trhu, jste právě představili i vlastní čtečku. Proč jste se rozhodli přijít se čtečkou?

Čteček je v České republice pořád velmi málo, odhadem nějakých 50 až 80 tisíc. A protože ne každý má peníze na tablet, rozhodli jsme se uvést vlastní inkoustovou čtečku, kterou začínáme prodávat zhruba za tři tisíce korun. I když samozřejmě víme, že klasická čtečka bude v několika letech nahrazena hybridním systémem, který bude obsahovat jak obrazovku pro tablet, tak obrazovku pro čtečky, a vy je budete moci podle potřeby střídat.

* E15: Poslední žhavou novinkou je váš vstup na burzu, kde hodláte nabídnout 11 procent akcií za zhruba 50 milionů korun. Proč jste se rozhodli vstoupit na burzu?

Do projektu Wooky se již investovaly desítky milionů korun a podařilo se získat velké hráče, a to jak ze strany nakladatelů, obchodníků, tak i internetových firem. Abychom mohli realizovat naše plány rychle, jsou třeba další finance a ty, jak doufáme, takto získáme.

* E15: K jakému účelu získané prostředky použijete?

Primárně k rozšíření prodeje čteček Wooky a také k razantnímu zvýšení nabídky e-knih a e-publikací.

* E15: Neobáváte se, že je vstup na burzu předčasný právě proto, že na skokový rozvoj trhu s e-knihami Česko stále čeká?

Ke skoku je potřeba vytvořit podmínky, je třeba trh rozpumpovat. A to něco stojí. Proto jsme se ve spolupráci s Markem Tichým z Raiffeisen banky, která je naším garantem pro vstup na burzu, rozhodli jít na ni nyní.

CIF24


Lukáš Novák (32)

Po ukončení gymnázia začal podnikat v oblasti mobilních služeb. Během několika let se jeho aktivity rozšířily o vývoj softwaru, internetový marketing, poskytování obsahu či mobilní aplikace. Dnes poskytuje tyto služby v několika zemích, vedle České a Slovenské republiky také ve Španělsku, Polsku, Tunisku a Velké Británii. Je svobodný, bezdětný, žije s přítelkyní.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).