Menu Zavřít

Luxus jde na dračku

23. 7. 2007
Autor: Euro.cz

EXKLUZIVNÍ NÁKUPY Čechům vyšší příjmy rozmlsaly peněženky – stále více utrácejí za kvalitní a drahé zboží. V kurzu jsou světové módní značky, doplňky, investice do bydlení a umění. A spousta dalších věcí. Na nákupní seznam bohatnoucích Čechů se stále častěji dostávají okázalé bydlení, zlato, perly, diamanty a umělecká díla.

EXKLUZIVNÍ NÁKUPY Čechům vyšší příjmy rozmlsaly peněženky – stále více utrácejí za kvalitní a drahé zboží. V kurzu jsou světové módní značky, doplňky, investice do bydlení a umění. A spousta dalších věcí.

Na nákupní seznam bohatnoucích Čechů se stále častěji dostávají okázalé bydlení, zlato, perly, diamanty a umělecká díla. Životní úroveň stoupá. Vytříbený vkus je v kurzu. Aktuálními synonymy exkluzivních nákupů jsou švýcarská zručnost a vytříbená elegance.

OÁZA LUXUSU V PRAZE Zvučná jména návrhářů a obchodníků se šperky či doplňky výjimečné kvality lemují především honosnou Pařížskou ulici v Praze. Vytříbený vkus a elegance tu panují rovněž v interiérech. Jejich doménou je lesk ušlechtilých kovů a křišťál.

Hodinky světové kvality tu prodává například francouzský Cartier. Úslužný personál v bílých rukavičkách předvádí šperky či hodinky na sametem potažených polštářích. „Pozorujeme, že poptávka Čechů po luxusním zboží je na vzestupu. Nabídka je již srovnatelná se zahraničím. Přispěl k tomu rostoucí zájem o módní trendy,“ říká Lukáš Loskot ze společnosti Carollinum, která značku v Česku zastupuje.

Módní dům Burberry nabízí modely v nedávno otevřeném butiku. Ulici dodávají zvuk již zabydlené stálice jako Luis Vuitton a Dior.

TOP KVALITA MEZI LÁTKAMI Ovšem okázalá nabídka není doménou jen pražské věhlasné ulice. Podobných prodejců přibývá také v jiných čtvrtích a nákupních centrech metropole.

Vedle židovské synagogy v Praze prodává exkluzivní látky Hana Konečná. Na první pohled běžný krám s nabídkou metrového textilu. Teprve mezi regály objevíte opravdové poklady. Podnikatelský záměr a koníček spojila se jmény světových návrhářů. Nabízí materiály z kolekcí pret-a-porte. Tedy látky, jež světoví designéři nechají vyhotovit pro módní kreace, určené širší veřejnosti. Hana Konečná prodává do stovky salonů po celé České republice i na Slovensko.

„Rok od roku poptávka po luxusních látkách stoupá,“ tvrdí Konečná. Z každé dodávky se jako první prodají nejdražší kousky. Přesto je obchodnice zvědavá, jak vysoko může mířit. Uvádí, že se laťku chystá překročit a objednat ještě dražší látky. Nabídku má pestrou: tafty, brokáty nebo třeba dekorativní žakáry, hedvábné šifony, žoržety i krep. Ani novinky mezi látkami nechybějí: micado, duchesse či matelasé.

Jejími klienty nejsou cizinci či turisté, ale Češi. „Nakupovat k nám chodí vyznavači módy, kteří vyhledávají poslední výkřiky z přehlídkových mol. Dále módní návrháři a ženy i muži, kteří dávají přednost vysoké kvalitě,“ popisuje klientelu Konečná. Vyšší ceny jsou pro ně samozřejmé.

Přestože se luxusní materiály rok od roku lépe prodávají, obchodnice s látkami uvádí, že to neplatí pro celé Česko. „Praha je na tom přece jen lépe. Prodejci látek na Moravě nebo v jižních Čechách nechtějí drahé tkaniny ani zkusit nabídnout. Mají obavy, že je stejně neprodají,“ dodává Konečná.

SAFÍROVÉ NÁRAMKY

Ovšem regionální centra jako Brno či Ostrava v nabídce exkluzivního zboží metropoli dobíhají. Například Klenotnictví Présence má prodejny šperků ve všech velkých nákupních centrech v Česku. Zákazníci stále prý častěji nakupují dražší šperky a jsou náročnější. Každoročně kvůli tomu obměňují na osm stovek modelů šperků. „Především šperky z osmnáctikarátového zlata s diamanty či stříbro v cenách tří až čtyř tisíc. Ale také značky Champ Elysées s diamanty a drahokamy či s tahitskými černými perlami. V minulých měsících se právě z nejdražších značek nejlépe prodávaly náramky s diamanty a safíry v ceně nad 40 tisíc,“ uvádí Allain Davy, jednatel společnosti Praxis, která síť prodejen provozuje. Dodává, že obrat roste každým rokem, stejně jako průměrná cena prodaného šperku ve všech našich prodejnách a ve všech sortimentech.

Jiným příkladem je plánovaná výstavba luxusních hotelů na severní Moravě. „Přímo v Ostravě jeden postaví česko-irská developerská společnost Red Group. Pražská firma Ostravice Development chce v podbeskydské Ostravici postavit hotel pro 400 návštěvníků s kongresovým centrem. Modernizace za statisíce eur čeká hotel Imperial v centru severomoravské metropole,“ uvádí Lubomír Bárta z Moravskoslezské sekce Asociace hotelů. Výstavbu podnítil příchod korejských investorů do průmyslových zón.

U dálnic také vyrůstají takzvaná outletová centra. Nabízet budou dobíhající kolekce drahých módních značek se slevou (více v Profitu č. 7/2007).

FRČÍ ZLATO, PERLY A DIAMANTY Cena zlata a jiných drahých kovů opět mezi Čechy získává na oblibě. Podle informací Miloše Mikolandy ze společnosti Diamond Trade se dovoz surových diamantů do republiky významně zvýšil. Poptávka se odráží na stoupající ceně broušených diamantů.

V nákupním paláci na Vinohradech prodává šperky designérka a zlatnice Jitka Kudláčková. Zlatnickou firmu založila v roce 1993. Impulzem bylo její odhodlání tvořit vlastní návrhy a invence. Také ona zaznamenává rostoucí zájem o drahé šperky z ušlechtilých kovů a s exkluzivními kameny. „V posledních letech nám zákazníků přibývá. Většinou jsou to takoví, pro něž šperk není pouhým kusem drahého kovu, ale má také hodnotu kvalitního řemeslného zpracování. Už neplatí, že uspokojí pouhé zlato. Například se zvýšila poptávka po špercích s drahými perlami. Cena takovéhoto šperku je podstatně vyšší, může dosáhnout až několika desítek tisíc korun. Lidé si uvědomují, že podobné investice se vyplácejí. Zájem roste o bílé zlato, diamanty a perly,“ popisuje.

„V počátcích podnikání jsem se musela věnovat nejen výrobě šperků, ale také prodeji, abych se podnikáním uživila. Dnes si můžu dovolit šperky jen tvořit. Také se již nemusím držet modelů, které jsou prodejné, ale mohu s návrhy experimentovat,“ přibližuje lepší časy Jitka Kudláčková.

Není jediná, kdo v nákupním paláci nabízí okázalé šperky. Jen o kousek vedle se v prodejně se šperky blýskají nejen broušené zirkony, ale také diamanty. Ceny tu přesahují často hranici třiceti tisíc korun. S obdobnou nabídkou častěji přicházejí i některé prodejny v ostravských, královéhradeckých či plzeňských nákupních zónách.

ČESKÝ BYT PRO HOLLYWOODSKÉ HVĚZDY Obzvlášť ve velkých městech a hlavně v Praze se investoři začínají předhánět s nabídkou bydlení takzvaně „nad poměry“. Připlácí se za malé, ale s designem, jindy za bezpečí lokality, někdy zase za zeleň či zahradu. „Zatímco v Praze si lze pořídit luxusní byt od pěti milionů, v regionech za stejnou sumu najdete vilu,“ popisuje Aleš Ježek, realitní makléř a majitel agentury Home Sweet Home, která se specializuje na pronájem a prodej luxusních bytů. „Obecně lze říci, že cena je úzce spjata s lokalitou, v níž se byt nachází,“ upřesňuje. Češi se podle něj o luxusní nemovitosti zajímají stále častěji. Dokládají to statistiky.

Aleš Ježek připouští, že luxus v Česku je svým způsobem stále ještě za nízké ceny. „Ceny sice stoupají, doháníme žebříček drahých nemovitostí v Paříži a Londýně. Na druhou stranu, zákazníci cenu stahují dolů tím, že nechtějí akceptovat přemrštěné nabídky,“ dodává. Luxusní bydlení „za lidovku“ v pražském historickém centru si oblíbily i hollywoodské hvězdy jako alternativu k hotelovému ubytování.

PO KUCHYNÍCH A AUTECH PŘICHÁZÍ UMĚNÍ

MM25_AI

Také galeristé si mnou ruce. V posledních třech letech jim obchody s uměním jen kvetou. V kurzu je umění současné. „O umělecká díla projevuje stále větší zájem generace třicátníků,“ uvádí ředitelka veletrhu Art Prague a galeristka Iva Nesvadbová. „Ovšem nejvýznamnějšími mecenáši umění v Čechách jsou podnikatelé,“ dodává.

Rostoucímu zájmu o umělecká díla se těší i regionální galerie. „Na Ostravsku máme síť sedmi galerií. Rovněž místní podnikatelé, ale nejen ti, patří mezi klienty,“ líčí Petr Pavliňák z tamější galerie Chagall. Také zahraniční galeristé si chtějí ukrojit z koláče rostoucího zájmu o umění v Čechách. Na veletrhu ArtPrag jich letos byla mezi účastníky čtvrtina. Warholovy obrazy s diamantovým práškem za 2,7 milionu korun byly pro návštěvníky třešničkou na dortu. Podnikatelé prý procházeli výstavu s metrem. „Obzvlášť si proměřovali plátno Michaela Singera s úctyhodnou šířkou 5,7 metru za téměř šest set tisíc korun,“ uzavírá Nesvadbová.

  • Našli jste v článku chybu?