Menu Zavřít

Luxus, který chutná

4. 6. 2018
Autor: Euro.cz

Trh se super prémiovým alkoholem má stále potenciál růstu, říká Ján Kotúč, country manager Moët Hennessy

Společnost Moet Hennessy Czech Republic je součástí skupiny LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy), která zastřešuje více než osmdesát luxusních značek. Českému trhu představuje už deset let svět prestižních šampaňských, vín a destilátů.

* S jakým cílem jste před deseti lety vstupovali na český trh?

Mateřská společnost tehdy dospěla k závěru, že je čas vybudovat v České republice pobočku, která sjednotí prodeje produktů v segmentu wines & spirits v portfoliu LVMH. Ty se u nás sice v nějaké míře prodávaly, ale jen prostřednictvím distributorů. Naším cílem je budovat povědomí zákazníků o produktech, které prodáváme, tak aby si zákazníci našli ty své. Za každým z nich stojí jiný příběh, každý má své charakteristické rysy. Za dobu našeho působení na českém trhu se nám podařilo prodeje ztrojnásobit.

* > Šampaňské Moet & Chandon je pro mnohé synonymem pro šumivá vína ze Champagne, prodáváte ale více známých značek. Jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Každý vinařský dům má svůj vlastní styl, který vyjadřují jeho neročníková vína.

Ta tvoří řekněme osmdesát pět procent produkce Champagne. Konkrétní styl jim dávají především rozdílné poměry jednotlivých odrůd (Chardonnay, Pinot Noir a Meunier) a to, zda jsou vyrobena oxidativně, či neoxidativně. Dalších zhruba deset procent tvoří vína růžová neboli rosé. Letos mimochodem uplyne 200 let od chvíle, kdy madame Clicquot vytvořila první Champagne Rosé pomocí míchání bílého a červeného vína z šampaňských odrůd, které pak nalahvovala k druhotnému zrání v lahvích.

Špičkou ledovce jsou pak ročníková šampaňská vína, tzv. vintage. Za dekádu se vyrobí pět až sedm ročníků, jsou-li k tomu optimální podmínky. Pakliže neročníková vína odrážejí styl domu, ta ročníková jsou naopak odrazem sklepmistra a charakteru počasí daného roku. Zatímco většina domů vyrábí jak neročníková, tak ročníková vína, Dom Pérignon vyrábí pouze vína ročníková a tím je výjimečný.

* Máte v nabídce i nějaké raritní kousky?

Otázkou je, co je to vlastně raritní. Pro mě jsou raritní už neročníková šampaňská vína Krug, která de facto začínají tam, kde jiné domy končí. Jejich Krug Grand Cuvée je opravdu mimořádné. Je vyrobeno ze všech tří odrůd, z deseti různých ročníků a až sto dvaceti rezervních vín. Krug je malý objemem výroby, ale rozhodně velký svými šampaňskými víny, jak neročníkovými, tak ročníkovými.

Výjimečné jsou i takzvané P2 a P3 neboli Plénitude 2 a3 domu Dom Pérignon. Plénitude označuje stupeň zralosti.

Standardně se Dom Pérignon lahvuje po sedmi až osmi letech zrání. Sklepmistr domu Richard Geoffroy, ale došel k závěru, že šampaňské po dalších osmi letech zrání dosahuje druhého stupně zralosti, a poté i stupně třetího.

* > Druhým největším segmentem vaší nabídky jsou koňaky, platí i u nich něco obdobného?

Dá se říct, že ano. Koňaky vznikají mísením euax-de-vie z bílého vína, které musí zrát alespoň dva roky výhradně ve francouzských dubových sudech. Délka zrání je rozhodující pro klasifikaci koňaků do jednotlivých tříd kvality (Very Special, Very Special Old Pale, eXtra Old). Právě kategorii XO jako první představila v roce 1870 značka Hennessy. Koňak extra old musí zrát v sudech nejméně deset let. Obdobně jako u Champagne je vedle kvalitních zralých hroznů zásadní osoba master-blendera. Hennessy je od založení v roce 1765 spojeno s rodinnou Fillioux, jejíž příslušníci si předávají pozici master-blenderů z generace na generaci, a zajišťují tak kontinuitu značky na špičkové úrovni.

* Jste s prodeji vašich produktů na českém trhu spokojeni, máte ještě potenciál růst?

Určitě, ochota konzumentů utrácet za kvalitní zboží je stále větší a s přibývajícími zkušenostmi dokážou docenit kvalitu, kterou nabízíme. Je ale pořád třeba mít na paměti, že prodeje super prémiových značek alkoholu jsou tu ve srovnání se standardem stále marginální. V České republice se za rok prodá více než dvacet dva milionů lahví vodky, z toho ale super prémiových značek, mezi které paří i naše Belvedere Vodka, se prodá jen padesát jedna tisíc lahví. Potenciál růstu je tu tedy pořád, a velký. •

bitcoin_skoleni

O autorovi| Klára Donathová, donathova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?