Menu Zavřít

Luxus má vystaráno

1. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Prezentace exkluzivního zboží se bude za rok zřejmě konat v české metropoli

Valčíky, monumentální paláce, kostely a široké bulváry, kavárny s nezaměnitelnou atmosférou a také proslulý Sachrův dort. To vše proslavilo rakouskou metropoli Vídeň. Nikdy ale toto město nebylo spojováno s módou a ani do něho nesměřovaly koupěchtivé davy. Přesto se Vídeň stane místem, které se už brzy bude moci pochlubit největší koncentrací prestižních módních značek. V polovině listopadu se totiž sjedou do vídeňského Hofburgu zástupci zhruba šedesáti světových luxusních značek, od výrobců oděvů a obuvi, přes klenotníky a producenty prestižních automobilů až po management nadstandardních hotelů, developerů luxusních rezidencí a finančních institucí. V příštím roce by měla být podobná událost v Praze. Připravované akce svědčí o tom, že luxus je celosvětově na vzestupu.

Luxus jsou emoce.

Organizátoři vídeňské události Luxury, please tvrdí, že se celosvětově zvyšuje zájem o luxusní zboží. „Není žádným tajemstvím, že luxusní zboží je ve fóru. Lidé se s ním rádi ukazují a ctí ho,“ domnívá se Gerhard Krispl, ředitel Luxury, please. A dodává, že luxus se týká nejen drahých věcí, ale i kvality a tradice. „Jde o produkty, které budí emoce,“ říká Krispl, jenž výstavu a prezentaci vymyslel. „Chtěl jsem dostat značkové zboží z nejrůznějších oborů pod jednu střechu a prezentovat je,“ přibližuje svůj plán, který přirovnává k mistrovskému fotbalovému utkáním.
„Když sestavíte jedenáctku ze špičkových hráčů, budete mít vyprodaný stadion nabitý emocemi. Každý fanoušek se chodí podívat na svého oblíbeného hráče,“ tvrdí Krispl. Podobně na tom prý budou i návštěvníci Hofburgu. Někdo zavítá do Vídně kvůli poslednímu modelu automobilu Maybach, jiného zase přitáhnou návrhy Giorgia Armaniho. Organizátoři Luxury, please si představovali, že osloví výhradně zástupce prestižních značek, nikoli neznámé výrobce. „Výjimkou by však třeba mohl být nějaký mladý a zajímavý umělec,“ tvrdí Krispl.
Za místo prvního ročníku výstavy, která proběhne od 16. do 19. listopadu, zvolili vídeňský Hofburg. „Taková akce vyžaduje místo s dlouholetou tradicí a Hofburg je jedna z nejkrásnějších světových památek,“ říká Krispl. Náklady na celou událost se pohybují kolem jednoho milionu eur. Ředitel Luxury, please však odmítá, že by šlo o běžný veletrh, na kterém se bude prezentovat více oborů. „Existují různé veletrhy s různými druhy zboží, ale ve Vídni půjde především o zážitek,“ vysvětluje. Podle předběžných odhadů by mělo každý den navštívit tuto akci v Hofburgu pět až sedm tisíc lidí.

Překonat nedůvěru.

Gerhard Krispl přiznává, že příprava výstavy, na které pracují tři lidé, byla velmi náročná. „Rok a půl jsme na ní bez přestávky pracovali. Procestovali jsme celý svět. Mnohokrát jsme byli odmítnuti. Nebylo jednoduché překonat nedůvěru. Nakonec s námi ale začalo spolupracovat několik desítek firem,“ říká. V současné době již svou účast přislíbilo šedesát světových značek, patří mezi ně například Versace, Bentley, Mont Blanc, Porsche, American Express, vídeňský Hotel Imperial nebo Lamborghini. Různorodé portfolio vzniklo na základě mezinárodních analýz. První prezentace projektu Luxury, please proběhla před dvěma týdny ve francouzském letovisku St. Tropez. Druhý ročník výstavy prestižních světových módních značek by měl být příští rok v Praze. Konečné rozhodnutí by mělo padnout ve druhé polovině listopadu. Zástupci Luxury, please již vytipovali vhodná místa, kde by se akce mohla uskutečnit. Bude-li česká metropole skutečně hostitelkou „sjezdu“ luxusních módních značek, uspořádá ho sdružení Czech Top 100. „Sdružení rozšiřuje své aktivity i do zahraničí. Společnost Luxury, please nás oslovila a máme za úkol komunikovat s podnikatelskou a manažerskou komunitou v Česku,“ říká Jan Struž, předseda Czech Top 100. „Podepsáním memoranda se sdružení stalo exkluzivním partnerem Luxury, please pro letošní a příští rok. V letošním roce budeme organizovat prezentaci vídeňského veletrhu luxusního zboží v Praze,“ upřesňuje Struž.

Češi na prezentaci.

Již letos se ale některé české firmy budou moci ve Vídni přímo prezentovat. „Jednáme například s firmou Moser, s mistry kulinářského umění i s módními návrháři,“ říká Struž. A dodává, že se luxus týká nejen drahých věcí, zlata a diamantů, ale i vkusu, elegance, exkluzivity a nápadu. „Myslím, že Češi umí překvapit,“ konstatuje předseda sdružení Czech Top 100. Odvětví luxusního zboží v poslední době globálně prosperuje, a to jako žádné jiné. „Větší příjmy a kupní síla umožnily, že si dříve nedostupné luxusní zboží může dovolit širší skupina lidí. Prestižní módní značky jsou dostupnější,“ tvrdí Gerhard Krispl, ředitel Luxury, please. Z letošního World Wealth Reportu, který sestavily společnosti CapGemini/Merrill Lynch, vyplývá, že v minulých letech se počet světových milionářů zvětšil o 7,3 procenta, takže jich je 8,7 milionů a hodnota jejich společných aktiv přesahuje 33,3 bilionu dolarů. Zejména oživení globální ekonomiky je zdrojem poptávky po značkových kabelkách, hodinách, klenotech a dalším zboží. V loňském roce tržby z prodeje luxusního zboží narostly na 135 miliard eur, přičemž v roce 2000 byly jen 80 miliard eur. Z údajů zveřejněných Financial Times vyplývá, že se v loňském roce tržby i zisk v odvětví luxusního zboží zvýšily o desítky procent. Boom zažívá většina zemí. Mezi vzkvétající trhy ale patří především Čína. Zatímco většině západních průmyslových firem konkurují levné čínské výrobky, u luxusního zboží je tomu naopak: francouzští, italští i švýcarští výrobci masivně vyvážejí do Číny. Velká důvěra zákazníků však pomáhá i rostoucímu prodeji v USA, zejména v teplejších oblastech, kam se před zimou uchylují bohatí Američané z velkých měst. Pozadu ale nezůstává ani Evropa.

Druhý sedmihvězdičkový hotel.

Letos bude otevřen první evropský superluxusní hotel se sedmi hvězdičkami, Town House Galleria v pompézní milánské Galerii Vittoria Emanuela, což je elegantní nákupní středisko mezi divadlem La Scala a milánským dómem, bude mít asi třicet apartmá a obrovský počet obsluhujících, kteří se budou starat o hosty. Milánský hotel bude druhým sedmihvězdičkovým hotelem na světě vedle dubajského Burj Al Arab. Na rozdíl od dubajského hotelu je však malý a ve městě. Vlastní ho italská skupina Italian Town House, která již provozuje několik malých hotelů v Milánu a Turínu. Podle Financial Times analytici banky HSBC očekávají, že v letech 2004 až 2009 se ve Spojených státech tržby z prodeje luxusního zboží a luxusních služeb budou zvyšovat o dvanáct procent ročně. Celosvětově se mají zvýšit o devět procent. Své výhledy na letošní rok již zlepšilo několik společností včetně firem LVMH, PPR, Cartier, Mont Blanc či Coach a díky prognóze větších zisků se rozhodly otevřít nové obchody jak ve vyspělých, tak v rozvíjejících se ekonomikách. Společnost Hermés v posledních pěti letech zdvojnásobila svoji účast na trhu Spojených států a v příštích pěti letech ji plánuje ještě zdvojnásobit. Výrobce luxusních kabelek Vuitton hlásí, že zájem o kabelky je již v Číně téměř stejný jako v Japonsku. Firma má v Číně dvanáct obchodů a letos chystá otevřít další tři. Také Gucci chce v tomto roce otevřít tři obchody v Číně a zvýšit tak jejich počet na jedenáct. Plánuje také vstup na Ukrajinu.

MM25_AI

Zajímá to i banky.

Trendy v oblasti luxusu zajímají i společnosti, které bychom s tímto odvětvím dříve nespojovali. Firma American Express se též účastní projektu Luxury, please a publikovala studii 21st Century Living, která se zabývá budoucností luxusního zboží a služeb. Analýzu vypracovala londýnská prognostická společnost Future Laboratory a vychází z rozhovorů se stovkou odborníků, kteří působí ve světě módy, kulinářství, cestování a designu. Analýza odhaluje, že zákazníci se zájmem o luxusní zboží čím dál víc utrácejí peníze netradičně. To znamená, že výrobci budou muset změnit způsob, jímž nabízejí své výrobky, a zároveň rozšířit svou značku i do nových odvětví. „Chování zákazníků se mění, už nestačí jenom vyrábět skvělý výrobek,“ tvrdí Massimo Quarra, regionální ředitel společnosti American Express pro Evropu, Blízký východ a Afriku.

Expanze do nových oborů.

Další zástupce American Express potvrzuje jeho názor. „Samotný výrobek, přestože je neobvyklý nebo luxusní, již neuspokojuje. Zákazníci luxusního zboží požadují unikátní a speciální zážitky, které jsou součástí jejich interakce se značkou,“ říká George Frey, šéf rakouské pobočky. Lze tedy očekávat, že se zvýší poptávka například po hotelech, jejichž provoz budou doplňovat nadstandardní služby. Budeme též svědky toho, že prestižní módní značky začnou pronikat do oborů, které dříve nebyly jejich doménou. Zákazníci luxusního oděvního domu Hermés budou moci poobědvat ve stejnojmenné restauraci a s nákupy je odveze domů speciální „taxislužba“ Hermés. Podle zástupců American Express studie 21st Century Living nejvíc překvapila tím, že stejné trendy je možné vysledovat v odvětvích, které spolu nesouvisejí. Provozovatel restaurací Heston Blumenthal sdělil, že jeho zákazníci se víc zajímají o životní prostředí a o sociální problematiku. Obdobně se vyjádřil i módní návrhář Giorgio Armani nebo designér nábytku Ron Arad. Architekt Jun Aoki, manažer hotelového řetězce Ritz-Carlton Simon Cooper a designér Marcel Wanders se shodli na tom, že roste poptávka po individuálním zážitku. V tomto ohledu ale narážejí producenti luxusního zboží na problém. Zájem o zboží na zakázku lze totiž obtížně skloubit s globální expanzí, která i pro výrobce luxusních značek znamená, že nabízejí po celém světě téměř identické zboží. Přesto se prestižní módní značky nemusejí o svou existenci obávat.

  • Našli jste v článku chybu?