Novinka německé automobilky nezklame ani kvalitou, ani cenou Pokud jste minulý týden navštívili pražskou výstavu Autoshow 2002 a zastavili se u stánku společnosti Audi, věřím, že mnohým z vás "spadla čelist". Ani já nebyl výjimkou. Ohlášenou premiéru pro ČR si zde totiž odbývala nová vlajková loď - model A8.
Novinka německé automobilky nezklame ani kvalitou, ani cenou
Pokud jste minulý týden navštívili pražskou výstavu Autoshow 2002 a zastavili se u stánku společnosti Audi, věřím, že mnohým z vás „spadla čelist“. Ani já nebyl výjimkou. Ohlášenou premiéru pro ČR si zde totiž odbývala nová vlajková loď - model A8.
Jak je na první pohled vidět, základní filozofie při navrhování, konstrukci a výrobě nejluxusnějších limuzín se u Audi po léta nemění. Cílem německých inženýrů bylo vždy vyrobit pozoruhodně dynamický a luxusní automobil propracované konstrukce, a to s využitím pevných a zároveň velmi lehkých materiálů i nejmodernějších elektronických systémů. O své výjimečnosti dává Audi A8 vědět hned na první pohled. Čisté linie karoserie nemusejí šokovat lacinými designérskými výstřelky a přesto je každému jasné, že před ním stojí opravdová čtyřkolová osobnost s velkým „O“. Jemně klínovitá silueta, dlouhá štíhlá příď a výrazně zešikmené čelní sklo, jen pozvolna klesající křivka střechy od C-sloupku karoserie, zřetelné kontury zadní části vozu, povytažené lemy podběhů velkých kol s nízkoprofilovými pneumatikami, krátké převisy karoserie. Všemi těmito stylistickými prvky nová „á-osmička“ jasně naznačuje, že jí vitalita rozhodně nebude scházet.
Prostor a komfort
Celkem 5,05 m dlouhá, 1,89 m široká a 1,44 m vysoká limuzína nabízí ve svém mimořádně prostorném interiéru komfort nejvyšší třídy. Na první pohled je patrná maximální péče, kterou tvůrci vozu věnovali každému detailu. Pracoviště řidiče je ergonomicky výborně propracované. Poměrně malý čtyřramenný, kůží obšitý volant s tlačítky pro ovládání řady systémů je ve všech směrech nastavitelný a perfektně padne do ruky. Masivní středová konzole ještě více umocňuje sportovní atmosféru uvnitř vozu. Do sériové výbavy patří také elektricky nastavitelná sedadla s aktivními opěrkami hlav, která umožňují dokonalé držení těla. Na přání může zájemce zvolit sportovně nebo komfortně přizpůsobená sedadla, u nichž lze elektricky nastavovat i úhel horní části opěradla tak, aby zaručovalo opravdu maximální pohodlí. Všechna sedadla je navíc možné vybavit elektricky nastavitelnou bederní opěrkou a pamětí. Pro nové Audi A8 jsou připraveny dvě klimatizační jednotky. Základem je dvouzónová klimatizace, která dovoluje individuální nastavení teploty pro levou a pravou polovinu vozu zvlášť. Do řídicího okruhu této klimatizace je zařazený senzor, který vyhodnocuje úhel dopadajících slunečních paprsků a vlhkost vzduchu. Náročnější zákazníci mohou zvolit novou čtyřzónovou klimatizační jednotku. Ta díky dalším výdechům v zadní části vozu dovoluje i pasažérům na zadních sedadlech individuálně nastavit preferovanou teplotu. Komfort, nabízený automatickými klimatizačními jednotkami, může ještě zvýšit na přání dodávané střešní okno se solárními články. Ty i v případě zaparkovaného vozu dodávají energii ventilačnímu systému, takže interiér je stále dobře provětrávaný čerstvým vzduchem.
Audio, komunikace a zábava na čtyřech kolech
Pro nové Audi A8 je připravena celá škála vysoce kvalitních audiosystémů, které mají integrovaný CD měnič. Maximálně kvalitní poslech zaručuje na míru postavený systém BOSE Surround Sound s pětikanálovým zesilovačem, který v interiéru Audi A8 vytvoří prostředí koncertní síně. Rozhraní MMI propojuje kromě audiosystémů také navigační systém s DVD přehrávačem. Operační paměť navigačního systému má mimořádnou kapacitu dat. Audi A8 je prvním vozem na světě, který může být vybavený technologií bezdrátového sluchátka telefonu. Tzv. Bluetooth technologie umožňuje nejenom bezdrátovou komunikaci mezi sluchátkem a pevnou částí telefonu, ale i výměnu dat z přenosného počítače. Celou řadu systémů a zařízení, sdružených prostřednictvím rozhraní MMI (Multi Media Interface), lze ovládat hlasem. MMI je jakési řídící centrum vozu a jeho ovládání je v mnohém podobné práci s počítačem. Všechny pokyny řidič zadává, resp. potvrzuje pomocí masivního otočného knoflíku na středovém tunelu, kolem kterého jsou seskupeny čtyři řídicí tlačítka. Ve „druhém sledu“ jsou pak kolem multifunkčního knoflíku umístěny po jeho levé a pravé straně dvě řady tlačítek, aktivujících přímo konkrétní funkce či systémy. Umístění a uspořádání celého „terminálu“ MMI je zvoleno tak, aby všechna tlačítka byla v pohodlném dosahu ruky řidiče. Druhým klíčovým komponentem rozhraní MMI je velkoplošný barevný displej s úhlopříčkou o velikosti 7 palců. Ten je umístěný uprostřed palubní desky, kde na něj má řidič perfektní výhled. Pokud není systém MMI aktivován, je displej ukrytý za dřevěným obložením palubní desky. Audi A8 nabízí dlouhou škálu vyspělých elektronických prvků a systémů, které zpříjemňují a usnadňují práci řidiče a zvyšují komfort cestování. Jde například o inovativní identifikační systém, který díky speciálnímu klíči s čipem „rozpozná“ už na dálku řidiče a odblokuje zámky dveří, nebo systém, kterým se po zmáčknutí jediného tlačítka nastaví celý interiér vozu podle konceptu, uloženého v paměti právě pro toho kterého řidiče, či zařízení pro udržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucích vozidel.
Bezpečnost především
Nové Audi A8 je vybaveno komplexním systémem bezpečnostních prvků. Řidič a jeho přední spolujezdec jsou např. chráněni nově vyvinutými čelními airbagy, které se po aktivaci naplňují ve dvou stupních v závislosti na druhu a intenzitě nárazu. Do boků opěradel všech krajních sedadel jsou začleněny boční airbagy, horní část těla všech pasažérů chrání také průběžné hlavové airbagy, které po naplnění kryjí prakticky celou oblast bočních oken. Systém senzorů umístěných ve struktuře vozu, který rozhoduje o aktivaci airbagů, zároveň v případě těžší havárie zapíná výstražné osvětlení, vypíná přívod elektrické energie a paliva do motoru, uvolňuje zámky dveří a rozsvěcuje osvětlení interiéru. Audi A8 je vybaveno také aktivními opěrkami hlav. Ty se v případě nárazu zezadu ve zlomku sekundy posouvají směrem dopředu, takže opěrka je schopná dříve a účinněji zachytit hlavu pasažéra. Tím se výrazně snižuje riziko vážného poranění krční páteře.
Motory a dynamika
Audi A8 vyjíždí na automobilový trh se dvěma zážehovými motory, přičemž v obou případech jde o vidlicové osmiválce s pěti ventily na jeden válec. Základním agregátem je osmiválec V8 o objemu 3,7 l a výkonu 206 kW/280 k, vrcholem nabídky je osmiválec V8 o objemu 4,2 l a výkonu 246 k/335 k. Výkony obou motorů představují nárůst o 14,5 kW/20 k, resp. 18 kW/25 k oproti parametrům stejných motorů používaných v modelech Audi A8 předchozí generace. Maximální točivý moment motoru 3.7 V8 činí 360 Nm při 3750 min -1, osmiválec 4.2 V8 se chlubí točivým momentem hodnoty dokonce 430 Nm při 3500 min -1. Mohutný točivý moment je zárukou velmi dobrých dynamických vlastností - výkonnější Audi A8 4.2 s pohonem všech kol quattro zrychluje z 0 na 100 km/h během pouhých 6,3 s, což je dynamika srovnatelná s nejlepšími čistě sportovně laděnými vozy, model s motorem 3.7 V8 ke stejnému výkonu potřebuje jenom o sekundu více času. Stylisté a konstruktéři se rozhodli podpořit sportovní image nové limuzíny Audi A8 mj. i tím, že motory už nejsou decentně ukryté pod plastovými kryty, jako u předchozí generace, ale vše - sací potrubí, indukční cívky a celá hlava vál
ců - je hrdě vystaveno pěkně na očích. Oba motory V8 dostaly pětiventilovou techniku se systémem variabilního časování sacích ventilů. Pro každou řadu válců motoru V8 je k dispozici jedna vačková hřídel ovládající sací ventily. Díky speciální konstrukci s hydraulicky ovládaným napínacím mechanizmem lze měnit volnou délku rozvodového řetězu mezi vačkovou hřídelí ovládající sací a výfukové ventily v závislosti na otáčkách motoru. To způsobuje relativní natáčení vačkové hřídele sacích ventilů vůči klikovému hřídeli, a to v rozsahu 22 úhlové stupně u motoru 4.2 V8, resp. 13 stupňů u motoru 3.7 V8. Systém natáčení vačkových hřídelí sacích ventilů je řízen elektronickou jednotkou, která propočítává celou řadu parametrů tak, aby motor měl v průběhu celého spektra otáček co nejlepší zátah a zároveň byla zaručena maximální čistota výfukových plynů i klidný chod při běhu naprázdno. Konstruktéři nového Audi A8 ctili zásadu, že vůz této třídy s tak dokonalými motory musí mít i patřičně osobitý „sound“. Decentní, ale přesto příjemně vzrušující sportovní zvuk osmiválců je vyladěný za pomoci celkem pěti tlumičů.
Nová šestistupňová převodovka tiptronic
Další novinkou pod kapotu je šestistupňová automatická převodovka tiptronic s „inteligentním“ systémem DSP a s možností zvolit sportovní režim. Díky rozčlenění převodové škály do šesti namísto obvyklých pěti nebo dokonce jenom čtyř stupňů umožňuje optimální využití výkonového potenciálu motorů. Přidáním šestého rychlostního stupně se celkový převodový rozsah zvýšil o 30 procent, což se pozitivně projevilo jak na dynamice jízdy, tak i na hospodárnosti provozu. Systém DSP, který dokáže respektovat individuálně preferovaný styl jízdy každého řidiče, je pečlivě naladěný, takže i přes přidání jednoho rychlostního stupně nedochází k nechtěnému opakovanému přeřazování v situacích, kdy méně vyspělé automatické převodovky nedokážou rozhodnout, který rychlostní stupeň je pro danou jízdní situaci optimální. Novinkou Audi A8 je na přání dodávané manuální ovládání převodovky pomocí tlačítek pod volantem.
Stálý pohon všech kol
Všechny verze nové řady Audi A8 jsou standardně vybaveny pohonem všech kol quattro, který zaručuje dokonalý přenos hnacích sil od motoru na vozovku za všech podmínek. Díky tomu je zaručena nejvyšší míra bezpečnosti a stability a zároveň může řidič vychutnávat velmi dynamickou jízdu. O optimální rozdělování výkonů, přenášených na jednotlivá kola, se v případě vozů Audi A8 s podélně uloženými motory V8 stará mezinápravový diferenciál Torsen se šnekovým soukolím a samosvornou charakteristikou. Za normálních okolností se výkon rozděluje mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, za určitých okolností však může až 75 procent výkonu mířit k jedné z náprav.
Výkonná brzdová soustava
Nové limuzíny Audi A8 jsou vybaveny bohatě dimenzovaným brzdovým systémem - vpředu má Audi A8 kotoučové brzdy o průměru 360 mm s plovoucími třmeny, průměr zadních disků činí 310 mm a také vzadu jsou plovoucí třmeny. Do brzdového systému jsou standardně zařazeny elektronický stabilizační systém ESP 5.7, protiblokovací systém ABS, protiprokluzové zařízení ASR, elektronický dělič brzdných sil EBV, elektronická závěra diferenciálu EDS a brzdový asistent.
Hodně peněz za hodně muziky
Je toho mnoho, co nové Audi A8 nabízí, jen pouhý výčet a krátký popis všech systémů by vydal na několik stran. Rád bych na tomto místě zmínil alespoň několik novinek jako například tempomat, který pracuje v rozsahu rychlostí 30 až 200 km/h a navíc dokáže udržovat určenou vzdálenost za před vámi jedoucím vozidlem. Novinkou je také systém monitorování tlaku v pneumatikách a příplatkový systém PAX, který umožňuje jízdu na prázdných pneumatikách až na vzdálenost 200 km při rychlosti 80 km/h nebo nový systém zavěšení kol a adaptabilní pneumatické pérování s možností nastavení světlé výšky vozu. Neměli bychom také zapomenout na koncová světla z LED diod, adaptivní přední světlomety, elektromechanickou parkovací brzdu, která usnadňuje rozjíždění do kopce. Nebo systém, který hlídá stav akumulátoru a v případě nízkého napětí při delším odstavení vozidla automaticky na několik sekund odpojí některé méně důležité systémy. Za takovou „haldu“ nových materiálů, technologií a systémů však hodně zaplatíme, základní cena nového Audi A8 quattro s motorem 3.7 V8 totiž činí 2 260 000 Kč, model s motorem 4.2 V8 se prodává od 2 460 000 Kč. Inu, luxusní auto - luxusní cena.
Do výstavby nového závodu investovala Audi přes 300 mil. eur.
FOTO: ARCHIV
O své výjimečnosti dává „Á osmička“ vědět na první pohled.
FOTO: ARCHIV
Zřetelné kontury zadní části vozu, povytažené lemy podběhů kol s nízkoprofilovými pneumatikami.
FOTO: ARCHIV
Středová konzole a masívní věnec volantu umocňují spontánní atmosféru uvnitř vozu.
FOTO: ARCHIV