Že mají jachty svůj vlastní heliport, je v dnešní době už relativně běžné. Lidé z italské společnosti Lazzarini Design Studio, která se jejich navrhováním zabývá již hezkou řádku let, si toho jsou dost dobře vědomi, proto se rozhodli svůj nejnovější koncept plavidla pro skutečné zbohatlíky posunout ještě o úroveň dál. A tak vznikla Saturnia – projekt 100 metrů dlouhé luxusní lodě o pěti palubách s vlastním přístavem.
Nutno podotknout, že slovo „vznikla“ je vlastně trochu nadčasové. Loď totiž zatím existuje pouze na papíře. Aby se stala skutečností, musí se najít někdo, kdo za ni bude ochoten zaplatit rovných 350 milionů dolarů, tedy v přepočtu nějakých 7,5 miliardy korun. A to není zrovna málo. Na druhou stranu, málo není ani všeho toho přepychu, kterého se mu za tyto peníze dostane.
Celá jachta bude zhotovena ze suchého uhlíkového vlákna. To je sice dražší než běžné, tedy vlhké uhlíkové vlákno, zato však o zhruba 70 procent lehčí a zrovna tak pevné. Použitá technologie zajistí, že zmíněné plavidlo bude vážit přibližně polovinu toho, co jiné rozměrově srovnatelné jachty vyrobené z hliníku, železa či oceli, tvrdí dle webu CNN sami designéři.
Díky menší hmotnosti bude loď rovněž přirozeně o dost „živější“. Hybridní pohonná jednotka složená z dvojice dieslových motorů a centrálního elektronického systému s vodní tryskou se zapříčiní o to, že bude moci plout rychlostí až 30 uzlů, respektive 55 kilometrů v hodině. To je o poznání víc, než na kolik to „vytáhne“ Solaris, nová jachta ruského bohatýra Romana Abramoviče, potažmo Y721 – dosud nepojmenované plavidlo stavené nizozemskou společností Oceanco pro zakladatele Amazonu Jeffa Bezose.
Výroba zabere dva a půl roku
Na palubu, respektive paluby Saturnie, jejíž tvar zaujme především svými ostrými hranami, se dle designového studia Lazzarini vejde dvacítka hostů a stejný počet obslužného personálu. Loď bude disponovat několika bazény, dvojicí výsuvných teras s proskleným dnem, které vytvoří v trupu prostor pro zmíněný přístav, a pochopitelně také heliportem.
Co se interiéru týče, jeho podobu sice návrháři v rámci zveřejněného konceptu už také odhalili, zároveň ale dodávají, že je potřeba ji brát s velkou rezervou. Bude totiž nakonec záležet na majiteli Saturnie, jak moc si bude chtít jednotlivé paluby přizpůsobit k obrazu svému.
Jak dodává CNN, navzdory vyšší ceně budí nejnovější počin vycházející z pera římských designérů velký zájem veřejnosti. Ti tak oprávněně doufají, že správná otázka týkající se nalezení kupce nezní „jestli se tak stane“ jako spíše „kdy“. Jedno je každopádně jisté už nyní – až k tomu dojde, bude týmu Lazzarini Design Studio trvat přibližně dva a půl roku než jachtu existující doposud v realitě ryze virtuální převede i do té fyzické.
Boháči zbohatli a začali utrácet
Že by sehnání potenciálního majitele zbrusu nové Saturnie opravdu nemuselo být až tak těžké, dokládají i statistiky. Zájem o podobné jachty je navzdory, nebo právě díky pandemii aktuálně natolik velký, že loděnice de facto nestíhají. Ve druhém kvartálu loňského roku se jich podle údajů poradenské společnosti VesselsValue prodalo celosvětově na 78 kusů. V létě to však bylo už sto čtyřicet šest, na podzim sto šedesát sest a během letošní zimy dokonce hned 219 kusů.
„Získat slot, aby vám v docích postavili novou loď, je nemožné. Loděnice jsou kompletně zabookované,“ okomentoval v květnu pro agenturu Bloomberg analytik zmíněné firmy Sam Tucker. Dle agentury má na tom zásluhu především fakt, že většina dolarových miliardářů, pro něž jsou tato plavidla zpravidla vyráběna, v průběhu uplynulého roku zbohatla a nyní přišel čas začít vydělané peníze zase utrácet.