Menu Zavřít

Luxusní bydlení? Chybí

23. 1. 2008
Autor: Euro.cz

Nabídka luxusního bydlení není dostačující, říká ředitel investic v Ceres Group

Od vstupu České republiky do Evropské unie se poptávka cizinců po luxusních rezidenčních nemovitostech enormně zvyšuje. Dokládá to i razantní meziroční nárůst. Zájem cizinců o bytové objekty - ať už za účelem investic či za osobním záměrem - zajišťuje českému nemovitostnímu trhu stabilní přísun kapitálu a nových investic. O současné situaci nejdražších bytových projektů na českém trhu hovořil týdeník EURO s Gregem Gibbem, ředitelem pro investice společnosti Ceres Group, která v tuzemsku působí od roku 2004.

EURO: Na český trh jste vstoupili před třemi lety. Jaké byly počátky vašeho podnikání? Můžete porovnat, jak se od té doby změnila situace v oblasti luxusních nemovitostí? GIBB: V průběhu posledních čtyř let nemovitostní trh v České republice neustále posiluje. Se vzrůstající poptávkou ze strany zahraničních investorů stoupají celkové investice a všeobecná důvěra v Český trh, ale stále je zde vidět nedostatek nabídky luxusních prostor, jež by odpovídaly evropskému standardu. Začínali jsme jako společnost, která podporovala služby pro nemovitostní transakce, ale brzy jsme objevili, že místní realitní kanceláře nebyly dostatečně flexibilní pro potřeby zahraničních klientů. Byla zde poptávka, kterou místní služby uspokojivě nenaplňovaly. Proto jsme postupně rozšířili servis a nabízíme kompletní asistenci cizincům při nákupu nemovitostí, ať už pro vlastní potřeby nebo pro obchodní účely.

EURO: Můžete odhadnout, kam se bude český trh s realitním přepychem ubírat? GIBB: Po luxusním trhu rezidenčních nemovitostí panuje v Česku stále velký hlad. Nedostatek nabídky neúměrný poptávce v sobě skrývá velký potenciál pro další roky. Je to jedna z oblastí na českém nemovitostním trhu, která ještě není saturována. Ceny luxusního bydlení v Praze jsou okolo 200 tisíc korun za metr čtvereční. V porovnání se západními destinacemi, kde ceny luxusních nemovitostí se pohybují okolo 300 až 400 tisíc korun za metr čtvereční, je tedy Praha stále levná. Odhaduji, že v horizontu čtyř pěti let to bude běžná cena i v České republice.

EURO: Kdo tvoří vaši klientelu? GIBB: Naší cílovou skupinou jsou mezinárodní investoři. Až sedmdesát procent klientů pochází z Velké Británie a Irska. Zbytek tvoří převážně občané ze Spojených států amerických a z Ruska. Typickým klientem Ceres Group je majitel třiceti až čtyřiceti nemovitostí po celém světě hledající nové příležitosti pro rozšíření svého portfolia i v Praze. Společnost také spolupracuje s několika jednotlivými investory, kteří zakládají mezinárodní realitní portfolia. Většina transakcí našich klientů je uskutečňována na poli rezidenčních nemovitostí, které jsou nejvíce populární. Nejčastější důvod nákupu nemovitostí jsou investice, které se díky cenovému růstu neustále zhodnocují… Zájem o luxusní nemovitosti začínají projevovat i Češi, kteří si díky rostoucí ekonomické úrovni mohou dovolit zvyšovat požadavky a přibližovat se evropskému standardu luxusního bydlení. V současné době tvoří česká klientela přibližně deset procent naší klientely.

FIN25

EURO: A jaké lokality jsou nejvíce žádané? GIBB: Praha je kromě statutu hlavního města unikátní svou pověstnou architekturou, jež z ní činí atraktivní turistickou destinaci přitahující zahraniční investice. Praha má v rámci středoevropského kontextu pověst nejvíce bezpečného a solidního místa pro investice, proto když se zahraniční investoři rozhodnou investovat ve střední Evropě, zpravidla zamíří nejdříve do Česka. Co se týče jednotlivých lokalit v rámci české metropole, poptávka po bytech v luxusním segmentu se soustřeďuje převážně na centrum města, a to zejména na tradiční rezidenční lokality. Jedná se o rekonstruované objekty na Starém Městě, Malé Straně, Vinohradech nebo o novostavby v jiných zajímavých místech s dobrým výhledem na pražské panorama. Zpravidla jde o typické městské domy s výborným dopravním spojením a zajištěným parkováním. Také vilové oblasti na prestižních adresách Prahy - jako jsou Hanspaulka, Ořechovka, Baba, Vinohrady nebo Trója - jsou u takové klientely velmi žádány. Obecně však záleží na osobním vkusu a specifických požadavcích každého klienta; každá národnost má své specifické požadavky na styl bydlení. V posledních osmnácti měsících jsme rovněž zaznamenali rostoucí popularitu v rekreačních horských oblastech.

EURO: Chystá vaše společnost nějaké změny pro tento rok? GIBB: Snažíme se expandovat směrem na východ. Vedle Slovenska a Maďarska máme nové zastoupení v Gruzii a Arménii. Místní situace na trhu je asi tak srovnatelná se situací v České republice v období před osmi lety. Osobně odhaduji, že rozvoj těchto zemí bude mít daleko rychlejší tempo, než tomu bylo v Česku.

  • Našli jste v článku chybu?