Menu Zavřít

Luxusní kola pro bohaté

6. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Špičkový bicykl stojí jako solidní automobil. Bývá prošpikován „kosmickými“ technologiemi a po silnici letí i více než stokilometrovou rychlostí.

Toto nejnovější lehokolo AZUB lze pořídit za méně než 20 tisíc korun.

Autor: Azub

Nejdražší jízdní kola přijdou své majitele na více než čtvrt milionu korun. Jelikož váží pod sedm kilogramů, jedno „kilo“ přijde i na 40 tisíc korun. Takovou cenou se nemohou pochlubit žádné motocykly ani nejnovější model Ferrari! To by Scuderia Spider 16M musela stát přes 50 milionů korun.

Vládne karbon

Konstruktéři se pochopitelně nejvíce vyřádí na silničních speciálech, na nichž šlapou závodníci slavné etapové závody Tour de France či italské Giro. Již řadu let zde vládne ultralehký a tuhý i pohodlný karbon, jehož složení vláken se však neustále zdokonaluje. Z karbonových nanovláken se nedělají pouze „trubky“, ale též sedla, kliky k pedálům, zkoušejí se i převody. Je to prostě boj o každý gram, který ušetří síly jezdci.

Největší bombou letošní sezony je zřejmě elektronické řazení, jež má přinést další zlepšení komfortu jízdy. To je zatím v plenkách, stále se ještě vychytávají „dětské“ neduhy. I bez této revoluční novinky, kde se ceny zatím uvádějí od jednotek po desítky tisíc korun, však lze za top modely utratit statisíce korun. Například závodní Cervélo vítěze Tour de France Carlose Sastreho vyjde kolem 250 tisíc korun, za něž se dá koupit Škoda Fabia ve slušné výbavě. Zhruba stejně stojí inovovaný model S3, který jel letošní Giro, když ještě lépe sladil nejnovější požadavky na aerodynamiku, váhu, tuhost a pohodlí. Žádanou limitovanou sérii v designu s olympijskými kruhy představil v Pekingu Fabian Cancellara a získal s ní bronzovou medaili.

Přes 200 tisíc korun se šplhají i další velké značky jako Scott, Trek, Orbea či Specialized. Čeští producenti jsou k milovníkům kol přece jen milosrdnější. Letošní nejšpičkovější model firmy Author CA 7700 se prodává za necelých 120 tisíc korun, a to jsou všechny trubky z karbonu druhé generace a nechybí řazení nejvyšší řady Shimano Dura Ace. Při osazení rovněž špičkovými komponenty SRAM Red se ušetří šest tisíc korun.

Kolo ušité na míru

Nejenom oblek, ale též kolo se dá „ušít na míru“. Cyklistický „krejčí“ změří příslušné partie postavy a výsledkem je optimální geometrie rámu, která zvyšuje výkon a odstraňuje možné zdravotní problémy při nevhodném posedu, jako bývají bolesti v zádech či kolen. „Novinkou pro letošní sezonu je karbonový silniční monokok Cult CR3 vyvíjený naší společností. Jde o jediný monokok na světě, který lze na přání zákazníka vyrobit na míru,“ líčí jednatelka firmy Duratec Kateřina Duchková.

Karbon se začíná prosazovat po závodní branži i v turistické cyklistice. Karbonové rámy jsou lehké a pevné, takže síla vyvinutá na pedálech se dobře přenáší na pohyb kola. A cena se postupně dostává na přijatelnou úroveň. „Karbonové rámy a komponenty, to je jednoznačný trend v současné cyklistice. Veškerý vývoj se ubírá tímto směrem,“ tvrdí majitel výrobce kol 4ever Petr Brož. Velký zájem je hlavně o crossová kola, tedy jakési univerzály na silnici i do lehčího terénu. U horalů se stále více prosazují celoodpružené verze a hydraulické diskové brzdy. Celkově však očekává pokles prodejů. „Osobně odhaduji pokles prodeje zhruba o dvacet procent proti loňskému roku. Jedním z důvodů je zřejmě opatrnější přístup k nákupům kvůli kolotoči kolem hospodářské krize,“ zdůvodňuje.

Za dobrodružstvím s horalem

Pracně získané zkušenosti ze „silnice“ přebírají mladší odnože cyklistiky, jako jsou třeba stále populárnější horská kola. „Jízda na kole mě nebaví, anžto to jede pomalu a musí se šlapat,“ dobírá si mne s oblibou starý známý. Jenže právě to je ono! Co může být lákavějšího než projet se krásnou krajinou, vnímat vůni, barvy a zvuky v lese a na loukách a ještě se zadarmo nalokat čistého vzduchu? Ceny válečníků do terénu jsou mírnější než u elegantních silniček, třeba špičková značka Orbea, kterou jezdí nejlepší biker Julien Absalon, vyjde v celoodpruženém karbonovém top modelu kolem 145 tisíc korun i s nejdražšími součástkami Shimano XTR.

Horská „legenda“ Specialized s karbonovými a titanovými technologiemi však poskočí o 30 tisíc výše. Komu postačí pouze přední odpružení, „vystačí“ zhruba se sto tisíci korunami. Nejluxusnější authorácký „horal“ Introvert si říká o 110 tisíc korun a také překypuje karbonem a nejvyšší řadou řazení Shimano XTR a výbornou hmotností pod deset kilogramů. O stupínek níže, avšak za polovinu, stojí model Master. I když oproti Introvertu přibral kilogram, je také z karbonu a nemusí se stydět ani za doplňky.

Vyznavači opravdového adrenalinu mohou sáhnout po sjezdových speciálech s extrémními zdvihy, brzdami a pevností, které si poradí s každým sešupem i vnejnáročnějším terénu, samozřejmě s podmínkou patřičné technické vyspělosti jezdce. Klasika jménem Kona se dá pořídit v nejvyšší výbavě za 140 tisíc korun.

Na kole až k Mount Everestu

Kolo může být i prostředníkem k luxusní dovolené, na níž se bude dlouho vzpomínat. Rostoucí oblibě exotické cykloturistiky vycházejí vstříc i cestovní kanceláře, které vymýšlejí vskutku originální zájezdy do míst, kam by to nikdo nečekal. „Nárůst zájemců o cyklistické zájezdy se ročně pohybuje kolem 40 procent,“ říká manažerka CK Kudrna Marie Klementová. Pro klienty zvyklé na luxus přichystali biking kolem vyhlášeného horského střediska Kitzbühlu, při němž nechybí požitek z jízdy po horských loukách a salaších, ovšem že s ubytováním v tamním penzionu s bazénem a wellness centrem.

Poněkud exotičtější je expedice Přes hřebeny Himálaje, kde se vystoupá do horských sedel pět tisíc metrů nad mořem. Jde však o dobrodružství i pro méně zdatné jezdce. „Neslibujeme procházku růžovým sadem, ale ani vyčerpávající akci na hranici přežití. Celou dobu jedeme nalehko, bagáž a proviant se vezou v doprovodném voze, když dojdou síly, sveze i vás,“ ujišťuje Klementová. CK Adventura zase vezme milovníky do cyklistických bašt Francie či Itálie, kde objedete například tajemnou Bretaň nebo slunné Toskánsko. Vyrazit lze i na cyklojachtě po Chorvatsku nebo cyklolodi v Nizozemsku.

Metrosexuál ve stylu retro

Jízda na kole je stále více „in“ i ve městě, je zdravá a nezamořuje životní prostředí. Stále oblíbenější na městské popojíždění je styl retro. Moderní repliky starých designů kol i zcela neotřelé nápady jsou pohodlné i krásné a mají veškeré moderní vybavení, jako např. přehazovačku nebo odpružené vidlice. Naleštěné stroje, často s divokými vzory, připomínají choppery i klasická kola dob minulých. Nepřehlédnutelně se zaskví mezi šedavou záplavou „dělníků“ pouličních cyklostezek, jichž valem přibývá. Kompletní zasíťování chystá i „město aut“ Mladá Boleslav a v Praze leží na stolech stovky projektů, z nichž desítky kilometrů čeká brzká realizace. Nové cyklostezky povedou například ze Zbraslavi na Jarov, Seifertovu ulici propojí s Balabenkou a Freyovu ulici s Kyjským rybníkem.

Městský boom však zaznamenávají i skládací kola, naprosto odlišná od „skládaček“ u nás známých z předrevolučních dob. Luxusní provedení rovněž nevyjde levně, například nejdražší Dahon Jetstream XP, který nese přízvisko „Range Rover mezi skládačkami“, se zakulatil na 50 tisících. Na skládačku neobvykle nabízí přední odpruženou vidlicí i zadní tlumič od špičkové firmy German-A. „Ikspéčko“ však má navíc ještě 24 rychlostí díky systému SRAM Dual Drive, a proto s ním lze vyrazit i do kopců či rychlých sjezdů.

bitcoin_skoleni

Na kochání je lehokolo Pro cyklisty-pohodáře je speciálním zážitkem projížďka na tzv. lehokolu. Při jízdě se opravdu spíše leží než sedí a šlapky jsou umístěny vepředu místo řidítek. Ty jsou zase pod vámi. Zdá se to být složité, ale i méně zručný jedinec si to prý osvojí za pár hodin. Vystává ale otázka, proč tento zpočátku krkolomný výkon podstupovat. „Na lehocipedu sedíte v opravdové ergonomické sedačce s plnou oporou celých zad a vaše hmotnost je rovnoměrně rozložena na velké ploše,“ líčí majitel společnosti Azub Aleš Zemánek. Je vhodný zejména pro lidi trpící bolestmi páteře, poloha na lehokole zase přináší panoramatický výhled do krajiny. Škála modelů lehocipedů je široká a nechybí ani špičková MTB verze. Její cena začíná od 48 tisíc korun podle zvolených doplňků. A jaké další výhody tyto stroje přinášejí? „Dlouhodobé zkušenosti a některé vědecké výzkumy potvrzují, že nepřirozená poloha a úzké sedlo mohou způsobit nejen trnutí a mravenčení prstů na rukou, ale dokonce i impotenci,“ dodává Zemánek na adresu „sedokol“. Pro extra pohodlné a kolachtivé sportovce konstruktéři stvořili na první pohled normální bicykl, ale s nenápadným elektromotorkem. Skalní bikeři to považují za zvrhlost, méně trénovaným jedincům však vrnící pomocník přidává na výkonu a sebevědomí. Především ve stoupáních může stačit vyježděnějším borcům, a když dojde baterie, na rozdíl od skútru si konečně zašlape! Takto upravená kola se pochopitelně cenově liší, špičkový model „obra“ Giant, který vyrábí i závodní superkola, se prodává za zavádějící cenu necelých 35 tisíc korun. Luxus v detailech

Dokonalý zážitek z jízdy na vynikajícím kole ještě může umocnit správná volba doplňků. Klasické tachometry a mapy jsou již přežitkem, který převálcovaly GPS navigace v takových rozměrech, jež nebrání pohodlné orientaci, ale ani nepřekážejí. Nejlepší modely kombinují údaje o sportovním výkonu, trase i kondici. Garmin přichystal novinku Edge 705 za zhruba 13 tisíc korun, za které zobrazí na displeji srdeční tep, kadenci šlapání či převýšení. Výsledky lze díky bezdrátové technologii srovnávat a kolegy bez připojení k počítači.

  • Našli jste v článku chybu?