Janem Prokopem
Spojené státy i Evropa horko těžko zvládají otřesy na finančních trzích. Jak se v takové době daří výrobcům značkových a luxusních produktů? „Krizi nepociťujeme. Ještě se mi nestalo, že by někdo kvůli situaci na finančních trzích zakázku na hodinky odřekl. Pro velkou část našich klientů představují takové výdaje spíše menší položku rozpočtu. Navíc mnozí z nich současné finanční turbulence řeší a chronometr na míru je způsob, jak si udělat radost,“ říká Jan Prokop, spolumajitel společnosti Elton hodinářská, která je tradičním českým výrobcem náramkových hodinek značek Prim a Spartak.
EURO: Prim patří k nejznámějším českým značkám. Kdy vlastně započala výroba vašich dnes už tradičních hodinek? PROKOP: V roce 1949 založil šternberský producent budíků značky Prim v Novém Městě nad Metují pobočný závod, který byl pověřen zavedením výroby náramkových hodinek. To se podařilo a v roce 1954 byly na trh uvedeny první československé náramkové hodinky. Tenkrát ještě nesly značku Spartak, ale od roku 1958 se už prosadila značka PRIM. V roce 1969 se novoměstský závod pod názvem Elton osamostatnil a postupně se stal s roční výrobou až půl milionu kusů jedním z největších producentů náramkových hodinek na světě.
EURO: Dnes ale vyrábíte výrazně méně hodinek. Jak se Elton vyrovnal s poklesem výroby? PROKOP: Počátkem devadesátých let se naše produkce propadla o 85 procent. Polovinu totiž tvořily zbrojní zakázky, které velice rychle skončily, a další pokles zájmu o hodinky Prim souvisel s rychlým otevřením trhu. V tuzemsku existoval hlad po zahraničním zboží – lidé se domnívali, že všechno ze zahraničí je lepší. Přizpůsobení a přechod z velkosériové k manufakturní výrobě trval Eltonu téměř deset let. Zásadní průlom znamenal v roce 2004 úspěch dvou limitovaných sérií hodinek s cenou přesahující 50 tisíc korun za kus a o rok později již přišla zakázka na první zlaté hodinky. Dnes vyrábíme asi 1500 hodinek ročně.
EURO: Primky bývaly levné hodinky. Jak jste přesvědčili zákazníky, aby za ně platily desetitisíce? PROKOP: Ve srovnání se zahraničím nejsou primky vůbec drahé. Například ceny našich zlatých hodinek na zakázku odpovídají sumám požadovaným švýcarskými producenty za sériové výrobky. Nemluvě o tom, že v našich hodinkách je dvakrát tolik zlata než v těch konfekčně vyráběných. Ale máte pravdu – první reakce byly opravdu překvapené. Naši zákazníci však rychle pochopili, že si nekupují sériový výrobek jako před dvaceti či třiceti lety, ale často naprostý originál. Navíc umíme navrhnout individuální hodinky i pro zákazníky s omezenějším rozpočtem. Například ceny originálních hodinek z nerezové oceli začínají u 30 tisíc korun.
EURO: Jaká klientela si dnes kupuje primky? PROKOP: Většina našich zákazníků stále pochází z Česka a Slovenska, i když příležitostně se objeví také zahraniční zájemce. Především vyrábíme pro přední české manažery, politiky a umělce. Všeobecně se ví, že jsme vyrobili originální náramkové hodinky pro českého prezidenta Václava Klause a také například pro španělského krále Juana Carlose a jeho ženu. Ty si u nás objednal jako speciální dárek úřad vlády a španělskému monarchovi je předával premiér Mirek Topolánek. Přitom si uvědomme význam takového daru: prokazuje totiž vysokou technologickou vyspělost darujícího státu. Na světě existuje jen asi osm zemí, které zvládly celou výrobu náramkových mechanických hodinek. A Česko k nim patří.
EURO: Elton vyrábí značkové výrobky. Existuje tedy na českém trhu i místo pro české značky, nebo je převálcují ty zahraniční? PROKOP: Určitě tu ten prostor je. Z mých zkušeností plyne, že roste skupina českých manažerů, kteří zkusili nejrůznější zahraniční produkty a nyní mají stále více chuť kupovat české výrobky, a vrací se tak ke svým kořenům. Tomu odpovídá i struktura našeho obratu: přibližně 80 procent tvoří právě solitéry z drahých kovů, jako je zlato, platina a nově i palladium.