Vysocí podnikoví manažeři často využívají vozů Opel Omega, jichž se letos v Česku prodalo 122 kusů. Většinu z tohoto množství tvoří právě nákupy pro vedení firem. Není divu – Omega představuje nejvyšší možný komfort, jaký dokáže Opel nabídnout. Je tak úspěšná, že ji v současné verzi automobilka vyrábí od roku 1994. Pro letošní rok sice obměnila dva tisíce dílů, většina těchto změn s výjimkou reflektorů s čirým krycím sklem, modifikované kapoty motoru a lehce odlišné zadní části, není na první pohled na vozu vidět.
Redakce týdeníku EURO testovala nejsilnější verzi Omegy – vůz s třílitrovým motorem o výkonu 155 kilowattů a se sportovním podvozkem. Představuje zhruba trojnásobek síly Škody Favorit. V maximální rychlosti automobil siláka nezapře, dokáže jet zhruba 240 kilometrů v hodině. O něco horší je to se zrychlením – na rychlost sto kilometrů zrychlí za 8,5 sekundy. Při předjíždění jsme museli na plyn stroje těžkého 1,7 tuny pěkně šlapat.
Přednosti Omegy však nejsou ve sportovních výkonech, ale v komfortu, který dokáže svému majiteli poskytnout. Ten řadí automobil do nejvyšších pater. Omega je s téměř pěti metry délky nejdelší ze všech opelů. Do vozu jsou sériově montovány vedle samočinné klimatizace senzory kvality vzduchu, které při znečistění vnějšího ovzduší inteligentně přepnou na uzavřenou cirkulaci. Omega má kromě toho aktivní opěrky hlavy a odemykání zavazadlového prostoru dálkovým ovládáním. O předních airbazích a elektrickém ovládání oken snad ani není třeba se zmiňovat.
K největším plusům automobilu patří nesporně velký počet prvků na palubní desce, které lze ovládat tlačítky na volantu, aniž by ho musel řidič jednou rukou pouštět. Prvním z nich je palubní počítač, který zobrazuje údaje na velkém displeji umístěném uprostřed desky vedle volantu. Vše lze přepínat tlačítkem umístěným na ovladači stěračů. Přímo z volantu je možné ovládat hlasitost rádia, magnetofonu a CD přehrávače. U CD lze dokonce volit melodii, jejíž číslo se objeví také na centrálním displeji.
Jaké má s Omegou zkušenosti Szilárd Alföldi, který ji používal jako služební vůz ve firmě Ikea? „Automobil je ideální na dlouhé cesty, pochválit lze měkkou komfortní jízdu a celkové pohodlí, říká. „Mezi nešvary, které se během tříletého provozu objevily, musím zmínit problémy s pravidelností otáček motoru, také se objevily potíže s elektrickou výbavou. Alföldi dodává, že občas nefungovalo ovládání oken. „Je třeba ale říci, že automobil používalo ve firmě Ikea více zaměstnanců, to vždycky přináší problémy s jeho údržbou, upozorňuje.
Opel tají, které další firmy patří mezi velké odběratele Omegy. „Vedení firmy to považuje za důvěrnou informaci, nechceme ukazovat karty konkurenci, říká Štefan Majtan z tuzemského zastoupení automobilky. „Lze pouze říci, že největšími zákazníky jsou autopůjčovny
- nákupy některých se pohybují v desítkách kusů. Majtan dodal, že Opel také nezveřejňuje slevy, které lze získat při takzvaných fleetech, tedy hromadných nákupech automobilů.