Dokáží si pohrát s naší náladou, navodit příjemné pocity, prodat nám něco, co jsme původně ani nechtěli koupit. Řeč je o interiérových vůních, které by neměly chybět v žádném luxusním bytě ani podniku.
Autor: LePatio
Vůně jsou tím prvním, co naše smysly zachytí, a tím posledním, co zapomenou. Mají své jisté místo v luxusních prodejnách, restauracích či fitness centrech, kde působí na naše podvědomí tak, abychom se uvolnili, utráceli a v budoucnu se rádi vrátili.
Stejně tak dokáží navodit pohodovou atmosféru v našich domovech. „Součástí luxusního bydlení je bezesporu i originální vůně,“ konstatuje Monika Vostřáková, majitelka pražského obchodu s nábytkem a bytovými doplňky LePatio. V prodejně je možné zakoupit interiérové parfémy francouzské značky Esteban. Voní jimi svíčky, vonné tyčinky i skleněné flakónky a jsou vyrobeny výhradně z přírodních ingrediencí. Dokáží tak provonět interiér a zároveň jeho obyvatelům nezpůsobit migrénu.
Na chemii zapomeňte
Při výběru toho pravého zdroje interiérové vůně byste měli promyslet tři základní věci. Zásadní je zdravotní nezávadnost a nedráždivost, protože i na první setkání zdánlivě příjemná vůně vám může do konce života vyvolávat nevolnost při pouhé vzpomínce. Obecně platí pravidlo, že výrobky, které hoří, aby voněly, případně se skládají z chemicky vyrobených koncentrátů, by se měly s ohledem na zdraví čichajících používat jen výjimečně.
Pak je tu účel použití. „Domácí“ vůně by vás většinu času neměla mlátit přes nos, přitvrdit ale můžete například před příchodem návštěvy.
Třetí věc je pak výběr vůně samotné. Měla by být skutečně příjemná všem členům domácnosti. „Chcete-li svému domovu dopřát specifickou atmosféru dlouhodobě, doporučuji volit mezi produkty, které jsou na přírodní bázi, případně mají certifikát zdravotní nezávadnosti,“ říká Petr Brabec ze společnosti Brown & Johnson. Ta na tuzemském trhu distribuuje italskou značku luxusní bytové kosmetiky Millefiori Milano.
Domů doporučuje Brabec svěží vůně, které je možné měnit podle ročního období. Na Vánoce je tak možné čichat jablko se skořicí, s jarem přizvat len, levanduli nebo mech.
Olej zažene hmyz i chřipku
Na tom, že jsou všechny složky jejích výrobků přírodní, si zakládá také společnost Florame, která kromě biokosmetiky nabízí také éterické oleje. Většina z nich má za úkol jen provonět místnost a navodit jejím obyvatelům příjemné pocity. Některé ale fungují třeba i jako repelent či prevence proti chřipce.
Dostat éterický olej do vzduchu je možné prostřednictvím elektrického difuzéru. Malý motůrek vhání do difuzéru suchý vzduch, aniž by byl olej zahříván. Další možností je aromalampa. Méně známé jsou pak keramické kroužky, které je možné nasadit na žárovku nebo položit na topení. Olej se kape na kroužek. Jakmile se spolu s ním zahřeje, velmi rychle provoní okolní prostor a odstraní i nepříjemné pachy.
Pro vytvoření žádaného interiérového odéru je ale možné použít mnoho dalších produktů bytové kosmetiky, ať už svíčky, tyčinky, katalytické lampy či vonné sáčky.
Na trhu jsou k dostání také přímo „bytové parfémy“, na pohled podobné klasickým voňavkám. Vůně ale v tomto případě šplhá ven z flakónků po pórovitých tyčinkách. Čím více se jich do parfému namočí, tím intenzivněji je místnost provoněna.
Na vzhledu záleží
Parfém se po interiéru nemusí šířit jen z jediného bodu. Může ho dobývat například z kamenů rozprostřených různě po místnosti. V každém případě by měl zdroj vůně ladit s interiérem místnosti, nejlépe ho zdobit a zkrášlovat.
„Výrobky, které distribuujeme, jsou v zahraničí považovány za bytový doplněk ve stejném významu jako váza nebo drobná soška,“ říká Brabec. Trendem jsou podle něho v poslední době designové difuzéry, které se dodávají bez náplně. Je pak čistě na zákazníkovi, kterou vůni, typ, velikost a barvu zvolí. „Mnohdy se stává, že difuzér lidi zaujme, ale na první pohled ani nevědí, k čemu ta zajímavá nádobka vlastně slouží,“ říká Brabec. Design výrobků je podle něho v současné době klíčový.
Interiérové vůně našly své místo také na únorovém veletrhu bytových doplňků Ambiente ve Frankfurtu. Dominantní, alespoň co do počtu vystavených kusů, zde byly difuzéry z průhledného skla, ale k vidění byla i nejrůznější barevná provedení.
Francouzské vůně v japonském obalu
Důraz na co nejelegantnější „balení“ klade také společnost About Kids, která do Česka dováží anglickou značku Welton Design. Jedná se o vůně vyráběné v Grasse, francouzském městě parfémů. V současné době jsou na tuzemském trhu k dostání dvě její designové řady, první z průhledného, druhá z černého skla. Za nápaditý design si zákazníci trochu připlatí. Ceny difuzérů se pohybují mezi dvanácti a čtrnácti sty korun. „Duší“ skleněných flakónků či svíček této značky je pak vůně zeleného čaje, vanilky nebo fíkových listů. Welton Design nabízí také vůni lásky, harmonie, Indického oceánu či Himalájí.
Francouzské interiérové vůně Esteban vsadily u své nejnovější kolekce s názvem Santal na japonský design. Co se vůní týče, obsahuje kolekce santalovou esenci – výtažek ze vzácných dřevin tropických lesů. „Měkká a teplá vůně parfému je doplněna jemným náznakem zázvoru a kardamomu, v pozadí je cítit kašmírové dřevo, vanilku a tonku,“ říká majitelka prodejny LePatio Monika Vostřáková. Vůně santalového dřeva je podle ní v aromaterapii ceněna pro schopnosti zklidňovat psychiku, navodit příjemnou meditativní atmosféru, zmírnit stres a úzkost a podpořit dobrou koncentraci.
Restauraci raději nesladit
Připadají vám vaši zaměstnanci unavení, nesoustředění a líní? Není-li to vyloženě vinou personalistky, mohly by i tady pomoci interiérové vůně. Mrtvoly v kanceláři by měl povzbudit odér grepu či limetky. Opět je třeba dbát na přírodní bázi výrobků. Chemické citrusy by vaše zaměstnance mohly naopak dorazit.
Nejrůznější vůně působí také na zákazníky v tuzemských prodejnách. Při jejich výběru samozřejmě záleží na prodávané komoditě. „Do obchodu s nábytkem se rozhodně hodí spíše dřevité vůně jako cedr, santal či bergamot, do prodejen elektra spíše uklidňující vůně navozující příjemnou atmosféru z nákupu, například ranní mech, myrta nebo bavlník,“ míní Brabec. V případě hotelů a restaurací by se podle vlastních slov vyvaroval sladkých a těžkých kořeněných vůní a volil spíše ty neutrální, jako jsou mech, leknín či len. „Naopak do kosmetického salonu bych volil spíše vůni sladší, třeba vanilku v kombinaci se dřevem, růži či bavlník,“ doporučuje Brabec.