Navzdory růstu bohatství domácností si každý Číňan nemůže dovolit západní zboží
Velké globální luxusní značky, jako jsou Burberry, Ralph Lauren nebo Coach, přehodnocují dosavadní prodejní strategie a snaží se působit na miliardovém čínském trhu přímo. Stále více společností prodávajících luxusní zboží chce plně kontrolovat své produkty. Lze u nich i vysledovat snahu působit na čínském trhu bez zprostředkovatelů.
Změna zvyků
Zakládání společných podniků není pro tyto společnosti ani zdaleka stejně atraktivní jako dřív. Mnoho z těchto firem, které nyní kupují partnery, frančízanty či distributory, působí v Číně nepřímo již několik desítek let. Díky dlouholetému působení na čínském trhu získaly bohaté zkušenosti. A nyní jsou připraveny postoupit do další vývojové fáze, v níž chtějí vše samy spravovat a především kontrolovat. Jedním z jejich hlavních cílů je snížit distribuční náklady a zvýšit provozní marže. V tomto segmentu je Čína rostoucím trhem a rychlý růst lze očekávat i v příštích třech až pěti letech. Obecně se očekává 30procentní růst prodejů ročně.
Snaha luxusních značek o dobytí čínského trhu souvisí také s tím, že se kvůli demografickým změnám v tomto regionu a rostoucímu ekonomickému potenciálu střední vrstvy mění zvyky čínských spotřebitelů. Na základě studií lze odhadnout růst spotřebitelské třídy o 20 milionů lidí ročně. V současné době je 58 procent světové populace v produktivním věku v Asii. Do roku 2015 bude mít více než 550 milionů lidí v této oblasti příjem vyšší než čtyři tisíce dolarů ročně. To představuje obrovskou potenciální koupěschopnou poptávku. Číňané, jejichž finanční situace se zlepšuje, dávají své postavení a bohatství na odiv prostřednictvím luxusních značek. Je však pravda, že navzdory růstu bohatství domácností si každý Číňan nemůže dovolit luxusní západní zboží. Často proto sahají po domácím zboží, které je nesrovnatelně levnější.
Posilování aktivit
Evropské luxusní značky v současnosti výrazně posilují aktivity v jihovýchodní Asii prostřednictvím budování vlastní sítě zastoupení nebo nákupů čínských distributorských firem. Čína je dnes druhým největším trhem s luxusním zbožím na světě. Jen v minulém roce se tržby zvýšily o dvanáct procent – na 9,6 miliardy dolarů. To představuje 27,5 procenta globálního trhu. Očekává se, že tržby v příštích pěti letech vzrostou na 14,6 miliardy dolarů, čímž se čínský trh posune na první místo.
Například italský výrobce sportovních vozů Lamborghini, který patří do koncernu Volkswagen, tržby v Číně téměř ztrojnásobil. V prvním letošním pololetí prodal Číňanům 86 luxusních vozů. To znamená druhé místo po USA. Aby si globální společnosti v Číně udržely dnešní tempo rozvoje, předpokládají expanzi kromě metropolí i do regionů, v nichž se poptávka po jejich produktech také zvyšuje. Hlavními odbytovými základnami luxusního zboží jsou v současnosti největší města v pobřežních oblastech, ve kterých však žije pouze pět procent čínské populace. Expanze do vnitrozemí a menších měst je proto nevyhnutelná.
Stále chudá země
Na základě posledních výsledků HDP se sice Čína stala druhou největší ekonomikou světa, čímž odsunula na třetí místo Japonsko, ale z hlediska příjmu na obyvatele tomu tak není. V přepočtu HDP na obyvatele je Čína stále rozvojovou zemí a ani zdaleka se nepřibližuje světovému průměru. V Číně dosahuje příjem na obyvatele 3800 dolarů za rok. V Japonsku však 38 tisíc dolarů.
Čína tedy patří k chudším zemím, což určuje i vztah k luxusním značkám. Pravdou však je, že počet Číňanů ze střední třídy dramaticky roste.