Menu Zavřít

Lyft před vstupem na burzu: V zisku možná nebudeme nikdy

11. 3. 2019
Autor: Profimedia.cz

Taxislužba Lyft, která vstupuje na newyorskou burzu, přiznává, že možná nikdy nebude v zisku. Uvádí to v dokumentech pro americkou komisi pro cenné papíry. I když firma v roce 2018 utržila 2,2 miliardy dolarů, její ztráta se prohloubila na 911 milionů dolarů (21 miliard korun). O rok dříve to bylo 688 milionů. Za poslední tři roky společnost „spálila“ 2,3 miliardy dolarů (52 miliard korun). V loňském roce bylo ve ztrátě 84 procent technologických společností, které vstupovaly na burzu.

Americký technologický sektor ukazuje, že není důležité být v černých číslech před tím, než se firma rozhodne vstoupit na burzu. Upřímně se v tomto ohledu vyjádřili představitelé firmy Lyft, která se podobně jako Uber počítá mezi alternativní taxislužby. V dokumentech, které předložili americké Komisi pro cenné papíry (SEC), se uvádí: „V naší historii se opakuje čistá ztráta a možná nebudeme schopni dosáhnout nebo udržet ziskovost ani v budoucnu.“

Investoři se mají připravit na to, že ani v příštích letech se do zisku firma ze San Franciska nedostane, protože chce investovat do technologií a expandovat na nové trhy. „Naše plány mohou být nákladnější, než očekáváme, a nemusí mít za následek zvýšení výnosů nebo růstu našeho podnikání,“ dodali zakladatelé společnosti Logan Green a John Zimmer s tím, že na trhu s osobní přepravou panuje ohromná konkurence.

Firmě se loni výrazně snížila zásoba peněz na účtech. Na konci roku 2018 měla k dispozici 518 milionů dolarů (11,8 miliardy korun), o rok dříve to bylo 1,1 miliardy dolarů (25 miliard korun). Společnost chce vstupem na burzu, který je naplánován na začátek dubna, upsat akcie v hodnotě 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun).

Lyft se chlubí růstem.

Lyft se chlubí nárůstem zákazníků i počtem řidičů v roce 2018. Zdroj: Lyft

Být ve ztrátě a utrácet peníze investorů z fondů rizikového kapitálu je v posledních letech v Silicon Valley módní strategií, napsal server Quartz.

Zejména jde firmám o navyšování počtu uživatelů. Zisk se má dostavit později. V technologickém sektoru nejde o výjimku, před vstupem na burzu byly ve ztrátě společnosti Twitter, Spotify, Dropbox i další. Podle serveru Recode bylo před vstupem na burzu v loňském roce 81 procent firem ve ztrátě, u technologických firem to bylo 84 procent. Tento nebezpečný poměr se dostává na úroveň z let 1999 a 2000, kdy došlo k propíchnutí takzvané internetové bubliny a mnoho firem zkrachovalo.

V roce 2001 došlo k dramatickému propadu hodnoty akcií technologických firem. Například akcie firmy Yahoo klesly z 200 dolarů na akcii na konci roku 1999 na hodnotu 12 dolarů v roce 2001. Přežily pouze firmy, které dokázaly generovat zisk.

Vývoj indexu burzy Nasdaq v letech 1994 až 2005

Vývoj hodnoty indexu Nasdaq Composite

V současné době se technologické firmy snaží zejména získat co největší podíl na trhu ve svém segmentu. „Růst podílu ztrátových firem při vstupu na burzu ukazuje obecný trend na trhu, kdy je růst firmy důležitější než zisk,“ tvrdí analytik firmy PitchBook Paul Condra. Investoři tak oceňují na firmách spíše schopnost změnit dosavadní poměry v daném oboru. Zisk může přijít až s větším časovým odstupem.

Vstupem na burzu se má zvýšit hodnota firmy Lyft až na dvojnásobek. Loni byla vyčíslena na 15 miliard dolarů (342 miliard korun), po úpisu akcií by se mohla zvednout až na 30 miliard dolarů (684 miliard korun). Na burzu plánuje vstoupit i konkurent Uber. Obě firmy si podaly žádost loni v prosinci. Lyft zatím operuje jen v USA a Kanadě, Uber už v 65 zemích včetně Česka.

Přečtěte si rozhovor se spoluzakladatelem Liftago:

Ondřej Krátký: Pojďme sdílet taxík

Ondřej Krátký je spoluzakladatelem aplikace Liftago. Ač funguje přes mobilní telefon podobně jako Uber, lidé si přes ní objednají jen licencované taxíky.

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Novinky v taxislužbě: návrh odstraňuje povinný taxametr a zkoušku z místopisu

Konec rebelie. Licenci u řidičů bude po Uberu požadovat i Taxify

Elektromobily změní svět jako před 10 lety iPhone

Nejen Uber. Saúdové dali miliardy do firem, jejichž služeb Západ denně využívá

Airbnb na kolech chce navždy změnit přístup k vlastnictví aut. Okouzlil i Daimler

Uber v Praze za pololetí přepravil o 340 procent lidí více. Počet jízd ale tají

Do šesti let mají být létající taxíky realitou, v roce 2035 budou globálně dostupné

  • Našli jste v článku chybu?